خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در پاسخ به ایلنا تشریح کرد:

جزئیات توسعه لایه نفتی، میدان هنگام و آزادگان

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۵۷۵

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: هنگام یکی از میادین مشترک است و در حال تولید حداکثری استف ما اکنون با کشور همسایه در حال تبادل نظر و تعریف یک کار مشترک و جدید و با هدف تولید حداکثری تولید نفت از این میدان مشترک هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن خجسته‌مهر در حاشیه مراسم نصب سکوی  توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران گفت:  بهره‌برداری از فاز ۱۱ علاوه بر جبران ناترازی بخشی از گاز مورد نیاز داخل کشو از نظر درآمد اقتصادی نیز اهمیت دارد، یعنی می‌توانیم سالانه معادل ۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم، علاوه بر آن از نظر توجه افکار عمومی و همچنین از نقطه‌نظر منطقه‌ای و بین‌المللی نیز حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ما از نظر فنی، تخصصی، اجرا و عملیات صاحب توانمندی حداکثری خواهیم بود، افزود: جابجایی سکوی فاز ۱۲ و انتقال آن به موقعیت  ۱۱B از نظر اجرایی، عملیاتی و توان لجستیکی و دقت نظر و پیچیدگی در امر مهندسی به جرات می‌توان گفت در طول تاریخ صنعت نفت ایران و پس از انقلاب امری منحصر به فرد، بی‌نظیر و مایه مباهات است.

به گفته معاون وزیر نفت؛ عملیات اجرایی امروز یکی مهمترین مولفه‌های اقتصادی و مصداق بارز اقتدار اقتصاد کشور است.

وی تصریح کرد: استراتژی شرکت خارجی در این فاز این بود که بعد  ۵ تا ۶ سال با تکمیل و حفاری تمام چاه‌ها تولید را شروع کند اما ما در حداقل زمان بعد از ۲۰ ماه به تولید رسیدیم و این یک رکورد جدید در شرکت ملی نفت در رتبه شرکت‌های بین امللی است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت در پاسخ به ایلنا درباره آخرین وضعیت توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی تنفیذ شده و اکنون فرایند اجرایی و عملیاتی را طی می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره جزئیات توسعه میدان مشترک هنگام با همکاری کشور عمان تصریح کرد: هنگام یکی از میادین مشترک است و در حال تولید حداکثری استف ما اکنون با کشور همسایه در حال تبادل نظر و تعریف یک کار مشترک و جدید و با هدف تولید حداکثری تولید نفت از این میدان مشترک هستیم.

خجسته‌مهر درباره توسعه میدان آزادگان شمالی و جنوبی گفت: توسعه این میدان در دو جبهه پیش می‌رود، سال گذشته ۴۰ حلقه چاه جدید وارد مدار تولید شد و حدود ۴۵ هزار بشکه به تولید اضافه شد به تدریج تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰ هزار بشکه به تولید میدان اضافه خواهد شد و ۴۰ حلقه چاه دیگر وارد مدار تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع مهمتر تفاهمنامه‌ای است که سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور جهت سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری به منظور رسیدن تولید از میادین آزادگان شمالی و جنوبی از حدود ۲۰۰ هزار بشکه به ۵۷۰ هزار بشکه امضا شد و امیدواریم تا چند ماه آینده قرارداد ۷ میلیارد دلاری توسعه فازهای دوم آزادگان شمالی و جنوبی منعقد شود. 

خجسته‌مهر درباره پروژه‌های برون‌مرزی بیان داشت: ایران در بخش صنعت نفت بویژه مهندسی و اجرا و ساخت و نصب خودکفا است و این یکی از مزیت‌های صنعت نفت است، ما می‌توانیم زنجیره ارزش و توان داخلی کشور را به مرزهای بین‌المللی منتقل کنیم، همچنین در صادرات حداکثری نفت خام و میعانات گازی موفق شدیم که دیپلماسی انرژی را به معنای واقعی احیا کنیم و حاصل آن هم افزایش دو برابری صادرات نفت و خام و میعانات و صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش‌های اکتشاف و توسعه و ساخت پالایشگاه فراسرزمینی است که ما اکنون در حال تجربه این موضوع هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز