خبرگزاری کار ایران

اجرای ۱۱ طرح‌ کلان اکتشافی نفت

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۵۲۱

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: تمام یازده طرح‌ کلان اکتشافی باید پروژه‌های پژوهشی مرتبط به نقشه راه خود را اضافه کنند تا دستاورد هرکدام قابل ردیابی باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، نشست شورای پژوهش شرکت ملی نفت ایران در ساختمان مدیریت اکتشاف با حضور مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، سید مهدیا مطهری مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، هرمز قلاوند مدیر نظارت بر تولیدات نفت و گاز، برزو قنبری مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالا، محمد اسماعیل کفایتی رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز و جمعی از معاونین مدیریت اکتشاف برگزار شد.

در این نشست فکور با اشاره به اینکه برای کارهای پژوهشی اهمیت زیادی قائل هستیم و این باعث شده تا همه طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی پس از تأیید و تصویب، اجرایی شوند، گفت: همه ۱۱ طرح‌ کلان اکتشافی باید پروژه‌های پژوهشی مرتبط به نقشۀ راه خود را اضافه کنند تا دستاورد هرکدام در ادامه، قابل ردیابی باشد.

وی افزود: برخی از این طرح‌ها به بحث‌های آینده‌نگری و مطالعاتی برای نسل‌های آینده مرتبط خواهند بود و در بررسی و تصویب پروژه‎‌های پژوهشی اکتشافی به‌دلیل تفاوت در ماهیت و بستر، باید نگاه متفاوت داشت و مقوله این تفاوت‌ها باید مورد توجه اعضای شورای پژوهشی شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: برای نخستین بار در اواخر پارسال، انجمن‌های علمی و تخصّصی کشور مرتبط با زنجیره ارزش اکتشاف، در رویداد مشترکی به دعوت مدیریت اکتشاف حضور داشتند و در اواخر ماه گذشته با سه انجمن از آنها، تفاهم‌نامه همکاری امضا شد تا در بخش رصد فناوری و عملیاتی بودن تعریف پروژه‌ها در کنار صنعت قرار گیرند که این یک دستاورد بی‌نظیر خواهد بود.

فکور تأکید کرد: موضوع متناسب‌سازی ساختار کنونی اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف با تعداد محدود نفرات بر اساس احجام کاری و تکالیف ابلاغی می تواند بازنگری شود.

وی با اشاره به اینکه همچنان با امضای قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان دچار ابهام‌های بسیاری هستیم، گفت: تاکنون نتوانستیم شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با صنعت بالادستی نفت را به درستی شناسایی، اولویت‌بندی و به کار گیریم و بتوانیم برای آنها جبران خدمات داشته باشیم.

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه شفافیت مشخصی در این خصوص وجود ندارد، افزود: همچنان در پردازش حقوقی و مالی در این ارتباط، جای کار وجود دارد. پیشنهاد می‌شود در مقوله تعریف و تدوین موضوعات پژوهشی برنامه هفتم در سطح مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، مدیریت اکتشاف به‌عنوان راهبر و مرجع اصلی در حوزه اکتشاف معرفی شود و حتی، پروژه‌های پژوهشی پیشنهادی که از سوی دیگر شرکت‌های تابعه  در این حوزه تعریف می‌شوند، می‌تواند از سوی این مدیریت راهبری و اجرا شود تا باعث تمرکز و هم‌افزایی فنی شود. هر چند این موضوع سبب افزایش حجم کاری کارشناسان این مدیریت خواهد شد.

پیشران بودن پژوهش و فناوری از ابتدا تا انتهای زنجیره اکتشاف

در ادامه نیز مجتبی صدیق عربانی، رئیس اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف پس از تبریک سالروز آزادی خرمشهر، تبریک سالروز حفاری نخستین چاه نفت و خیر مقدم به مدعوین و حاضرین محترم، ابراز امیدواری کرد که نشست‌های ماهانه شورای پژوهشی شرکت ملی نفت ایران به صورت کاربردی در شرکت‌های تابعه برگزار شود و هم‌افزایی خوبی ایجاد کند.

وی در ادامه به ارائه موضوعات در حوزه پژوهش و فناوری به‌منظور تبیین جایگاه آن در مدیریت اکتشاف و در سطح کلان‌تر، در شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: پیشران بودن پژوهش و فناوری از ابتدا تا انتهای زنجیره اکتشاف و رویکردهای اصلی آن در حوزه اکتشاف، بررسی ساختار پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف و ارتباط ماتریسی قوی با معاونت‌ها و اداره‌های تخصّصی، حوزه‌های فعالیت پژوهش و فناوری در مدیریت اکتشاف (که به دو بخش کلان شبکۀ هوشمند پژوهش و پورتفولیوی پژوهش و فناوری تقسیم شده است) و ارائه آمار سال‌های گذشته و پیش‌بینی تحقق اهداف سال ۱۴۰۲ در بخش شبکه هوشمند پژوهش از مهمترین اقدامات در این بخش است.

رئیس اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف افزود: معرفی پورتفولیوی پژوهش و فناوری در دو بخش طرح‌ها/پروژه‌های اکتشاف محور و سرمایه‌ای، معرفی زیست بوم نوآوری اکتشاف و نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در آن، ارتباط حداکثری پورتفولیوی اکتشافی در قالب ۲۸۹ پروژه و پورتفولیوی پژوهش و فناوری در قالب ۴۵ پروژه در برنامۀ پنج سالۀ هفتم توسعه کشور و بررسی وضع ضریب جذب مالی (ریالی و ارزی) طرح‌ها و پروژه‌های پژوهش و فناوری نیز در حال انجام است.

عربانی با تأکید بر اینکه درس آموخته‌های به‌کارگیری شرکت‌های دانش بنیان نیز مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: معرفی الگوی تازه توسعه فناوری در مدیریت اکتشاف با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و انجمن‌های علمی تخصّصی کشور، فرآیند روزآمد کردن پورتفولیوی پژوهش و فناوری و معرفی پروژه‌های پژوهشی پیشنهادی مدیریت اکتشاف برای تصویب در برنامه هفتم توسعه کشور نیز صورت گرفته است.

وی گفت: بیان مسائل پیش‌رو در خصوص جذب و به‌کارگیری شرکت‌های دانش بنیان، پیوست فناوری و جبران خدمات مدیران طرح و پروژه‌های پژوهش و فناوری نیز از دیگر اقدام‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز