خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی کرد؛

افزایش اجاره‌بها به شهرهای اقماری تهران رسید+ جدول قیمت‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۸۵۹

افزایش نرخ مسکن چه خرید و فروش و چه اجاره در پایتخت به سرعت به سایر استان ها و شهرها سرایت می‌کند و قیمت‌ها در تهران ملاک قیمت‌گذاری در سایر شهرها است. از سوی دیگر با وجود کوچ افراد و خانوار به تهران، رشد نرخ اجاره باعث رشد حاشیه نشینی و رشد جمعیت شهرهای اقماری تهران شده است و همین افزایش تقاضا، قیمت‌ها را در بازار مسکن شهرهای نزدیک به تهران را بالا برده‌است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، براساس گزارش مرکز آمار در کشورمان حدود 24.5 میلیون نفر مستاجر هستند از 37 درصد از خانوار شهرنشین و 51 درصد خانوار پایتخت نشین مستاجرند. البته طبق گفته نمایندگان مجلس جمعیت اجاره نشین کشور در طول سال‌های گذشته و پس از آمارگیری مرکز آمار 5 سال گذشته، رشد یافته و در سطح کشور نیمی از خانوار هنوز صاحب خانه نشده‌اند.

هر چند که در سال‌های کرونا با هدف حمایت از مستاجران دولت دستورات کنترلی را از جمله سقف افزایش 25 درصدی اجاره‌بها، ارائه وام ودیعه، اجباری شدن تمدید قرارداد اجاره بها را اعمال کرد و از آنجا که این دستورات اهرم و ضمانت اجرایی نداشت به اجرا نرسید و دردی از مستاجران دوا نکرد به طوری که طبق آمار رسمی اجاره بها در دوره فصل بهار سال گذشته تا پایان فصل پاییز بیش از 29 درصد افزایش پیدا کرد.

افزایش نرخ مسکن چه خرید و فروش و چه اجاره در پایتخت به سرعت به سایر استان‌ها و شهرها سرایت می‌کند و قیمت‌ها در تهران ملاک قیمت‌گذاری در سایر شهرها است. از سوی دیگر با وجود کوچ افراد و خانوار به تهران، رشد نرخ اجاره باعث رشد حاشیه‌نشینی و رشد جمعیت شهرهای اقماری تهران شده و همین افزایش تقاضا، قیمت‌ها را در بازار مسکن شهرهای نزدیک به تهران را بالا برده‌ است به طوری که مشخصا در پردیس در برخی از فازها قیمت مسکن هم تراز با قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران است.

این شیب تند افزایش اجاره در شهرهای اطراف تهران در حالی است که عمده ساکنان این مناطق به دلیل نبود بازار کار در این شهرها، در تهران مشغول به کار هستند و در غیاب حمل و نقل عمومی سریع و آسان در این مسیرها، هزینه سرسام‌آور ایاب و ذهاب به تهران هم به هزینه این خانوار اضافه می‌شود.    

در این شرایط برخی از مهاجران که دلیل مهاجرت‌شان خشکسالی در مبدا و از دست رفتن شغل‌شان بوده یا آنهایی که برای کوچ به تهران دارایی‌های خود را به فروش رسانده‌اند نه راه پس و نه راه پیش دارند و هر سال با افزایش نرخ اجاره در مناطق ضعیف تهران سکونت می‌کنند و البته بخش عمده از آنها در سکونتگاه‌های غیر رسمی و غیر ایمن در حاشیه شهر مستقر شده‌اند.

البته وزارت راه و شهرسازی برای تابستان امسال هم بسته حمایتی از مستاجران تهیه و تدوین کرده که هنوز جزییاتی از آن اعلام نشده است.    

در جدول زیر اجاربها در چند شهر نزدیک به تهران آمده است:

متراژ محدوده قیمت (تومان)
60متر اسلامشهر- خ ابوترابی 80 میلیون +3.6 میلیون اجاره
105 متر کرج-گوهر دشت 300 میلیون رهن+ 12 میلیون اجاره
100 متر پرند- فاز 3 400 میلیون رهن کامل
107 متر پردیس 100 میلیون رهن +6.2 میلیون اجاره
110متر واوان 250 میلیون رهن +3 میلیون اجاره
70 متر شهریار- مجتمع دفاع   400 میلیون رهن+4 میلیون اجاره
75متر کرج-گلشهر  200 میلیون رهن+ 6 میلیون اجاره
52 متر شهریار 210 میلیون رهن کامل
80متر رباط کریم 100 میلیون رهن+3 میلیون اجاره

         

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز