خبرگزاری کار ایران

احتمال خودداری ترکیه از صادرات نفت اقلیم کردستان از بندر جیهان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۲۰۴

یک مسئول ترکیه ای احتمال داد که این کشور تقاضای عراق مبنی بر ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان را نپذیرد.

به گزارش ایلنا از «بلومبرگ»، وزیر نفت عراق روز جمعه نسبت به ازسرگیری ارسال نفت اظهار خوشبینی کرد و این موضوع باعث افزایش قیمت سهام برخی شرکت های انرژی در شمال عراق از جمله دی ان او شد.

این گزارش افزوده که مقامات ترکیه تأکید کرده اند که ترکیه خواستار مذاکره درباره حل و فصل یک و نیم میلیارد دلار خسارتی است که بابت صادرات نفت اقلیم کردستان عراق بر عهده اش قرار گرفته است.

یک مقام عراقی نیز به «بلومبرگ» گفت که ترکیه به عراق اعلام کرده که همچنان در حال بازسازی بندر جیهان پس از آسیب های سخت ناشی از زمین لرزه است.

با وجود کاهش معاملات آتی نفت برنت طی ماه گذشته به 76 دلار در هر بشکه، توقف ارسال محموله ها از طریق بندر جیهان منجر به کاهش همکاری برخی واردکنندگان در اروپا شده است.

این اقدام در شرایطی صورت می گیرد که ترکیه خط لوله خود به بندر جیهان را مسدود کرده و توسط یک سازمان قضایی بین المللی محکوم به پرداخت 1.5 میلیارد دلار قبل از بازگشایی خط لوله برای ورود نفت عراق شده است.

روز پنجشنبه گذشته وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت بازاریابی نفت عراق به شرکت بوتاش ترکیه از آغاز مجدد صادرات و بارگیری نفت شمال عراق از روز شنبه 13 ماه خبر داده است.

وزیر نفت عراق اشاره کرد که عقد قرارداد با شرکت‌های بین المللی برای فروش و بازاریابی نفت خام از بندر جیهان ترکیه براساس سازوکارهای شرکت بازاریابی نفت عراق، به پایان رسیده است.

پیش از این وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بود که شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو)، رسما از ترکیه خواسته که صادرات نفت اقلیم کردستان عراق را از سر بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز