خبرگزاری کار ایران

غضنفری مطرح کرد:

آقای آملی لاریجانی شفاف باشید/ فقط ٨.٣٧ میلیارد دلار از مطالبات صندوق توسعه وصول شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۷۹۷

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق در دولت سیزدهم ٢۶.٨ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و وام گیرنده اصلی از صندوق، دولت است و نفت و گاز بیشترین تسهیلات را گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهدی غضنفری در چهارمین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی«نقش صندوق توسعه ملی در اجرای برنامه هفتم توسعه کشور» اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در نظام حکمرانی صندوق توسعه ملی با آن مواجه هستیم این است که چرا این صندوق تشکیل شده و امروز بخشی از مشکلات صندوق ناشی از عدم فهم مأموریت صندوق بوده‌ است.

وی ادامه داد: از سه مدل صندوق تثبیتی، توسعه‌ای و صیانتی؛ صندوق توسعه ملی صیانتی یا تا حدودی توسعه‌ای است و هر تصمیمی که منجر به این نشود خطا است. ارکان صندوق هیات امنا، هیات عامل و هیات نظارت است و تنها در این چارچوب می توان تصمیم گیری شود بنابراین هر فردی با هر منصبی که نامه‌ای می‌دهد و خارج از این حکمرانی موضوعی را دیکته می‌کند بداند که قابل قبول نیست.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: طراحان اساسنامه صندوق« تعیین نرخ سهم مشارکت در طرح های سرمایه گذاری » را در اساسنامه ذکر کرده‌اند یعنی صندوق هم می‌تواند سرمایه گذاری و هم نرخ را تعیین کند. بنابراین این موضوع به گوش افرادی که صندوق را با سرمایه‌گذاری بیگانه می‌دانند برسد که این موضوع در اساسنامه آمده‌است. 

غضنفری گفت: صندوق در فضای ارزی از چیزی حدود ٣۶٠ طرح ارزی پشتیبانی کند و ٣۶ میلیارد دلار را در این مسیر به صورت تسهیلات و سپرده گذاری در اختیار متقاضیان گذاشته‌است. طبق قانون ١٠ درصد از منابع صندوق به ریال تبدیل شده که طرح‌های ریالی می‌توانند از این بهره ببرند اما منابع ریالی را به طور مستقیم در اختیار متقاضیان قرار نمی‌دهیم. صندوق مانند متا بانک عمل می‌کند و این منابع ریالی در اختیار بانک‌ها است و بانک‌ها تصمیم می‌گیرند به کدام متقاضی وام بدهند. 

وی ادامه داد: صندوق در دولت سیزدهم ٢۶.٨ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و وام گیرنده اصلی از صندوق، دولت است و نفت و گاز بیشترین تسهیلات را گرفته است.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه گزارش ناخوبی از اینکه چقدر منابع پس گرفته‌ایم، اظهار داشت: ٣۶.۵میلیارد دلار تسهیلات ارایه شده که ٢۶ میلیارد دلار آن سررسید شده که فقط ٨.٣٧ میلیارد دلار آن وصول شده و بدهکاران دل به دل می کنند که بدهی را بدهند یا ندهد تا با ارز ارزان‌‍تری پرداخت کنند . 

غضنفری با بیان اینکه باید در این مسیر تغییر ایجاد شود، افزود: البته باید گفت که بیشتر مطالبات در دولت سیزدهم اخذ شده است. 

وی با اشاره به ایرادات نسبت به تهاتر کردن مطالبات با دارایی بدهکاران تاکید کرد: در این باره نامه نگاری عجیبی می‌شود که سود آن نصیب کارخانه‌های کاغذ سازی شده که چرا بابت مطالبات، به اندازه مطالبه دارایی بدهکار را اخذ کرده‌اید در حالی که امروز ١٢/. درصد وصول مطالبات از طریق تهاتر انجام شده، هرچند درباره برای وصول بدهی‌ها نامه‌ای نمی‌دهند اما درباره تهاتر مرتب نامه می‌دهند اما ما امانتدار نسل آینده هستیم و نمی‌توان همچنان تماشاچی افزایش بدهی‌ها به صندوق باشیم و بگوییم که چه کسی بدهی را داده و چه کسی را گرفته است.

وی ادامه داد: بزرگ بدهکار صندوق توسعه ملی شرکت ملی نفت است و نیروگاه‌ها هم بیشترین متقاضی دریافت تسهیلات هستند اما تا زمانی که بدهکاران تسویه نکنند نمی‌توان تسهیلات بیشتری ارایه داد.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: تسهیلات‌دهی صندوق تعطیل نشده است اما صندوق چه در بحث تسهیلات و چه در بحث مشارکت با دو ویژگی ورود می‌کند اول اینکه سودآوری خوبی برای صندوق داشته باشد که قبلاً این موضوع در نظر گرفته نمی‌شد که در نتیجه آن صندوق زیان ده شد و دوم اینکه پروژه ریسک کمتری برای صندوق داشته باشد . هر چند در انعقاد قراردادها بر روی کاغذ مدعی می‌شوند که هیچ ریسکی برای صندوق نخواهد داشت اما امروز می‌بینم که چقدر بدهی به صندوق دارند و پول را پس نمی‌دهند و بانک ها هم می‌گویند که منابع کافی را برای تسویه بدهی نداریم. حالا وقتی صندوق مطالبات را پیگیری می‌کند و وقتی مطمن نیست که پولش را پس می‌دهند عده‌ای می‌گویند چرا صندوق وصول بدهی را پیگیری می‌کند یا وارد هر قراردادی نمی‌شود.

غضنفری با اشاره به رد شدن موضوع ورود صندوق در سرمایه گذاری در بالادست نفت و گاز تاکید کرد: صندوق ١٠٠ میلیارد دلار وام به دولت‌ها داده که برنگشته‌است، برای وصول این مطالبات موضوع سرمایه گذاری در پروژه های بالا دست نفت و گاز را مطرح کردیم که در مجلس مصوبه‌ای را در این باره گرفتم اما شورای نگهبان به آن ایرادی گرفت و مصوبه به مجمع مصلحت رفت هر چند در مجمع مصلحت یک بار در اسفند ماه سال گذشته رای موافق به آن دادند اما فروردین ماه مجددا با آن مخالفت شد و من این وضعیت را در نظام حکمرانی درک نمی‌کنم.

وی تاکید کرد: بارها اعلام کردیم که نمی‌خواهیم بنگاه‌داری کنیم البته که بنگاه داری فحش نیست و اقدام بسیار پیچیده و شرافتمندانه است اما صندوق به دنبال بنگاه داری نیست و ما به دنبال اجرای I-HOPE هستیم .

وی ادامه داد: با ورود صندوق به پروژه های بالا دست نفت و گاز به ویژه میادین نفت و گاز و میادین مشترک از طریق بخش خصوصی، یک میلیون بشکه بیشتر تولید می‌کردیم که این افزایش تولید سالانه ١٢ میلیارد دلار درآمد ارزی خالص برای کشور داشت و این را بگذارید را در مقابل پول کره جنوبی که مانند پارچه‌ای که هر بار آن را می‌شورند کوتاه‌تر می‌شود .

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: به صورت مستقیم به آقای آملی لاریجانی می‌گویم که شفاف باشید و بگویید چرا مخالف این موضوع هستید و بنده نه عنوان مقامی مسئول در صندوق بلکه به عنوان یک شهروند از انتقادات وارد شده قانع نشدم.

وی ادامه داد : ایرادی که گرفته شده این است که می‌گویند صندوق می‌خواهد شرکت ملی نفت حذف کند، حاکمیت وزارت نفت را زیر سوال ببرد، درآمدهای دولت  تضعیف کند و باعث بزرگ شدن صندوق می‌شود و صندوق را از ماموریت های اصلی دور می‌کند اما هیچ از این موضوعات درست نیست و بارها درباره این موضوعات توضیح داده‌ایم.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز