خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مثلث نفتی در امریکای شمالی/ استحکام همکاری تهران-کاراکاس

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۵۵۷

یک کارشناس انرژی گفت: ما در سال‌هایی که ونزوئلا تحت تحریم امریکا بود با این کشور روابط نزدیکی داشتیم، در شرایطی که ونزوئلا به دلیل کمبود سوخت و فراورده‌های نفتی دچار سوپرتورم بود این کشور را از بحران نجات دادیم.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره مراوردات نفتی ایران و ونزوئلا اظهار داشت: مذاکرات دو کشور در شرایطی انجام می‌شود که دولت بایدن شرایط تحریم را برای ونزوئلا آسان کرده است، به طوری شرکت امریکایی نفت شورون در این کشور نفت تولید و به امریکا صادر می‌کند و حال مراوردات نفتی ایران و ونزوئلا در شرایط جدید منطقه‌ای و بعد از وساطت چین در توافق ایران با عربستان حاکی از این است که قرار است یک تحولات جدید دیگری هم انجام شود، زیرا چین و روسیه هر دو با ونزوئلا روابط خوبی دارند و صادرات نفت ونزوئلا به چین قابل توجه است. 

وی افزود: ما در سال‌هایی که ونزوئلا تحت تحریم امریکا بود با این کشور روابط نزدیکی داشتیم، در شرایطی که ونزوئلا به دلیل کمبود سوخت و فرآورده‌های نفتی دچار سوپرتورم بود این کشور را از بحران نجات دادیم و اکنون ایران به دلیل مشکلاتی که در تامین امنیت عرضه بنزین و فروآرده در بازار داخلی دارد شاید بخواهد نفت خام ایران در این کشور را تصفیه و تبدیل به بنزین کرده و وارد کشور کند.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: باید این موضوع را هم در نظر بگیریم ونزوئلا در شرایطی با ایران مذاکره می‌کند که روابطش با امریکا بهتر از گذشته است، هم از نظر دیپلماسی با این کشور مذاکره می‌کند و هم اینکه قطعات و تجهیزات را از شرکت‌های امریکایی وارد می‌کند و در نظر دارد تعمیرات اساسی و مهمی زیرساختی انجام دهد، شرکت شورون از قدیم با ونزوئلا مراوده داشته که تمامی اینها در مذاکرات تهران-کاراکاس تاثیرگذار است.

وی همچنین به موضوع اوپک اشاره و خاطرنشان کرد: در ارتباط با اوپک باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که اکنون نقش اصلی در این سازمان متعلق به عربستان است، بنابراین اگر ایران بتواند با کشورهایی مثل ونزوئلا تفاهماتی داشته باشد شاید در جلسات اوپک نظرات ایران و همراهان با ایران بتواند قدرت مطلق عربستان را کاهش دهند.

به گزارش ایلنا، جواد اوجی، وزیر نفت هفته گذشته در جریان سفر به کاراکاس با هدف تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، در حضور دلسی رودریگرز، معاون اول رئیس‌جمهوری ونزوئلا اسناد و تفاهم‌نامه‌های پرشماری با همتای ونزوئلایی خود امضا کرد.

توسعه میدان‌های نفت و گاز، بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا با هدف به حداکثر رساندن ظرفیت این مجتمع‌ها از موارد مطرح‌شده تفاهم‌نامه‌های امضاشده بین اوجی و پدرو رافائل تله‌چیا، وزیر نفت ونزوئلا به‌شمار می‌آیند.

در این اسناد درباره بازسازی و نوسازی مجتمع‌های پتروشیمی ونزوئلا با خدمات فنی، مهندسی و تجهیزات ایرانی، بازسازی و نوسازی اسکله بارگیری، پایانه نفتی، تجارت و صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی توافق‌هایی انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز