خبرگزاری کار ایران

رونمایی از تارنمای پنجره واحد محیط های آزمون

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۷۰۴

با حضور احمد تقوایی نجیب رییس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی از تارنمای پنجره واحد محیط های آزمون (ایران تِما) به نشانی اینترنتی irantama.mefa.ir رونمایی شد.

به گزارش ایلنا از وزارت اقتصاد، تقوایی نجیب که در سی وششمین جلسه کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط های تنظیم گری سخن می گفت در خصوص فلسفه ایجاد کارگروه بیان داشت: این کارگروه برای این است که اگر بخواهیم یک تنظیم گری معقولانه و مطمئن داشته باشیم، حتما در محیط های کوچک باید آن تصمیمات مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از اطمینان خاطر از نتایج و عمکلرد، برای انجام آن در سطح کلان تصمیم گیری شود.

وی افزود: ما شاهد این بوده ایم که چقدر از تصمیمات این مسیر را طی نکرده و چه خسارتهای هنگفتی برای جامعه و کشور به بار آورده است.رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد تاکید کرد: محیط های آزمون این فرصت را در اختیار ما قرار می دهند تا کسب و کار های نو ظهور شرایطی برایشان فراهم شود که در محیط محدودتر و کنترل شده؛ بتوانند ایده های خودشان را عملیاتی و اجرایی کنند و پس از اطمینان از نتایج و اثر بخش بودن آنان، تصمیم گیری های مطمئن تری گرفته شود.

تقوایی نجیب افزود: محیط های سند باکس یا تنظیم گیر سبب می شوند تا کسب و کارهای جدید با تبعات و ریسک های ناشناخته ی احتمالی آشنا شده و آنها را مورد ارزیابی قرار داده و در محیطی تحت کنترل مسایل خود را اعتبار سنجی کنند و پس از اطمینان از عدم مخاطره ی جدی ، وارد مرحله عملیاتی شوند.وی گفت: متعاقب رشد فضای کسب و کار مبتنی بر حوزه فناوری اطلاعات در بخش های فناوری های نوین مالی (فین تک) و تجارت الکترونیک، لزوم تعادل میان نوآوری در کسب و کار های حوزه فاوا با تنظیم گری و وضع مقررات بیش از پیش اهمیت پیدا کرد.

وی با اشاره اینکه سند باکس، مکانیزمی برای اصلاح و توسعه قوانین و ساز و کار ها است تا مقررات را با روند سریع نوآوری منطبق کند؛ بیان داشت: سند باکس محیطی برای آزمون مدل های کسب و کار جدید که مشمول تنطیم گری نهاد ها و قوانین فعلی نیستند.

تقوایی نجیب با بیان اینکه مزایای مورد انتظار محیط های تنظیم گری را در بخش فین تک، وزارتخانه های اقتصاد، صمت، ارتباطات و بهداشت، تنظیم گران عمومی، بازار پول، سرمایه و بیمه و کاربران عنوان کرد و بیان داشت: به عنوان مثال افزایش اشتغال و سایر شاخص های کلان، کمک به افزایش تولید نوآورانه و ارائه خدمات و افزایش تولید ناخالص از جمله موارد مزایای مورد انتظار محیط های تنظیم گری 4 وزارتخانه مذکور است.تقوایی نجیب به مزایای سند باکس از منظر ذینفعان اشاره کرد و گفت: عموم مردم،تنطیم گران بخشی و کسب و کار ها در این حوزه قرار می گیرند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد به تجربیات جهانی محیط های آزمون اشاره کرد و گفت: کشور های سنگاپور، هند و بحرین از جمله کشور های پیشتاز در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه امروز از مشارکت در نهایی سازی دستور العمل ایجاد نظام مدیریت یکپارچه محیط های آزمون تنظیم گری کسب و کارهای نوآورانه در فضای مجازی، راه اندازی پنجره واحد ثبت درخواست ها، فعال سازی ظرفیت دبیرخانه و کمیته کارشناسی قبل آن و راه اندازی 6 عنوان محیط آزمون بخشی از جمله اقدامات یکسال گذشته کارگروه نام برد.وی در این پایان این جلسه که نمایندگان ذیربط وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات، بانک مرکزی، سازمان بورس و بخش های خصوصی حضور داشتند، ازتارنمای پنجره واحد محیط‌های آزمون (ایران تِما) رو نمایی کرد.

وی در خصوص فلسفه ایجاد این سامانه گفت: با توجه به پیچیدگی‌های اقتصاد حوزه فناوری و شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوین فعال در زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور و همچنین سرعت قابل توجه رشد و تغییر مدل‌های کسب‌وکار، گاهی مقررات و سازوکارهای موجود در نظام مجوزدهی و حمایت از کسب‌وکارها در فضای مجازی در برخی از فناوری‌های نوپدید نظیر اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و...، کافی و پاسخگو نبود.

وی افزود: لذا این تارنما به‌ عنوان یک درگاه الکترونیکی واحد و یکپارچه، مدیریت چرخه درخواست را تا صدور مجوز ایده‌های کسب‌وکار نوآورانه در محیط‌های آزمون در اختیار متقاضیان از جمله: کسب و کار های نوپا و تنظیم گران بخشی قرار می دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز