خبرگزاری کار ایران

پاداش ۲۰ برابری برای مشترکان خوش مصرف

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۷۹۰

همه می دانیم که در مصرف انواع انرژی مثل برق در دنیا رکوردار هستیم، آمارهای مصرف را شنیده‌ایم و می‌دانیم که رعایت الگوی مصرف و عمل به آنها منافع ما را دراقتصاد ملی و همینطور اقتصاد خانواده تامین می‌کند

به گزارش ایلنا، بر اساس اظهار نظر مسولان صنعت برق الگوی کاهش مصرف برای مناطق گرمسیر زیر ۳ هزار کیلووات ساعت و برای مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات اعلام شد که در صورت رعایت، مشترکان پاداشی ۲۰ برابری دریافت خواهند کرد که شامل همگان خواهد شد. اما اصولا در حال حاضر وضعیت الگوی مصرف برق در کشور چگونه است؟ مصرف بهینه چیست؟ و در حال حاضر چه باید کرد تا همگان از نعمت بی بدیل برق بهره‌مند شوند.

الگوی مصرف برق میزانی از حد استفاده از برق است که یک خانوار می‌تواند در چارچوب آن کلیه نیازهای لازم برای زندگی مناسب را تامین کند. در این رابطه برآورد میانگین مصرف عامه مردم و همچنین در نظر گرفتن میزان مصرف لوازم برقی که عموم مردم مورد استفاده قرار می‌دهند، 2 شاخص مهم در تعیین الگوی مصرف به حساب می‌آیند. اما چرا برخی خارج از الگو مصرف می‌کنند!پاسخ به این سوال بسیار جای بحث دارد اما بطور کل میتوان آن را در کلید واژه فرهنگ مصرف گرایی خلاصه کرد.

رواج فرهنگ مصرف‌گرایی، ماحصلش چیزی جز هدر رفت منابع و غفلت نیست و بعضا به پدیده شوم اسراف و تبذیر در جوامع انسانی می‌انجامد.«برای خداوند در هر نعمتی حقی نهفته است پس هر کس آن را ادا نمود نعمتش افزون و هر کس آن را ویران نمود نعمتش زایل می‌شود»امروزه موضوع اصلاح الگوی مصرف و ضرورت بحث و اقدام عملی در زوایای مختلف این قضیه بیش از پیش احساس می‌گردد. افزون بر این مسئولیت ما به عنوان شهروندان جامعه اسلامی با نگاهی به آینده ر ا دوچندان میکنددر واقع صرفه‌جویی به معنای مصرف نکردن نیست بلکه می‌توان گفت استفاده حداکثری از تمامی قابلیت‌های هر چیزی است که بدان بهره‌وری می‌گویند. صرفه‌جویی ویژگی بندگان برجسته و خودساخته خداست آنان در امور مباح هم مقید به عدم اسراف و اعتدال و میانه‌روی هستند.

همه می دانیم که در مصرف انواع انرژی مثل برق در دنیا رکوردار هستیم، آمارهای مصرف را شنیده‌ایم و می‌دانیم که رعایت الگوی مصرف و عمل به آنها منافع ما را دراقتصاد ملی و همینطور اقتصاد خانواده تامین می‌کند. در همین زمینه طرح اختصاص پاداش صرف‌جویی در مصرف برق امسال هم در حالی اجرایی می‌شود که این پاداش نسبت به سال گذشته ۲۰ برابر شده به طوری که مشترکان با کاهش ۱۰۰ کیلووات ساعت برق در مناطق عادی ۱۵۰ هزار تومان و در مناطق گرمسیر حدود یک میلیون تومان پاداش می‌گیرند. بدین معنا که برخورداری از قبض با تعرفه کمتر، منوط به رعایت الگوی مصرف است.

اقدامی که در تابستان ۱۴۰۱ در راستای مدیریت مصرف برنامه‌ریزی شد، که نتیجه آن جلوگیری از بروز خانوشی در همه بخش‌ها اعم از خانگی، صنعتی، کشاورزی، عمومی، اداری و غیره خاموشی بود.

امسال هم از ابتدای خردادماه تا انتهای شهریور ماه طرح اختصاص پاداش به مشترکان به شکل بسیار وسیع‌تری است و همه مشترکان خانگی می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

مشترکان امسال با صرفه جویی در مصرف برق به ازای هر کیلوات ساعت تا ۲ هزار تومان معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند؛ این پاداش نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ برابر داشته است و شامل همه مشترکان خواهد شد.این میزان پاداش نسبت به میزان مصرف برق متفاوت است و مشترکانی که مصرف خود را کاهش دهند، مشمول پاداشت می‌شوند، البته هر چه میزان مصرف بیشتر باشد رقم پاداش هر کیلووات‌ساعت برق نیز کمتر می‌شود.فرمول ساده ای دارد، مدیریت مصرف برق شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های بهم پیوسته بین صنعت برق و مشترکین آن به منظور تعدیل بار مصرفی مشترک است تا بتوان با هزینه کمتر به کارایی و کیفیت بالاتر دست یافت. بدین ترتیب هم عرضه کننده و هم مصرف کننده برق به سود بیشتری در این زمینه دست خواهند یافت.اکنون این فرصت فراهم شده، یعنی هم برق مصرف کنیم و هم علاوه بر نپرداختن آن، از پاداش هم بهره‌مند شویم.امااین میان نکته حائز اهمیت، چگونه مصرف کردن و یا بهتر بگوییم مصرف بهینه برق بر اساس الگوهای مورد تایید است و این کار بسیار ساده ای است. در صورتی که مردم همکاری لازم در مدیریت مصرف برق را داشته باشند، احتمال خاموشی در فصول گرم سال نیز کاهش خواهد یافت. همکاری این افراد می‌تواند شامل مواردی مانند تنظیم دمای کولرهای گازی روی ۲۴ تا ۲۶ درجه، استفاده از دور کم کولرهای آبی، خاموش کردن چراغ‌های اضافه و استفاده از نور طبیعی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز