خبرگزاری کار ایران

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به ایلنا خبر داد:

ایران از مسیر کابل زیردریایی برق صادر می‌کند/ امسال ۸ میلیون مشترک برق را رایگان مصرف کردند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۳۵۴

سخنگوی صنعت برق گفت: ما بدنبال این هستیم که از طریق کابل زیردریایی و احداث خط جدید با کشور روسیه، آذربایجان و ارمنستان متصل شویم و به این ترتیب مراودات بیشتر می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مصطفی رجبی مشهدی در نشست حاشیه‌ای بیست و دومین نمایشگاه صنعت برق اظهار داشت: ناترازی مالی باعث شده سراغ روش های مدیریت مصرف جدید و راهکارهایی برای توسعه سرمایه گذاری دنبال کنیم و نیروگاه بسازیم.

وی در ادامه گفت: اکنون همکاری خوبی بین وزارت نیرو، نفت و پالایش و پخش فرآورده برای تامین انرژی زمستان صورت می گیرد، 

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: در حوزه تشویق از ۵۶ میلیون قبض ۲۲ میلیون قبض مشمول تشویق شدند یعنی ۴۰ درصد شامل پاداش صرفه جویی شدند.

وی ادامه داد: در سال جاری ۸ میلیون مشترک برق رایگان دریافت کرده و بستانکار شدند، ۱.۱۰۰ میلیون مشترک نیز با کاهش مصرف خود را به زیر الگو رساندند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه امسال ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی را در صنعت برق شاهد بودیم، تاکید کرد: این در حالی است که هر سال ۱۰۰۰ مگاوات افزایش مصرف را شاهدیم، صرفه جویی انجام شده ناشی از همکاری مردم در همه بخش‌ها بوده است.

وی در پاسخ به ایلنا درباره ارزآور بودن صادرات صنعت برق اظهار داشت: ما با کشورهای زیادی مرز خاکی داریم که ارتباط برقی و الکتریکی هم با آنها برقرار است، از برخی از این کشورها برق را وارد و به برخی صادر می کنیم.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در شمال کشور با ترکمنستان و ارمنستان مبادله برقی داریم، افزود: با اولویت تامین داخل به عراق و افغانستان و پاکستان صادرات داریم.

وی تاکید کرد: ما همچنین بدنبال این هستیم که از طریق کابل زیردریایی و احداث خط جدید با کشور روسیه، آذربایجان و ارمنستان متصل شویم و به این ترتیب مراودات بیشتر می شود.

وی میزان مراودات برقی را ۵ درصد تجارت عنوان کرد و گفت: ما ۶۰۰ مگاوات وارد و ۶۰۰ مگاوات نیز صادرات برق داریم.

رجبی مشهدی ادامه داد: ما ۳.۵روز برق را از ترکیه وارد و ۳.۵ روز صادر می‌کنیم امیدواریم با افزایش ظرفیت امکان تبادل افزایش یابد.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا، درباره اقتصاد برق و موانع توسعه و صرفه جویی گفت: با توجه به اینکه صنعت برق بر اساس تعرفه‌های تکلیفی اداره می‌شود اقتصاد خوبی ندارد.

وی افزود: ما در حال حاضر ۸۵ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه داریم و به همین میزان نیز پیمانکاران از ما طلب دارند که طبق قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق پیش بینی شده ظرف ۳ سال تسویه شود.

رجبی مشهدی تاکید کرد: وزارت نیرو بدنبال این است که نقش خود را به عنوان فروشنده و خریدار کاهش داده و تصدیگری را کم و به بخش خصوصی واگذار کند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه بزودی امکان عرضه یک مگاوات برق در بورس فراهم می شود، خاطرنشان کرد: مشترکان صنعتی می توانند برق مورد نیاز خود را از بورس تامین کنند و به این ترتیب قدرت نقدشوندگی پول بیشتر می شود و مصرف کنندگان برق نیز می توانند برای تامین و مصرف برق برنامه ریزی کنند.

وی درباره تامین سوخت زمستان نیروگاه‌ها، با تاکید بر اینکه اکنون تامین گاز نیروگاه‌ها در اولویت وزارت نفت است،   گفت: برنامه‌ریزی این است که هیچ‌گونه خاموشی به نیروگاه ها از بابت عدم سوخت تحمیل نشود.  در روز های سرد سال ممکن است درصد گاز به سوخت مایع به ۵۰ درصد برسد،اکنون بیش از ۷۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها از طریق گاز تامین می‌شود.

سخنگوی صنعت برق گفت: اگر یک مقایسه در طول چند روز گذشته نسبت به سال قبل داشته باشیم، گاز تحویلی به نیروگاه ها دوبرابر افزایش یافته و اکنون از سوخت جایگزین کمتری استفاده می‌کنیم و با تلاش هایی که در وزارت نفت می‌شود، مشکلی برای تامین برق نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد؛ خواسته وزارت نفت و وزارت نیرو از مشترکان کاهش ۱۰ درصدی مصرف است و اگر این اتفاق بیافتد با مشکل کمتری مواجه می شویم.

وی با بیان‌ اینکه برای گاز تحویلی به نیروگاه یک برنامه مشخص می‌شود، افزود: تاکنون از آنچه مشخص شده گاز بیشتری به نیروگاه هاتحویل داده شده است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه امسال کاهش قابل ملاحظه ای در مصارف برق بخش خانگی با وجود اضافه شدن سالانه یک میلیون مشترک اتفاق افتاد و این کاهش سبب شد برق اضافه به بخش صنایع اختصاص یابد، خاطرنشان کرد:  امسال هیچ گونه افزایش تعرفه ای در بخش خانگی نداشته ایم، افزایش تعرفه بهمن‌ماه پارسال بر اساس مصوبه دولت اتفاق افتاد. براین اساس برای مسترکان بخش خانگی که مصرف‌شان پایین‌تر از الگو است هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای اعمال نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز