خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار از زمان معاهده سال ۱۳۵۱ انجام شد:

بازدید هیات فنی ایران از ایستگاه آبسنجی بالادست هیرمند در افغانستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۶۸۰۲

معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: برای نخستین بار از زمان معاهده سال 1351 رودخانه هیرمند و تشکیل کمیساران آب این رودخانه، هیأت فنی جمهوری اسلامی ایران از محل ایستگاه آبسنجی دهراود در بالادست سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند بازدید به عمل آورد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، محمد جوانبخت با اشاره به پذیرش درخواست کمیسار ایران برای بازدید از ایستگاه دهراود افزود: براساس معاهده، در مواقعی که تأمین حقابه کشورمان از سوی افغانستان صورت نمی‌پذیرد با درخواست طرف ایرانی، از ایستگاه دهراود بازدید می‌شود.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: هیات کارشناسی ایران پس از مشاهده میزان آب رودخانه درایستگاه آبسنجی دهراود، خواستار تحویل حقابه جمهوری اسلامی ایران شد و توافق شد در نشست‌های کمیته فنی درآینده نزدیک درخصوص نحوه تحویل حقابه تصمیم‌گیری شود.

محمد جوانبخت اعلام کرد که در سنوات گذشته امکان بازدید کمیساران از ایستگاه دهراود فراهم نشده بود اما با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه، این امکان برای اولین بار فراهم شد و هیاتی متشکل از مدیرکل رودخانه‌های مرزی و آبهای مشترک وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان و معاون استاندار این استان از محل ایستگاه بازدید به عمل آوردند. 

به گزارش ایلنا، سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور؛ پنجشنبه -۲۸ اردیبهشت ماه- درباره حقابه هیرمند به حاکمان افغانستان اخطار داده و گفته بود: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود؛ حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید.

وزیر خارجه کشورمان نیز در حساب توئیتری خود از عدم همکاری افغانستان برای بازدید هیات‌های فنی ایران از سنجش میزان آب هیرمند خبر داده بود.

حسین امیرعبداللهیان اعلام کرده بود که مکررا از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیات‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند.

امیرعبداللهیان در ادامه نوشته بود: سیستان از خشکسالی رنج می برد. ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است و نه صدور بیانیه سیاسی.

علی‌اکبر محرابیان نیز تاکید کرده بود که همانگونه رئیس‌جمهور منطبق بر قوانین بین‌المللی و متن دقیق معاهده هیرمند اشاره کردند، دولت مصمم است در همه شئون حق مردم کشور را بگیرد و موضوع حقابه هم به عنوان مصداق حق مردم با جدیت دنبال می‌شود تا به طور کامل بر اساس معاهده موجود وصول شود.در افغانستان وجود آب در سد بالادست مورد وثوق اطلاعات ما و داده‌های جهانی است و موضوع وجود آب در سد کجکی نیز مورد تأیید حاکمان افغانستان قرار گرفته است.اگر معاهده هیرمند فی‌مابین ایران و افغانستان به طور دقیق بررسی شود، مشخص خواهد شد، تنها عامل تأثیرگذار روی تعیین حقابه میزان نزولات جوی و جریان آب ورودی از بالادست سد کجکی است و تنها این متغیر بر تعیین سهم ایران از حقابه سالانه اثرگذار است.بر اساس معاهده بین ایران و افغانستان در خصوص رودخانه هیرمند، کشور افغانستان متعهد به پرداخت به هنگام حقابه ایران است و آن‌ها مکلف هستند در تحقق این امر، هرگونه مانع سیاسی و فنی ایجاد شده را رفع کرده و حقابه مردم را در مرز دو کشور به ایران تحویل دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز