خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت:

در HSE جلوگیری از حمله سایبری در دستور کار باشد/ جابجایی ۷۴۰ میلیون لیتر نفت و فراورده در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۴۱۱

معاون وزیر نفت گفت: ۸۵۰۰ دستگاه نفتکش کار سوخت‌رسانی را انجام می دهند که عمدتا در نقاط تولید مستقر هستند، ضمن اینکه این ظرفیت جوابگو‌ نیست بنابراین ضرورت دارد نگاه ویژه داشته باشیم و به بهینه سازی و مدیریت مصرف توجه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل سالاری در مراسم هفته پدافند غیر عامل با بیان اینکه امروز شرکت‌های پالایشی پروژه محور شده اند، اظهار داشت: به موازات اقدامات عملیات کار پروژه هم انجام می‌شود.

وی افزود: در حوزه مصرف نیز شرایط خاصی داریم، کل مجموعه پالایش در حالت آماده باش است تا ناترازی ها جبران شود، خطوط لوله باید از حداکثر ظرفیت استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی با اشاره به تفاوت شرایط تولید و توزیع امروز نسبت به گذشته گفت: امروز ظرفیت انتقال ۷۴۰ میلیون لیتری داریم در حالی که در گذشته این رقم ۲۵۰ میلیون لیتر بوده است.

وی بیان داشت: اکنون تعرضات به شبکه را داریم در حالی که در گذشته شرایط به این صورت نبود.

سالاری گفت: ۸۵۰۰ دستگاه نفتکش کار سوخت‌رسانی را انجام می دهند که عمدتا در نقاط تولید مستقر هستند، ضمن اینکه این ظرفیت جوابگو‌ نیست بنابراین ضرورت دارد نگاه ویژه داشته باشیم و به بهینه سازی و مدیریت مصرف توجه شود.

معاون وزیر نفت افزود: پارسال ۱۸ میلیارد لیتر سوخت به نیروگاه‌ها تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه  ممیزی‌هایی انجام شده است، در حوزه سلامت و محیط زیست باید بهبود بهره‌وری را در ساختار و سیستم پیاده‌سازی کنیم، البته ممیزی باید حرفه‌ای، منصفانه و اثربخش باشد، ادامه داد: همچنین این نتیجه قابل توزیع باشد و گزارش‌های ممیزی در اختیار مجموعه‌ها قرار گیرد و در این مسیر اقدام‌های اصلاحی را انجام دهیم تا حقی از شرکت‌ها تضییع نشود.

وی بیان داشت: برخی شرکت‌ها پروژه‌محور نیستند و در جریان تولید، HSE باید مورد توجه قرار گیرد و همه ملاحظات در ارزیابی‌ها دیده شود، همچنین برخی دستورالعمل‌ها برای زمان خاصی بوده و نیاز است بازنگری شود.باید فرهنگ HSE را در مجموعه شرکت‌ها نهادینه کنیم و به‌عنوان ارزش به آن نگاه شود.

سالاری با تأکید بر اینکه باید در نردبان HSE ببینیم جایگاه ما کجاست و در بین شرکت‌ها وضع ما چگونه است و عملکرد ما چگونه بوده، افزود: یکی از اتفاق‌ها در مجموعه‌ها این است که جذب نیروی انسانی پیرو قانون نفت بوده است و اکنون با قانون کار نیروها را جذب می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در جذب نیروها نیز باید HSE مورد توجه باشد و اگرچه به موازات گزینش طب صنعتی را می‌بینند، به اچ‌اس‌ئی توجه نشده است.

سالاری به خطرهای حمله سایبری و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در HSE باید جلوگیری از حمله سایبری در دستور کار باشد.

وی افزود: شهرک‌های انرژی را تشکیل دادیم و مدیرانی مستقر کردیم، در این شهرک‌ها، شرکت‌های متفاوتی هستند و موضوعاتی که در پدافند غیرعامل باید دیده شود در حوزه سایبری داریم تا ساختار مشترکی داشته باشند.

معاون وزیر نفت با اشاره به لزوم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی تجهیزات ادامه داد: امروز باید آزمون شود و دقت‌ها بالا باشد تا در فرآیند عملیات و بهره‌برداری دچار چالش و مشکل نشویم.

وی تأکید کرد: ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پالایشی محقق شده است، اما حداقل حوادث را داشتیم. این نشان از بلوغی است که در مجموعه به آن رسیدیم و اینها کفایت نمی‌کند و باید افق را ببینیم و به جایگاه مطلوب برسیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه با توجه به اهمیتی که در حوزه HSE دیده شده، انتخاب رئیس HSE را به حوزه حاکمیت داده است تا صلاحیت‌های فردی و تجربی لازم را داشته باشد، افزود: در بند «ر» تبصره یک آمده که همه شرکت‌های پالایشی باید کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی را انجام دهند، همچنین حوزه محیط زیست نیز با توجه به گستردگی فعالیت‌ها اقدام‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را می‌طلبد.

وی با تأکید بر اینکه باید در الگوی حمل فرآورده‌های نفتی تغییراتی ایجاد کنیم تا ۱۰ درصد از الگوی حمل‌ونقل را تغییر دهیم، گفت: از همین رو ساخت هزار کیلومتر خط لوله جدید را در دستور کار داریم و حمل‌ونقل ریلی را گسترش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید در کیفی‌سازی فرآورده‌ها در نفت کوره در حد استاندارد ورود کنیم، افزود: فضای شرکت به موازات تولید، فضای پروژه‌محور است و باید انگیزه رعایت HSE را بیشتر کنیم.

سالاری تاکید کرد: دشمن به‌دنبال آن است که امنیت انرژی را مختل کند و باید به این مورد نیز توجه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز