خبرگزاری کار ایران

کالیبراسیون خودروی کی ام سی X5 با تکیه بر دانش فنی بومی در شرکت کرمان موتور

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۵۰۵

در تولید خودروهای مجهز به فناوری های جدید، کالیبراسیون ماژول ها و سیستم های الکترونیکی که بر روی نحوه عملکرد و کارایی خودرو تاثیرگذار است، فرآیندی مهم در زمینه تولید و ارائه خودرو به بازار هدف تلقی می گردد.

در میان بخش های مختلفی از خودرو که باید با شرایط بازار هدف سازگار شوند، هماهنگی موتور و گیربکس از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا در صورت عدم انجام دقیق فرآیند کالیبراسیون توسط خودروساز، شرایطی نظیر پایین بودن کیفیت سوخت، وجود سرازیری ها و سربالایی های تند، ارتفاع از سطح دریا (فشار هوا) و ... می توانند در دراز مدت استهلاک پیشرانه و بخش انتقال قدرت خودرو را بالا ببرند و هزینه نگهداری خودروی سواری را بیشتر کنند و از سوی دیگر بر کارایی خودرو و کیفیت رانندگی آن اثر نامطلوب خواهند گذاشت.

از این رو شرکت کرمان موتور با در نظر گرفتن اهمیت فرآیند کالیبراسیون موفق شده تا با بکارگیری به روزترین امکانات آزمایشگاهی و تکیه بر دانش فنی مهندسان داخلی، هماهنگ سازی میان موتور و گیربکس محصولاتش را مطابق با نیازهای مصرف کنندگان ایرانی و مختصات بومی کشور، به طور کامل در داخل مجموعه کرمان موتور عملیاتی نماید.

طی این فرآیند که در قسمت معاونت توسعه محصول کرمان موتور صورت می گیرد، مهندسان ایرانی به کمک داده های دریافتی از عملکرد موتور و گیربکس در شرایط مختلف، بهترین برنامه و مپ (MAP)  را به شرکت سازنده ECU  (کامپیوتر موتور) و TCU  (کامپیوتر گیربکس) خودروی مورد نظر ارائه می دهند. به این ترتیب محصول نهایی بازار ایران، در مقایسه با نسخه ای که در کشورهای دیگر عرضه می شود می تواند علاوه بر ارائه عملکرد بهتر در جاده های ایران، دیرتر نیز مستهلک شود.

در این پروژه، خودروی کی ام سی X5  به عنوان اولین محصول خروجی این فرآیند، حدوداً 18 ماه تحت تست های جاده و آزمایشگاهی قرار گرفت تا در نهایت پس از بررسی های لازم توسط مهندسان کرمان موتور، بهترین و بهینه ترین برنامه ریزی برای بخش کنترلی موتور و گیربگس آن در نظر گرفته شود.

بهتر است بدانید که زمان رانندگی در سرازیری های تند، کامپیوترهای کنترلی خودرو می بایست به کمک سنسورهای مربوطه، شیب مسیر را تشخیص دهند و با قرار دادن گیربکس در دنده های سنگین، از افزایش سرعت خودرو جلوگیری کنند. چنین ویژگی ای در برنامه عملکردی بسیاری از خودروهای تولیدی در کشور در نظر گرفته نمی شود، اما شرکت کرمان موتور با توجه به این موضوع، X5  را طوری کالیبره کرده تا قبل از تحریک پدال گاز توسط راننده در سرازیری ها، دنده سبک تر نشود و سرعت خودرو افزایش نیابد.

با توجه به تاثیرات مثبت کالیبراسیون در تولید خودرو، می توان نتیجه گرفت که در صورت انجام دقیق و اصولی این فرآیند توسط همه خودروسازان، میزان رضایت مردم از خودروهای سواری موجود در بازار به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز