خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت مطرح کرد:

ایران برای توسعه پایدار افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند/ امیدواریم افغانستان حق‌آبه ما را از هیرمند بدهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۸۴۷

معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات صمت خاطر نشان کرد: وقتی قرار است که اتفاق خوب رقم بخورد برخی تلاش می‌کنند که چوب لای چرخ روابط بگذارند ما امیدواریم که با روابط خوب دیپلماتیک که حاکم است، افغانستان حق‌آبه ما را از هیرمند بدهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد موسوی در همایش بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان در جمع خبرنگاران، گفت: کشور دوست، برادر و همسایه و به تعبیر درست‌تر جان ما افغانستان، بعد از تغییر و تحولاتی که در دولت‌ افغانستان رقم خورد کاهش حجم تبادلات را به همراه آورد. سقف تبادلات دو کشور به 3 میلیارد دلار رسیده بود و امروز این عدد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بازرگانان و تجار باید با قوانین جدید به‌روز شوند، گفت: سطح روابط دو کشور در 9 ماه اخیر به یک و نیم میلیارد دلار رسیده و این موضوع نویدبخش روابط جدید است که به تازگی ریل‌گذاری کردیم. کاغذبازی‌ها و بورکراسی‌ها کاهش پیدا کرده و دولت جدید تسهیل روابط را رقم زده است و این همایش را سرآغاز روابط خوب و جدید و رهگشا تبادلات مناسب با افغانستان می‌بیند.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات صمت از تجار و صنعت‌گران ایرانی دعوت کرد با تضمینی که سازمان توسعه تجارت می‌دهد به این حوزه ورود کند و از فرصت‌های موجود برای توسعه و پیشرفت کشور دوست، برادر و همسایه استفاده کنند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه جدید بین ایران و دولت جدید افغانستان، گفت: بخش‌های حمایتی را طراحی کردیم و در آینده به‌صورت لیست‌وار آن را رسانه‌ای خواهیم کرد. حذف تعرفه‌های تدریجی حلقه آخر توافق‌ تجاری دو کشور است و پیشنهاد می‌کنم به فکر توسعه باشیم و شرایط فعلی و تسهیل روابط را قدر بدانیم و سطح روابط را به گذشته برگردانیم و برای ثبیت روابط برنامه‌ریزی بیشتری انجام بدهیم.

موسوی با بیان اینکه ایران برای توسعه پایدار افغانستان می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، افزود: هر کس به افغانستان آمد کالایی را بدهد، پولی بگیرد و از معادن و منابع آنجا استفاده کند و برود. آمریکاییان ده‌ها میلیارد دلار سرمایه افغانستان را بلوکه کردند و امیدواریم در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به‌نحوی که بتوانیم زیرساخت‌های خوبی را در کشور بسازیم که شاهد رشد و بالندگی افغانستان باشیم حرکت و ما می‌خواهیم به ‌برنامه‌ریزی دولت افغانستان کمک کنیم و تمام تجهیزات و زیرساخت‌های ماشین‌سازی و کارخانه‌جاتی که پایه توسعه تجارت افغانستان برای آینده خواهد بود را به این کشور ببریم.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا که آیا مشکل تردد کامیون‌ها ایرانی در افغانستان حل شد؟ گفت: شرایط رو به بهبود است و گزارش‌ها حکایت از این دارد که توافق‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر  ایلنا که بخش خصوصی اعلام آمادگی کرد که می‌خواهد در معادن افغانستان سرمایه‌گذاری کند آیا در این زمینه قدم‌هایی برداشته‌اید؟ گفت: شناسایی معادن انجام شده است و تجارت ما با این کشور مکمل در بخشی از صنایع ما نیاز به مواد اولیه داریم که می‌توانیم از مواد آنها بهره بگیریم.

معاون وزیر صمت در پاسخ به پرسش ایلنا که آیا برای دادن حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند توافقی انجام شده است؟ گفت: وقتی قرار است که اتفاق خوب رقم بخورد برخی تلاش می‌کنند که چوب لای چرخ روابط بگذارند ما امیدواریم که با روابط خوب دیپلماتیک که حاکم است شاهد حل این موضوع باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز