خبرگزاری کار ایران

جزییات توسعه بزرگ‌ترین پروژه ساخت داخل بعد از تحریم ۹۷/ شل و توتال هم نتوانستند به اعداد ما برسند/ از قطر جلوتریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۱۵۷

معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی اظهار داشت: ۱۵۰ میلیارد دلار پروژه صنعتی پارس جنوبی باعث شد از رقیب قطری جلوتر برویم، مخازن قطر در میدان مشترک پارس جنوبی ۲ برابر ایران است اما ما بیش از آنها تولید می‌کنیم بعبارت دیگر پارس جنوبی بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی بعد از دو دهه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمید بازارگان در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فاز ۱۴ پارس جنوبی آخرین برگ از پروژه صنعتی پارس جنوبی بعد از انقلاب است، اظهار داشت: ۱۵۰ میلیارد دلار پروژه صنعتی پارس جنوبی باعث شد از رقیب قطری جلوتر برویم، مخازن قطر در میدان مشترک پارس جنوبی ۲ برابر ایران است اما ما بیش از آنها تولید می‌کنیم بعبارت دیگر پارس جنوبی بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی بعد از دو دهه است.

وی با بیان اینکه پالایشگاه فار ۱۴ آخرین برگ از کتاب پالایشگاه‌های پارس جنوبی است، افزود؛ پالایشگاه فاز ۱۴ به دلایلی ۵ سال توقف داشت و به لحاظ مخزنی نیز در خط مرزی واقع شده بود، تکمیل پروژه نیمه کاره از ایجاد پروژه سختتر بوده است بعبارت دیگر تکمیل این پروژه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سخت بود.

معاون پروژه‌های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی با بیان اینکه پالایشگاه فاز ۱۴، بزرگ‌ترین پروژه ساخت داخل بعد از تحریم سال ۹۷ بود، خاطرنشان کرد: هماهنگی خوبی بین شرکت‌های توانمند ایجاد شد، ۸ شرکت در این کنسرسیوم نقش داشتند که یک رکورد بود.

وی با بیان اینکه ما یک مگاپروژه ۶ میلیارد دلاری را مدیریت کردیم، گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و پذیرفتن ریسک‌های آن از جمله شاخص‌های پروژه بوده است.

کنسرسیوم ایرانی تشکیل دادیم

محمدرضا ناصح نیز اظهار داشت: در برنامه های توسعه ای دهه ۷۰ تصمیم حاکمیت این بود که انتقال دانش از خارج از کشور محقق شود و الزام قانونی شد که شرکتهای خارجی یک شرکت ایرانی نیز کنار خود داشته باشند و این باعث شد ما از ابتدای دهه ۸۰ وارد پروژه های پارس جنوبی شویم.

وی افزود: برای توسعه فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی کنسرسیومی متشکل از شرکتهای کره ای و ژاپنی را کنار خود داشتیم و فازها را توسعه دادیم. در آن مقطع سهم تولید داخل حداقلی بود و مدیریت با خارجی ها بود در ادامه وارد اجرای پروژه های فاز ۱۷ و ۱۸ و در نهایت وارد فاز ۱۴ شدیم در پروژه ۱۷ و ۱۸ مدیریت و ترکیب کنسرسیوم را به ایرانی تغییر دادیم، یعنی هم ایرانی سازی و هم مدیریت کردیم.

مدیر عامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ادامه داد: در فاز ۱۴ از این جهت کاملا ایرانی است که مدیریت آن با شرکت ایرانی است، در حوزه طراحی مهندسی صد در صد ایرانی است، حوزه اجرا و نصب تجهیزات را ایرانی ها انجام دادند راه اندازی نیز کاملا توسط ایرانی ها انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه خرید تجهیزات خارجی در این پروژه حداقلی است، گفت: قاعده این است که برای نصب شرکت سازنده خارجی حضور داشته باشد اما به دلیل تحریم و کرونا اجازه ندادند شرکت خارجی حضور پیدا کند. ما هم از ظرفیت راه اندازی داخلی بدون حضور سوپروایزر خارجی استفاده کردیم. ضمن اینکه بخش های زیادی را به سازندگان داخلی دادیم و از کمک شرکتهای دانش بنیان بهره گرفتیم.

کار یک ساله را یک ماهه انجام دادیم

سلمان ضربی نیز با بیان اینکه ایزوایکو یکی از پیمانکاران اصلی توسعه میادین نفتی و گازی کشور بوده است، اظهار داشت: ما  کار نصب فاز ۱۲ و ۱۴ را انجام دادیم در فاز ۱۶ پیمانکار اصلی بودیم، اکنون در پروژه میدان فروزان حضور داریم و اخیرا در توسعه فاز ۱۱ هم برنده شدیم.

وی با بیان اینکه سکوی دریایی فاز ۱۴ توسط ما ساخته شد، گفت: ۴ سکوی ۵۰۰ میلیون فوت مکعبی را در دوره ساخت آماده تجهیز کردیم، ۳۲۵۰ متر مسیرهای دسترسی بین سکوها و فلرها ایجاد کردیم، برای اولین بار مهندسی فاز ۱۱ را در بخش دریا داخلی سازی کردیم.

مدیر عامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل خاطرنشان کرد: در گذشته شرکتهای خارجی به ما اجازه نمی دادند اظهار نظر کنیم، در این فاز مهندسی و برنامه ریزی را خودمان انجام دادیم، پیشتازترین پیمانکار اجرای این ابرپروژه بودیم ، با روشهای نوآورانه در زمینه انتقال سکو به دریا جایگزین پیمانکار خارجی شدیم با بکارگیری روشهای نوآورانه در حوزه اندازه گیری دقیق حجم عملیات دریا را کاهش دادیم.

وی تاکید کرد: قبلا عملیات دریا ۶ ماه تا یک سال زمان می برد اما ما عملیات راه اندازی سکوها را یک ماهه انجام دادیم و این در حالی است که توتال و شل هم نتوانسته بودند به این اعداد برسند.

ضربی ادامه داد: یکی از چالش های ما نصب جکت بود که با صخره آهکی مواجه شدیم اما با مشارکت شرکتهای داخلی توانستیم به خوبی کار حفاری را در عمق ۶۰ تا ۷۰ متری انجام دهیم.

مهاجرت معکوس گاز قطر به سمت ایران

همچنین محمدعلی شفیعی با بیان اینکه اکنون یک میلیارد متر مکعب تولید گاز داریم که برای ۲۰۰ میلیون نفر کفایت می کند، گفت: ما غیر از اینها میادین پارس شمالی، کیش، ارم را برای توسعه داریم و باید بهینه سازی رخ دهد تا ناترازی ۲۰۰ میلیون متر مکعبی جبران شود.

وی افزود: امسال مصرف بخش خانگی به ۸۰۰ میلیون متر مکعب رسید یعنی ۸۰ درصد گاز در این بخش مصرف شد که بخشی از آن سهم صنعت بوده است.

مدیر کنسرسیوم فاز ۱۴ با بیان اینکه ما اکنون ۷۵۰ میلیون متر مکعب در روز  در پارس جنوبی تولید داریم، اظهار داشت: میزان تولید قطر ۶۰۰ میلیون متر مکعب است و این در حالی است که حجم مخزن قطر دو برابر ایران است و ضمن اینکه اکثر پیمانکاران پروژه های قطر خارجی هستند و علاوه بر آن تحریم هم نبوده است.

وی با بیان اینکه اکنون در پارس جنوبی توسعه نداریم و باید برنامه نگهداشت تولید اجرا شود، افزود: هر سال به میزان یک فاز (۲۵ میلیون متر مکعب) افت تولید داریم بنابراین باید نسبت به افزایش شریب بازیافت اقدام کنیم.

به گفته شفیعی اکنون مهاجرت گاز معکوس و از قطر به سمت ایران است.

وی هزینه اجرای پروژه را ۵.۲ میلیارد دلار و ارزآوری آن را ۵ میلیارد دلار در سال اعلام کرد.

مدیر کنسرسیوم فاز ۱۴ با بیان اینکه فاز ۱۴ با اینکه آخرین فاز بوده اما ارزانترین فازها بوده است، اظهار داشت: در زمینه تامین کالا و سهم دانش بنیان ها ۲۴۰ قرارداد تامین کالا داشتیم و سهم مدیریت صنعتی ۶۰ درصد پالایشگاههای خشکی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز