خبرگزاری کار ایران

در سیستان و بلوچستان بحران آب وجود ندارد، بیم بحران آب وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۱۲۰

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه با نگاه ویژه دولت طرح‌های بی نظیری در راستای آبرسانی به سیستان و بلوچستان در حال اجراست، گفت: با توجه به طرح‌های ویژه در دست اجرا، چشم انداز آبی روشنی در انتظار این خطه پهناور و کهن است.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "عیسی بزرگزاده" با بیان این که تأمین آب شرب، مردم منطقه سیستان را معطل حقآبه نکردیم، اظهار کرد: در همین راستا طرح‌های کلان و بزرگی در سه سطح اضطراری یا کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت در این منطقه طرح‌ریزی شده و در حال اجراست.

وی تصریح کرد: این طرح‌ها جایگزین حقآبه نیست و جهت حل مشکل آب شرب و خدمات منطقه عملیاتی شده است، هدف اصلی این است که از میزان دغدغه مردم کاسته شود‌.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران، کشاورزی و معیشت مردم سیستان را وابسته به حق‌آبه دانست و بیان کرد: معتقدیم باید حق‌‌ مردم ولایتمدار و صبور سیستان از محل رودخانه هیرمند تأمین شود که این مهم از مسیر دیپلماسی توسط وزارت امور خارجه تا حصول نتیجه در دست پیگیری است.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای معاهده هیرمند، وزارت نیرو نیز در مباحث فنی با وزارت امور خارجه مشارکت دارد.

طرح تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان با حفر ۱۱۵ حلقه چاه

بزرگزاده، پیشانی کار را اجرای طرح‌های اضطراری منطقه سیستان و شهر زاهدان عنوان و در تشریح برنامه‌ها و راهکارهای تأمین آب شرب این مناطق بیان کرد: برای اجرای این طرح، در مجموع حفاری ۱۱۵ حلقه چاه در دشت‌های مستعد در حال انجام است که بر اساس برنامه زمان‌بندی حفاری چاه‌ها دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح مهم که در تلاشیم در زمان تعیین شده برای ساماندهی وضعیت مردم سیستان و زاهدان به سرانجام برسد، ده‌ها کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال، ده‌ها کیلومتر راه‌ دسترسی، برق‌رسانی، پست برق و آب‌شیرین‌کن انجام شده یا در حال اجرا و پیگری است.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به جلسات اخیر وزیر نیرو، اضافه کرد: به تازگی جلسات متعدد و مفصلی توسط وزیر نیرو با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد که احداث آب‌شیرین‌کن مورد تأیید و تأکید قرار گرفت.

 وی اجرای طرح میان‌مدت برای تأمین آب زاهدان را به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ اعلام و اظهار کرد: این طرح شامل اجرای خط انتقال آب به طول ۲۵۰ کیلومتر از آبخوان‌های شرقی استان به شهر زاهدان است.

به گفته بزرگزاده، قرار است ۲۷ میلیون مترمکعب آب در سال به مناطق مورد نظر منتقل شود که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان؛ جلوتر از برنامه زمان‌بندی

این مقام مسئول با اشاره به طرح بزرگ انتقال آب از دریای عمان گفت: در اسفند ماه سال گذشته قانونی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که به موجب آن موظف به انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان هستیم.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از استان سیستان و بلوچستان در زمینه آب شرب، وزارت نیرو پیشنهادهای خوبی را به هیئت دولت ارائه داده که مصوب شده است.

بزرگزاده از پیشرفت ۱۲درصدی اجرای این طرح، جلوتر از برنامه زمان‌بندی خبر داد و افزود: در حال حاضر از دو جبهه جنوب و مرکز استان عملیات لوله‌گذاری این طرح آغاز شده است.

 وی با بیان این که در حال حاضر تأمین و توزیع آب به تمامی مناطق شهری و روستایی سیستان در حال انجام است و صحبت‌ها در خصوص قطع کامل آب در این منطقه صحت ندارد، ادامه داد: نگرانی و مشکلات مردم عزیز سیستان را درک می‌کنیم و خود را موظف به رفع این دغدغه‌ها می‌دانیم در همین راستا کارهای اجرایی طبق روال در حال انجام است تا مردم نگرانی از بابت نبود آب نداشته باشند.

سخنگوی صنعت آب کشور با تاکید بر این که باید به سیستان و بلوچستان توجه ویژه‌ای داشت، گفت: خادمان مردم این خطه کهن در وزارت نیرو تمام تلاش خود را برای کاهش مشکلات آبی ناشی از خشکسالی و عدم تأمین حق‌آبه به کار بسته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز