خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

استفاده از نوع پیام‌رسان بانکی برای تجار جذاب نیست/ بسیاری از قراردادها با روسیه بر اساس روبل انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۵۵۶

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه خاطر نشان کرد: بسیاری از قراردادها بر اساس روبل انجام می‌شود شاید برخی از اعداد بر اساس دلار فیکس شود اما از طریق سیستم بانکی از طریق روبل جابه‌جا می‌شود. همچنین تجاری که قراردادهای بلندمدت دارند نوسان‌ها را بر اساس دلار منعقد می‌کنند اما تسویه حساب در نهایت با روبل است و اینگونه نوسان‌ها را پوشش می‌دهند.

کامبیز میرکریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که سامانه‌های پیام رسان ملی بانک‌های ایران و روسیه به یکدیگر متصل شد آیا این موضوع می‌تواند زمینه‌های توسعه صادرات را فراهم کند؟ گفت: رابطه بانکی ایران و روسیه برقرار بود و هست. برای تجار بخش خصوصی این موضوع چندان جذاب، جدید و متفاوت نیست که از کدام سیستم پیام‌رسان با طرف روس ارتباط برقرار کنند. به نظر می‌رسد این موضوع برای بانک‌های دو کشور اثرات مثبت داشته باشد که در این زمینه مسئولان بانکی باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: تعدادی از بانک‌های روس مستقیم با ما رابطه کارگزاری دارند و برخی دیگر از طریق بانک ملی و میربیزنس بانک روس به کلیه بانک‌های روسیه و سایر بانک‌ها مانند بانک ملت ایروان وصل هستند و تراکنش‌های بانکی انجام می‌شود. آنچه برای فعالان اقتصادی اهمیت دارد نرخ ارز است، عدم تمایل استفاده از بانک‌ها به ارزان بودن نرخ ارز باز می‌گردد این ارزانی صادرکنندگان را بلاتکلیف کرده است که با چه نرخی محصولاتی که صادر کردند را بفروشند.

این فعال اقتصادی با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی، گفت: بنا به این بخش‌نامه صادرکننده می‌تواند به‌صورت اسکناس ارز را وارد  و با نرخ صرافی بانک ملی که فاصله‌ی چندانی با بازار آزاد ندارد آن را بفروشد؛ نرخ ارز موتور حرکت صادرات است وگرنه رابطه بانکی دو کشور برقرار بود، اگر نرخ مناسب نباشد در صورت اتصال شبکه شتاب ایران و روس تجار و بازرگان از این سامانه استفاده نخواهند کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه تجار دو کشور روبل را به عنوان ارز باثبات در مراودات تجاری انتخاب کردند، افزود: بسیاری از قراردادها بر اساس روبل انجام می‌شود شاید برخی از اعداد بر اساس دلار فیکس شود اما از طریق سیستم بانکی از طریق روبل جابه‌جا می‌شود. همچنین تجاری که قراردادهای بلندمدت دارند نوسان‌ها را بر اساس دلار منعقد می‌کنند اما تسویه حساب در نهایت با روبل است و اینگونه نوسان‌ها را پوشش می‌دهند.

میرکریمی با اشاره به زیرساخت‌های قابل توجه در بحث تجارت آزاد بین ایران و روسیه، افزود: زیرساخت‌ها لجستیک فراهم شده و هر اقدامی که می‌توان برای بازاریابی شرکت‌ها انجام داده باید صورت بگیرد یکی از  این اقدام‌ها برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی دائمی است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه مراکز تجاری متعددی از سوی ایرانیان در روسیه ایجاد شده است، افزود: ایجاد مراکز تجاری زمانی مفید به فایده خواهد بود که هزینه‌ها را دولت پرداخت کند تا بخش خصوصی بتواند در بخش بازاریابی هزینه‌ کند. مرکز تجاری آستاراخان ایجاد شده است، همچنین اتاق بازرگانی گیلان و روس و اتاق تعاون در مسکو فضایی را گرفته‌اند اما باید برای این مهم هزینه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز