خبرگزاری کار ایران

وردی‌نژاد مطرح کرد:

می‌توانیم‌ مکران را تا مرز شرقی کشور توسعه دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۸۷۴

اگر با کشورهای منطقه ارتباط اقتصادی، امنیتی و تجاری برقرار کنیم می‌توانیم امکانات بالقوه را بالفعل کنیم و این امکان را داریم که مکران و عمان را تا مرز شرقی کشور توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فریدون وردی نژاد در همایش ملی توسعه سواحل مکران با بیان اینکه یکی از نعمت‌های ما موقعیت سوق الجیشی و جایگاه جغرافیایی کشور است، اظهار داشت: ما در سه راه آسیا، اروپا و افریقا قرار داریم، این موقعیت از یک طرف نعمت است اما از سوی دیگر در طول تاریخ مورد تاخت و تاز قرار گرفته‌ایم و قدرت‌های منطقه از جمله افغان‌ها و یا مغول... در هر مقطعی علاقه داشته‌اند که به این مسیر ورود کننند اما فرهنگ بومی ملت ایران به گونه‌ای بوده که آنچه وارد شده در ایران هضم شده است. هرچند احتمالا تکه‌هایی از کشور حذف شده باشد که به دلیل عدم سازه‌های امنیتی دریا و راه بوده اما در هر حال از نظر فرهنگی توانستیم ایران را حفظ کنیم، در جنگ عراق هم شاهدیم که دانش فردی بر تکنولوژی غلبه داشت.

وی با بیان اینکه به لحاظ امنیتی و توسعه‌ای نقش دریا در شمال و جنوب ظرفیت بالقوه ای است که می تواند تمدن ساز باشد، افزود: ما از نظر حمل و نقل و ترانزیت، همکاری با همسایگان، هماهنگی زنجیره تامین و موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک و به همراه دانش فنی قادریم به دنیا متصل شویم، اما اکنون مشکل ما عدم پیوند زمینی و دریایی است.

مشاور دبیر کل اتاق بازرگانی با بیان اینکه ما در دهه آینده 3 چالش خواهیم داشت، توضیح داد: چالش اول اقلیم، کمبود آب و جابجایی جمعیت است که ممکن است بخش هایی از کشور غیر قابل سکونت شود، چالش دوم پیر شدن جمعیت و چالش سوم مدیریت بین نسلی است.

وی گفت: اگر با کشورهای منطقه ارتباط اقتصادی، امنیتی و تجاری برقرار کنیم می‌توانیم امکانات بالقوه را بالفعل کنیم و این امکان را داریم که مکران و عمان را تا مرز شرقی کشور توسعه دهیم.

وردی نژاد تاکید کرد: نیاز است که بخش خصوصی و بخش نظامی، دفاعی، اقتصادی و فرهنگی در هم آمیخته شود تا امکان همکاری با کشورهای منطقه بوجود آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز