خبرگزاری کار ایران

عضویت در بانک توسعه جدید، مقدم بر عضویت در گروه بریکس باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۴۹۷

رئیس اتاق ایران با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، پیشنهاد کرد که ایران به‌جای تلاش برای عضویت در گروه بریکس، ابتدا بر عضویت در بانک توسعه جدید اقدام کند. تأخیر در آغاز مذاکرات برای الحاق ایران، به نفع کشور نیست.

به گزارش ایلنا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اهمیت عضویت ایران در «بانک توسعه جدید» پیشنهاد کرد: مذاکره برای عضویت در این بانک، بر عضویت در گروه بریکس اولویت داشته باشد و در این مسیر با چین و آفریقای جنوبی برای حمایت مؤثر از عضویت ایران مذاکراتی انجام شود.

حسین سلاح‌ورزی در نامه‌ای به رئیس جمهوری، اعلام کرد: فرایند عضویت کشورهای درحال‌توسعه در گروه بریکس، مبتنی بر اجماع و با پیچیدگی‌هایی همراه است و از دیگر سو منافع عینی عضویت در این گروه عمدتاً در بهره‌گیری از منابع مالی «بانک توسعه جدید» متجلی شده است.

او با اشاره به پژوهش اخیرا مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، نوشت: نتیجه این پژوهش، نشان‌دهنده آن است که عضویت در گروه بریکس تا آینده‌ای قابل پیش‌بینی عمدتاً منافع پرستیژی برای ایران به همراه خواهد داشت، اما عضویت در این بانک با توجه به رویه تأمین مالی آن‌که به ارزهایی غیر از دلار نیز صورت می‌گیرد، بالقوه امکان بهره‌مندی کشور از منابع مالی را در میان‌مدت فراهم می‌کند.

در بخشی از این نامه تأکید شده که بانک توسعه جدید یا بانک بریکس به‌عنوان نمادی از نهادسازی اقتصادی قدرت‌های نوظهور محسوب می‌شود. به لحاظ حقوقی نیز این بانک الزامی به رعایت تحریم‌های ایالات‌متحده ندارد؛ بنابراین ایران می‌تواند بر زمینه‌سازی برای عضویت در این بانک متمرکز شود. در سال‌های اخیر کشورهای مصر، بنگلادش، امارات عربی متحده و اروگوئه نیز بر عضویت در این بانک متمرکز شدند و در روندی کوتاه‌مدت به عضویت آن درآمدند. از آنجا که رعایت توازن منطقه‌ای در پذیرش اعضای جدید از سوی شورای حکام بانک ضرورت دارد، و با توجه به آنکه امارات عربی متحده به‌عنوان همسایه ایران به عضویت این نهاد درآمده و عربستان نیز درخواست عضویت در آن را مطرح کرده است، تأخیر در آغاز فرایند الحاق ایران به بانک توسعه جدید، موقعیت مذاکراتی کشور را تضعیف خواهد کرد.

 پیشنهاد مشخص اتاق ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی، تقدم مذاکره برای عضویت در این بانک بر عضویت در گروه بریکس و مذاکره فشرده با چین و آفریقای جنوبی برای حمایت مؤثر از عضویت ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز