خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

مشکل پیمانکاران ایرانی در عراق حل شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۷۶۴۱

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: توسعه روابط های اقتصادی با عراق برای ایران در اولویت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید احسان خاندوزی، در ششمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق که با حضور وزیر تجارت عراق و هیات اقتصادی این کشور برگزار شد، اظهار داشت: روابط ایران و عراق در بستر تاریخی، علیرغم برخی فراز و نشیب‌ها همواره صمیمانه و رو به گسترش بوده و از زمان شکل گیری اولین تمدن‌های بشری در منطقه بین‌النهرین ایرانی‌ها و عراقی‌ها با یکدیگر تعامل مثبت و ارتباطات سیاسی فرهنگی و اقتصادی وسیعی داشتند و دو کشور از تاریخ، منافع و مصالح مشترک برخوردارند. 

وی ادامه داد: پس از اسلام هم علاوه بر قرار گرفتن در حوزه تمدنی مشترک، علاقه به پیامبر منجر به افزایش قرابت و نزدیکی دو ملت شد. در دوره معاصر هم مرزهای طولانی و گره خوردن امنیت دو کشور، منافع دو کشور ،علایق فرهنگی و مذهبی مشترک از عوامل مهمی برای گسترش روابط دو طرف هستند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ایران خواهان عراقی یکپارچه، مستقل، پیشرفته و‌نوسعه یافته بوده گفت: معتقدیم با وجود چنین عراقی، امنیت جمهوری اسلامی ایران هم تامین خواهد شد. عراقی امن و مستقل برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است بطوریکه شهید سلیمانی جان خود را در کنار شهید ابو المهدی المهندس در راه مبارزه با تروریسم و حفظ استقلال عراق فدا کرد. 

خاندوزی تاکید کرد: با این وجود برخی از کشورهای ثالث برای اخلال در این روابط تلاش می‌کند که به دلیل هوشمندی مقامات دو کشور روابط دو جانبه در حوزه های سیاسی و اقتصادی رو به توسعه و پیشرفت است و ادامه این مسیر هم هوشیاری مسئولان و مقامات دو کشور برای خنثی کردن توطئه‌های طرف‌های اخلالگر را می‌طلبد. توسعه روابط های اقتصادی با عراق برای ایران در اولویت است و خوشبختانه این روند رو به رشد است و با حل و فصل برخی موانع و مشکلات این روابط به ویژه در حوزه اقتصادی از قابلیت گسترش بیش از پیش برخوردار است. 

وی با بیان اینکه برگزاری مرتب این اجلاس‌های کمسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور می‌تواند بستر مناسبی را برای شتاب بخشیدن به روابط اقتصادی را فراهم کند و ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های مختلف اقتصادی بین دو کشور وجود دارد، افزود: باتوجه به دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف علمی، فناوری، حوزه‌های برق، پزشکی، کشاورزی و صنعت ظرفیت های زیادی برای گسترش همکاری در عرصه‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور باشیم. از جمله این زمینه‌ها صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه توسط شرکت‌های توانمند ایرانی در عراق در حوزه های ساخت سد، راه و راه‌آهن ، نیروگاه، پالایشگاه، کارخانه و مسکن و ساختمان در عراق است اما باید مشکلات موجود در این زمینه حل و فصل شود.

خاندوزی تاکید کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به مطالبات شرکت‌های ایرانی از طرف‌های عراقی بابت اجرای پروژه‌های مختلف در این کشور اشاره کرد بنابراین ضرورت همکاری دو طرف برای حل و فصل مشکلات پیمانکاران ایرانی در عراق کاملا احساس می‌شود . تسویه مطالبات شرکت‌های ایرانی منجر به توانمندی بیشتر شرکت‌های  ایرانی در نتیجه اجرای پروژه‌های بیشتر در عراق می‌شود.

وی افزود: مشکل دیگر در این حوزه صدور ضمانت نامه بانکی برای شرکت‌های ایرانی متقاضی اجرای پروژه در عراق است که در این باره هم می‌توانیم با همفکری مشکل را حل کرد و دولت ایران راهکار ارایه ضمانت نامه دولتی برای اجرای پروژه‌ها به کشورهای دوست را ارایه کرده‌است.

خاندوزی گفت: از جمله مهمترین موضوعاتی که می تواند منجر به گسترش بیش از پیش روابط تجاری دو کشور شود، اتصال شبکه راه و راه‌آهن بین دو کشور است که از مهمترین شبکه‌های ریاست برای اتصال شبکه ایران و عراق، شبکه ریلی خسروی- خانقین- بغداد و شبکه راه آهن شلمچه-بصره است که کارشناسان دو کشور باید در نشست‌های مشترک نقشه راهی برای اتصال خطوط ریلی و جاده‌ای ترسیم کنند. همچنین مشکلات احداث راه آهن شلمچه بصره از جمله مسأله مین روبی باید هر چه سریعتر حل و فصل شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: همچنین در دیگر زمینهای همکاری دو کشور در حوزه انرژی است که ایران تلاش می‌کند در روند صادرات برق و گاز به عراق مشکلی ایجاد نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز