خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

اطلس سرمایه‌گذاری بستر سرمایه‌گذاری را تسریع و تسهیل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۵۶۹

وزیر امور اقتصاد و دارایی تاکید کرد: در دو سال گذشته رشد اقتصاد از چاله رکود خارج شد و تدوام رشد آن نیازمند این است که مسیر سرمایه‌گذاری را تسریع و تسهیل کنیم و اطلس سرمایه‌گذاری می‌تواند این بستر را ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری کشور گفت: آن چیزی که از این پروژه و طرح دنبال می‌کردیم، این بود که با سرعت و هم‌افزایی طیف وسیعی از دستگاه‌ها به ویژه سازمان نقشه‌برداری و دستگاه‌های استانی به اجرا برسد و در این مدت هم شاهد قدم به قدم پیشرفت این کار بودیم و از این‌رو منتظر بودم این اقدام ارزشمند را امروز در این جمع رونمایی کنم.

وی با اشاره به اهمیت اطلس سرمایه‌گذاری اظهار داشت: اطلس سرمایه‌گذاری از دو جهت اهمیت دارد. موضوع اول خدمتی است که اطلس سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران کشور ارائه می‌دهد که این اقدام کلیدی در میزان موفقیت سرمایه‌گذاری‌ها محسوب می‌شود چراکه با این خدمات و اطلاعات، بسیاری از هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. 

وزیر اقتصاد ادامه داد: فقدان اطلاعات مکانی باعث می‌شد که در برخی از مواقع، سرمایه‌گذار سال‌ها برای دریافت اطلاعات در رفت و آمد باشد در حالی که اگر روز اول این اطلاعات را از طریق اطلس سرمایه‌گذاری در اختیار داشت، می‌توانست تصمیم درست برای مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری اتخاذ کند. همچنین دستگاه‌های متولی با هزینه‌های کمتری این پروژه را پشتیبانی می‌کردند و سرمایه‌گذاری هم زودتر یا با هزینه کمتر محقق می‌شد.

خاندوزی با بیان اینکه اطلس سرمایه‌گذاری صدها کاربرد دارد، تصریح کرد: از اطلس سرمایه‌گذاری می‌توان خروجی ارزشمند برای سرمایه‌گذاران بگیریم که فوق‌العاده ارزشمند است. هر چند در دهه ٩٠ رشد اقتصاد، اعداد نامناسبی بود اما در دو سال گذشته رشد اقتصاد از چاله رکود خارج شد و تدوام رشد آن نیازمند این است که مسیر سرمایه‌گذاری را تسریع و تسهیل کنیم و اطلس سرمایه‌گذاری می‌تواند این بستر را ایجاد کند.

وی با اشاره به اهمیت دیگر اطلس سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، کمکی است که این اطلس به سیاست‌گذاران می‌کند تا با اطلاعات دقیق از حرایم، پهنه‌ها و قاعده‌ها تصویر درستی را داشته باشند و با این تصویر بدانند که کجا نیازمند اصلاح و هماهنگی دستگاه‌های مختلف دارد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه قبلا این تصویر وجود نداشت و با اطلس سرمایه‌گذاری امکان تصویرسازی وجود دارد، ابراز داشت: با این اطلس به شکل پیشینه می‌توانیم بگوییم کدام منطقه نیازی به توسعه خاصی ندارد و برعکس در کدام منطقه باید اقدامات توسعه‌ای انجام شود. 

خاندوزی با بیان اینکه در گام دوم از سازمان سرمایه‌گذاری توقع دارم که بتوانیم از این اطلس استفاده فعالانه داشته باشیم، عنوان کرد: در حال حاضر امکان تصویرسازی وجود دارد اما این تصویر مکان‌محور است و فاقد آن است که بتواند مشوق‌ها را نمایش دهد که این گام پیچیده‌تر از تصویرسازی‌ها است.

وی افزود: با این اقدام سرمایه‌گذاران می‌توانند بدانند که در کدام سمت برای سرمایه‌گذاری‌ها مشوق بیشتری وجود دارد و می‌توان قواره درستی را برای سرمایه‌گذاران تنظیم کنیم. همین موجب می‌شود که آب را به کویر مرکزی نبریم و اگر در گذشته این امکان در اختیار بود، چنین هزینه‌هایی تحمیل نمی‌شد و سرریزهای اجتماعی رخ نمی‌داد و به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌آمد. 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه یکی از مصوبات در قانون برنامه هفتم مربوط به مجوزهای سرمایه‌گذاری است، یادآور شد: مانع مهم سرمایه‌گذاری موضوع تداخل دستگاه‌های و دیوان‌سالاری و تغییر و تحول دم به دم ضوابط است که از این ناحیه نااطمینانی به سرمایه‌گذاران تحمیل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز