خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

بهره‌وری گنج پنهان و ارزان حکمرانی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۰۳۲

وضعیت بهره‌وری وزارت نیرو در جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران به میزبانی این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه که بر اساس مطالبه رئیس‌جمهور مبنی بر بررسی وضعیت بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی کشور تشکیل شد، گزارشی از استقرار چرخه بهره‌وری در وزارت نیرو توسط مدیران این وزارتخانه ارائه شد و رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران ضمن تشکر از ایجاد فضای همسویی و همکاری در حوزه بهره‌وری در سطح وزارت نیرو  کسب جایگاه نخست بهره‌وری در جشنواره شهید رجایی، به اولویت و فوریت رشد اقتصادی از محل بهره‌وری در سطح کشور، تأکید و برای اجرای دوره‌های آموزشی متولیان بهره‌وری در ستاد وزارت نیرو اعلام آمادگی کرد. وی همچنین پیشنهاد داد پروژه مشترک برای آموزش متولیان بهره‌وری در حوزه‌های تخصصی در صنعت برق و آب نیز با تأیید صلاحیت نخبگان این حوزه‌ها توسط سازمان ملی بهره‌وری صورت پذیرد.

میرسامان پیشوائی ضمن اشاره به انتشار گزارش شاخص شدت مصرف انرژی و سهم وزارت نیرو در این خصوص گفت: دستگاه‌های دیگری نظیر وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت و... نیز در این موضوع سهیم هستند.

همچنین وی پیشنهادهای سازمان ملی بهره‌وری ایران را در خصوص موضوعاتی نظیر توسعه سنجش و حسابداری آب با هدف اصلاح مدیریت منابع آبی، بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در ارتقای بهره‌وری حوزه انرژی با محوریت رویدادهای نوآوری بهره‌ور، اعطای منافع صرفه‌جویی‌های حاصل از بهره‌وری به صاحبان و مجریان ایده‌های اصلاحی و شفاف‌سازی حکمرانی حوزه‌های آب و انرژی کشور، مطرح کرد.

در ادامه، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ضمن تأکید بر مسئولیت‌آفرین بودن کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی، ابراز امیدواری کرد فضای رقابت دستگاه‌های اجرایی در حوزه ارتقای بهره‌وری در سطح کشور توسعه یابد.

میثم لطیفی افزود: عرصه نوآوری در ارتقای بهره‌وری، وسیع و قابل‌سرمایه‌گذاری است. ما در سه عرصه تولید، توزیع و مصرف نیازمند بهره‌وری هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد. بهره‌وری در مدیریت به دو شکل بهره‌وری آنی و بهره‌وری آتی قابل طرح است؛ منظور از بهره‌وری آنی که بدون سرمایه‌گذاری منابع مالی ویژه ایجاد می‌شود، تصمیمات مدیریتی است که منجر به ارتقای بهره‌وری در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت می‌شود. کاهش مصرف برق خانگی و جلوگیری از خاموشی در تابستان گذشته نمونه موفقی از این مدیریت است. بهره‌وری آتی نیز، جهت‌گیری‌های کلان برای حفظ منابع، جلوگیری از اتلاف و تولید مبتنی بر انرژی‌های نوین را شامل می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور در انتها متذکر شد: تعیین دانشگاه معین دستگاه‌های اجرایی برای ارتقای بهره‌وری از برنامه‌های اصلی سازمان است و امیدواریم که وزارت نیرو در این خصوص همراهی ویژه کند. همچنین لازم است مردمی‌سازی زیست‌بوم بهره‌وری و بهره‌مندی از ظرفیت رسانه در این خصوص نیز مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، علی اکبر محرابیان با اشاره به محدودیت منابع طبیعی و مالی و افزایش تقاضای روزافزون در مسیر توسعه کشور، گفت: راه حلی به غیر از ارتقای بهره‌وری برای رشد کشور وجود ندارد. این موضوع به‌درستی در برنامه‌های توسعه کشور دیده شده که متأسفانه به‌خوبی اجرا نشده است.

وزیر نیرو ادامه داد: ایجاد تغییر در روش تأمین روشنایی مسیرهای درون و برون‌شهری یکی از مثال‌های ایجاد بهره‌وری است که موجب صرفه‌جویی‌های کلان در منابع مالی و غیرمالی خواهد شد.

وی با طرح سؤال «چگونه می‌توانیم بهره‌وری را بدون استفاده از اهرم‌های اقتصادی کشور افزایش دهیم؟» گفت: پاسخ به این سؤال باید به‌صورت یک پروژه اجرایی دنبال شود. بهره‌وری یک گنج پنهان و ارزان در کشور است که البته به‌صورت اتفاقی رخ نمی‌دهد و باید برای آن برنامه‌ریزی داشت.

محرابیان افزود: در سال گذشته میزان خاموشی در مصرف خانگی صفر درصد و در بخش صنعتی نیز کمتر از ۱۰ درصد بوده است که این مدیریت مصرف با همکاری مردم و با استقرار طرح پاداش صرفه‌جویی در مصرف خانگی رخ داد. این در حالی است که قیمت‌گذاری جدیدی صورت نگرفته و در مجموع، میزان مصرف خانگی برخلاف روند گذشته کاهش‌یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز