خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل اکتشاف نفت در پاسخ به ایلنا:

کشف مخازن جدید نفتی و گازی در جنوب غرب کشور/ برنامه های اکتشاف در مناطق مرزی

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۲۰۴

فکور در پاسخ به ایلنا درباره برنامه های اکتشافی در مناطق مرزی و مشترک با همسایگان گفت: اولویت اکتشاف مرزهای خشکی و دریا و شناسایی ذخایر گازی است، در دولت قبل اکتشافات گازی انجام نشد، اما در این دولت تاکید زیادی روی اکتشافات گازی دریایی و خشکی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهدی فکور در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس مطالعات بین المللی بخصوص زمین شناسی امریکا در آینده تنها ایران، عراق و روسیه پتانسیل اکتشاف نفت و کار خواهند داشت، اظهار داشت: این ظرفیت‌های اکتشاف نویدبخش جذب سرمایه خارجی و امید به مردم که انرژی در ایران پایان ناپذیر است.

وی افزود: با توجه به اینکه حوزه‌های رسوبی در رشته کوه‌های زاگرس جنوبی هستند و در ایران، عراق، سوریه و ترکیه قرار دارند، دو کشور ایران و عراق بالاترین پتانسیل اکتشاف را دارند.

مدیر عامل شرکت اکتشاف نفت تصریح کرد: حجم برآورد منابع هیدروکربوری در این منطقه زاگرس ۱۶ میلیارد بشکه معادل نفت و گاز است که نقطه مثبتی به لحاظ پیشرفت صنایع و جذب سرمایه خارجی است.

وی با اشاره به اینکه هر کشوری که از نعمت انرژی برخوردار است اقتصاد شکوفاتری خواهد داشت، گفت: این نکته را برای همه سرمایه‌گذاران خارجی دارد که ایران در نفت و گاز حرف اول را خواهد زد و برای سودآوری باید وارد بازار ایران شوند.

فکور در ادامه به برنامه های اکتشاف هوایی اشاره و اظهار داشت:: یکی از کارهای مهمی که بی‌نظیر بوده، مغناطیس سنجی هوایی توسط هواپیما بوده و تا اعماق ۷ هزار متر زیر زمین بررسی و تغییرات رسوبی زیر زمین شناسایی می‌شود. برای اولین بار این کار در ایران توسط هواپیماهای سبک انجام شده است.

وی ادامه داد: هواپیما باید در ارتفاع ۶۰۰ تا ۶۵۰ متر سطح زمین حرکت کند و خلبان ماهری می‌طلبد و در کوه‌های زاگرس برداشت اطلاعات مشکل است؛ زیرا زاویه صعود باید تعریف شده باشد.

فکور با تاکید بر اینکه ۱۷۵ هزار کیلومتر از خاک ایران با این هواپیما بررسی خواهد شد، گفت: یک‌دهم مساحت ایران قرار است به این صورت موردمطالعه قرار گیرد.

وی با اشاره به کاهش زمان پروژه‌های اکتشافی نفت و گاز در کشوری گفت: این روش زمان پروژه‌های اکتشافی را به حداقل کاهش خواهد داد.

مدیر اکتشاف نفت همچنین افزود:  با وزارت آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری در المپیاد زمین‌شناسی امضا شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون با ۴ کشور برای مطالعات اکتشافی وارد همکاری شده‌ایم، ادامه داد: به طور مثال با کشور تاجیکستان وارد مذاکره شده‌ایم.

فکور با تاکید بر اینکه ۱۴ بلوک اکتشافی در ایران تعریف شده، گفت: با وجود مجوزهای لازم اما به دلیل تحریم هیچ بلوکی واگذار نشده و سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. یکی از بلوک‌های دریایی ما توسط متخصصان ایرانی، طراحی شده و در آستانه عقد قرارداد است و حجم این بلوک ۳۰ تی سی اف و معادل مخزن خانگیران است و در خلیج فارس جهش بزرگی در صنایع ایجاد خواهد کرد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: با یک کشور آسیایی و ۵ کشور اروپایی وارد همکاری شدیم و در برخی پروژه‌های تحقیقاتی با این کشورها کار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اولین پروژه که بکر است و طراحی آن توسط یک شرکت دانش بنیان انجام شده، پروژه ژئوشیمیایی سطحی است، افزود: در این روش باکتری‌های خاصی که در نفت وجود دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فکور با بیان اینکه راستی آزمایی این پروژه با لرزه نگاری انجام می‌شود، ادامه داد: در شمال کشور مخازن گازی شناسایی خواهد شد و در جنوب غربی نیز مخازن نفتی کشف شده است.

وی تاکید کرد: روش دومی که انجام شده روش ژئوبوتانی است که بر اساس گیاهان روی زمین و باکتری موجود در آن، شناسایی گاز بوتان در زیر زمین را امکان پذیر می‌کند و حفاری‌های اکتشافی با دقت بالاتری انجام خواهد شد و با اولین حفاری به مخزن برسیم.

فکور گفت: اکنون دستگاه‌ها در کشور موجود است و یکی شرکت دانش بنیان ایرانی با همکاری یکی از دانشگاه‌های کشور تا انتهای سال ۱۴۰۲ اولین چاه اکتشافی با استفاده از این اطلاعات حفاری شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارد، همایشی برنامه‌ریزی شده و از شرکت‌های دانش بنیان که با پارو فناوری نفت و معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش بنیان اکتشافی را شناسایی کرده و انجمن شرکت‌های دانش بنیان اکتشافی را تاسیس کنیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه تاکنون اکتشافات بالغ بر ۹۵ درصد از منابع کشف شده تله‌های طاقدیسی است و تله‌های چینه‌ای در ایران تجربه نشده و یا بسیار اندک بوده است، گفت: با اقدامات انجام شده در دشت آبادان و همچنین شمال شرق کشور به موفقیت‌هایی در تله‌های چینه‌ای و ترکیبی رسیده‌ایم و با حفاری‌هایی که انجام خواهد شد، مخازن جدیدی کشف می‌شود.

فکور با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان و ۳۶۰ میلیون یورو مناقصه انجام شده، گفت: قراردادهای جاری در سال گذشته ۲ هزار و ۷۷۳ میلیارد تومان و ۲۱۵ میلیون یورو بوده و حجم مناقصات و قراردادهای جاری در مجموع معادل ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و ۵۷۵ میلیون یورو بوده است که عدد بسیار بالایی است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران افزود: برای اولین بار اکتشاف در بودجه بندی حفاری دومین بودجه را بعد از مناطق نفتخیز جنوب گرفتیم که ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان بوده که ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: تخصیص بودجه سرمایه این اکتشاف ۳۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشتیم و جذب بودجه نیز ۳۱ درصد بیشتر بوده است که نشان می‌دهد حجم عملیات بودجه بالا رفته است.

فکور با اشاره به اینکه در برنامه هفتم و برای ۵ سال ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز است، گفت: ۳۶ دکل حفاری فعال خواهد بود.

وی با بیان اینکه در بعد اکتشاف در خلیج فارس از کشورهای منطقه عقب هستیم، افزود: لرزه نگاری دو بُعدی در خلیج فارس به یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

وی ادامه داد: تا پایان برنامه هفتم ۳ میلیارد بشکه به ذخایر نفت و ۳۰ تریلیون متر مکعب به ذخایر کشور اضافه خواهد شد که بخشی از آن تا کنون کشف شده است‌.

فکور در پاسخ به ایلنا درباره برنامه های اکتشافی در مناطق مرزی و مشترک با همسایگان گفت: اولویت اکتشاف مرزهای خشکی و دریا و شناسایی ذخایر گازی است، در دولت قبل اکتشافات گازی انجام نشد، اما در این دولت تاکید زیادی روی اکتشافات گازی دریایی و خشکی در دستور کار قرار دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در خوزستان، ایلام، کرمانشاه و مغان در تمام مناطق مرزی که احتمال وجود ذخایر باشد فعال هستیم.

فکور ادامه داد: با ۳ شرکت ایرانی برای برون‌سپاری اکتشاف در حال مذاکره هستیم و مقدمات اداری آن در حال انجام است و ارزش اقتصادی این ۳ بلوک ۲.۵ میلیارد دلار است.

فکور همچنین بیان داشت: یک پروژه پژوهشی عملیاتی در دریای عمان داریم که ۶۳ درصد پیشرفت دارد و ذخایری شناسایی شده و در حال برآورد ذخایر گازی آن هستیم.

فکور در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره برنامه اکتشاف در میادین غیرمتعارف گفت:  بخشی برای اکتشاف نفت و گازهای غیرمتعارف تعریف شده، مخازنی شناسایی و حجم آن مشخص شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: در خصوص هیدرات‌های گازی روش‌هایی را شناسایی کرده‌ایم و ایران جزو معدود کشورهایی است که بر روی هیدرات‌های گازی کار کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز