خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اجرای مدل جدید مالی در تجارت ایران و عمان

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۵۶۹

به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با تسهیلاتی که در جریان تجارت دو کشور ایجاد می‌شود دیگر نیازی به تبدیل پول در صرافی‌ها نیست و مدل جدیدی از تبادلات مالی در تجارت با این کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عمان همگام با دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مسیر توسعه را پیش گرفته و قصد تنوع‌سازی منابع درآمدی خود را دارد تا از اتکای خود به درآمدهای نفتی بکاهد. در همین حال این کشور از موقعیت ژئوپلیتیک خوبی برخوردار است، بنادر مجهزی دارد، به آب‌های آزاد متصل است و ارتباط صلح‌آمیزی با جهان ایجاد کرده است.

بنا بر اینها همجواری کشوری با این پتانسیل‌ها می‌تواند برای ایران فرصت‌های قابل‌توجهی از تولید و تجارت را در بر داشته باشد به ویژه که در سال‌های اخیر ارتباطات میان مقامات دو کشور نسبت به گذشته افزایش یافته و این امر امکان بالفعل کردن ظرفیت‌های یادشده را بالا برده است. در راستای همین ارتباطات است که وزیر امور خارجه سلطان‌نشین عمان روز گذشته به ایران سفر کرد و اجلاس مشترک ایران و عمان نیز فردا 15 آذر برگزار می‌شود.

جمال رازقی‌جهرمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در توضیح بیشتر در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: وزیر صنایع و تجارت عمان در راس یک هیات عالی رتبه برای شرکت در  اجلاس مشترک ایران و عمان به تهران می‌آید و این هیات روز پنج شنبه را هم در شیراز سپری می‌کنند.  

وی افزود: تلاش اتاق مشترک ایران و عمان رشد روابط تجاری دو کشور است و این اتاق تلاش دارد در توافقاتی که با عمانی‌ها انجام داده راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌هایی که تجارت ایران را در تنگنای تحریم‌ها سخت کرده بیابد و به این وسیله عمان را تبدیل به واسطه‌ای برای تولید محصولات نهایی ایرانی و تجارت این محصولات بکند.  

رازقی همچنین گفت: عمان با 21 کشور دنیا تعرفه تجارت را به صفر رسانده که البته ایران در گروه این 21 کشور نیست، اما عمان با برخورداری از این مزیت می‌تواند واسطه‌ای برای صادرات کالاهای ایرانی به سراسر جهان باشد، هر چند در اینجا برند ایرانی مغفول می‌ماند اما این دستاورد تحرکی اساسی در تجارت ایران ایجاد می‌کند، آن هم با توجه به حساسیتی که در معامله کالاهای ایرانی در جهان به دلیل تحریم بودن ایران وجود دارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: به دلیل معذوریت‌های مربوط به تحریم‌ها نمی‌توانم جزئیات بیشتری را اعلام کنم اما این را می‌گویم که در تجارت ایران و عمان حتی نحوه تبادلات مالی هم متفاوت است و دیگر نیازی به تبدیل پول در صرافی‌ها نیست و راهکارهایی که اکنون تاجران ایرانی در تجارت با دیگر کشورها به کار می‌گیرند تا تحریم‌ها را دور بزنند، در تجارت ایران و عمان تسهیل می‌شود.

گفتنی است در حال حاضر نیز تجارت ایران و عمان جریان مطلوبی دارد؛ در همین راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ماه گذشته در گزارشی به نقل از محسن ضرابی، رئیس پیشین اتاق مشترک ایران و عمان از رشد 21 درصدی تجارت ایران و عمان در هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. به گفته ضرابی این رشد تجاری در حالی حاصل شده که در سال 1402 تراز تجارت خارجی ایران در مجموع منفی بوده و صادرات ایران به برخی کشورهای همسایه کاهش داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز