خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

برنامه جلوگیری از پیشروی فرونشست پایتخت/ از فاضلاب تهران چقدر برق تولید می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۰۹۹

معاون بهره‌برداری شرکت فاضلاب تهران گفت: واحد نیروگاه بیوگاز تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران توان اسمی ۲.۴ مگاوات را داراست و توان تأمین برق یک شهر ۲۰ هزار نفری را در دستورکار دارد.

سیدمرتضی احتشامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت پروژه‌های جمع‌آوری فاضلاب در شهر تهران اظهار داشت: طرح فاضلاب تهران از قبل در حال اجرا بوده، در شهر تهران دو تصفیه‌خانه بزرگ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران و تصفیه‌خانه فیروزبهرام را داریم که توسط خط انتقال غربی و شرقی فاضلاب را جمع‌آوری و به این دو تصفیه‌خانه منتقل می‌کنیم.

وی افزود: در تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب حدود ۶۷۵ هزار متر مکعب ورودی فاضلاب داریم که فاضلاب تصفیه شده و پساب آن به مصرف کشاورزری دشت ورامین می‌رسد و بخش لجن تصفیه‌خانه نیز بعد از پروسه عملیات هضم و آبگیری وارد هاضم‌های بی‌هوازی می‌شود و تولید گاز متان شده و به مصرف سوخت ژنراتورهای برق می‌رسد. در واحد یک تا ۴، ۵ مگاوات و در نیروگاه ۵ و ۶ هم حدود ۲.۴ مگاوات برق تولید و به شبکه سراسری منتقل می‌شود، پساب هم به مصرف کشاورزی می‌رسد، در نهایت هم روی لجن آبگیری شده عملیات کمپوست انجام شده و به عنوان کود به فروش می‌رسد.

معاون بهره‌برداری شرکت فاضلاب تهران تصریح کرد: در طرح جامع فاضلاب تهران از ابتدا مصوب شده بود که دو تصفیه‌خانه در جنوب و غرب تهران ساخته شود اما در طرحی که بازنگری شد تبدیل به ۱۲ تصفیه‌خانه شد که در نقاط مختلف تهران جانمایی شده است، این رویه باعث می‌شود هم بتوانیم به آبیاری فضای سبز تهران کمک کنیم و هم باعث می‌شود از فرونشست زمین جلوگیری شود، چون پساب به اراضی داخل تهران منتقل می‌شود و از تشکیل حفره‌های زیر زمین جلوگیری می‌کند.

وی گفت: اکنون پساب تصفیه‌خانه جنوب به دشت ورامین منتقل می‌شود و پساب تصفیه‌خانه‌های محلی داخل شهر تهران مثل زرگنده، صاحبقرانیه، محلاتی، شهرک غرب و اکباتان نیز طی توافقاتی که با شهرداری تهران داریم جهت آبیاری فضای سبز و پارک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جای اینکه از چاه برداشت کنند از پساب برای آبیاری پارکها و فضای سبز استفاده کنند،

احتشامی تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده شهرداری برای آبیاری فضای سبز به جای برداشت و تخلیه  آب چاه‌ها از پساب تصفیه‌خانه‌های سطح شهر تهران استفاده کند و این باعث می‌شود فرونشست اتفاق نیفتد.

وی یادآور شد: واحد نیروگاه بیوگاز تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران توان اسمی ۲.۴ مگاوات را داراست و توان تأمین برق یک شهر ۲۰ هزار نفری را در دستورکار دارد.

به گزارش ایلنا، نیروگاه بیوگاز تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران که از ورود سالانه ۷۵ هزار تن کربن‌دی‌اکسید به جو جلوگیری می‌کند، با دو مولد تولید همزمان برق و حرارت (CHP) با مجموع ظرفیت اسمی ۲.۴ مگاوات ساعت معادل تامین برق مصرفی یک شهرک مسکونی ۲۰ هزار نفری راه‌اندازی و در مدار تولید قرار گرفت.

این نیروگاه امکان تولید ۱۵ میلیون کیلووات ساعت و کاهش ۷۵ هزار تن انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال را داراست.

در این پروژه علاوه بر این‌که بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب جمع‌آوری و از انتشار آن جلوگیری می‌شود، با تولید برق و حرارت از آن و خودداری از مصرف سوخت فسیلی برای تولید انرژی مورد نیاز، از تولید و انتشار گاز CO۲ نیز جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز