خبرگزاری کار ایران

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران:

ایران و عربستان در تلاش برای جذب محبوبیت در خاورمیانه هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۳۷۵

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران گفت: تا تاریخ بوده ایران کنار سعودی‌ها بوده و خواهیم بود ما نه قدرت حذف آنها را داریم و نه آنها این توان را دارند. داستان رقابت ما ادامه دارد بنابراین به نظر می‌رسد که ایجاد ظرفیت‌ها پایدار در اقتصاد دو کشور که به مودت و تساهل این دو کشور بیانجامد دشوار است تا دو کشور وارد مناقشات گذشته نشوند

بهمن عشقی دبیر کل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران در سمینار همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان، مناسبات ایران و عربستان را پرتنش معرفی کرد و افزود: مناسبات ایران و عربستان زمینه‌ها برای ایجاد سوتفاهم را داشته که این موضوع ریشه تاریخی دارد و محدود به سال‌های اخیر و جمهوری اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه عربستان صاحب دومین ذخایر اثبات شده نفتی است، افزود: به نظر می‌رسد با وجود تمام اتفاقاتی که در عربستان در حال شکل گرفتن است و حکومتی که تلاش دارد پوست بیاندازد و بر رابطه قبیله‌گرایی مسلط شود اما یک خرد روشن مشاهده نمی‌کنیم‌.

به گفته دبیر کل اتاق بازرگانی؛ عربستان از بحران‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ خارج شده‌اند و در سال ۲۰۲۲ بزرگترین رشد اقتصادی را داشتند، نرخ بیکاری به ۴.۸ درصد سقوط کرده و به نظر می‌رسد شاخص‌های اقتصادی در عربستان رنگ درستی پیدا کرده است.

عشقی باتاکید بر اینکه رشد اقتصادی بدون نفتی در عربستان در حال رشد است، اضافه کرد: سال گذشته ۴.۸ درصد رشد اقتصادی بدون نفت بود. اما مهمترین نظرسنجی این است که به جز ترکیه و فلسطین، عربستان جزو محبوب‌ترین کشورهای مسلمان است و یک اتفاق دیگر در حال رخ دادن است و اینکه عربستان تلاش می‌کند در رقابت با ایالات متحده آمریکا در منطقه محبوب‌تر شود. د ر این راستا، سرمایه گذاری در اردن را انجام دادند و وابستگی اقتصادی اردن به آمریکا را کاهش دادند. البته خانواده سعودی و خانواده هاشمی حاکم بر اردن دعوای تاریخی دارند.

وی بابیان اینکه سعودی تلاش دارد نقش منطقه‌ای خود را افزایش بدهد، افزود: ساکنان خاورمیانه آرزو ندارند نقشه خاورمیانه را روسیه، چین و آمریکا ترسیم کنند و علاقه‌مند هستند خود نقشه را ترسیم کنند و در این نقشه جدید به نظر می‌رسد نقش عربستان سعودی بی‌بدیل و غیر قابل فراموش است.

عشقی ادامه داد: دو کشور ایران و عربستان در تلاش برای جذب محبوبیت در خاورمیانه است و عربستان بعد از تشکیل اسرائیل تلاش کردند که خود را به عنوان محور عربی معرفی کنند اما موفق نشدند و در جنگ ایران و عراق نیز نتوانستند موثر واقع شود و سعودی‌ها تلاش کردند قدرت متمایز باشند. الان این تلاش را در ابعاد متفاوت انجام می‌دهند.

وی افزود: تا تاریخ بوده ایران کنار سعودی‌ها بوده و خواهیم بود ما نه قدرت حذف آنها را داریم و نه آنها این توان را دارند. داستان رقابت ما ادامه دارد بنابراین به نظر می‌رسد که ایجاد ظرفیت‌ها پایدار در اقتصاد دو کشور که به مودت و تساهل این دو کشور بیانجامد دشوار است تا دو کشور وارد مناقشات گذشته نشوند. در این بین نقش اتاق بازرگانی بی بدیل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز