خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی مطرح کرد:

پیش‌بینی صادرات ۱۷ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها/ چالش با سازمان برنامه و بودجه در حوزه اوره

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۲۷۲

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی پیش‌بینی کرد: امسال پتروشیمی‌ها ۱۵ میلیارد دلار به نیما تزریق می‌کنند و ۱۷ میلیارد دلار هم صادرات خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احمد مهدوی ایهری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پتروشیمی صنعت پرمزیتی است و اگر نگاه توسعه اقتصادی پایدار داریم باید به این صنعت توجه کامل داشته باشیم، اظهار داشت: پتروشیمی در دهه 90 در تحریم اولیه و جنگ اقتصادی قرار داشت و بعد از خروج ترامپ از برجام نیز مورد تحریم شدید قرار گرفت اما این صنعت با صادرات، تولید و ارزاوری به کمک اقتصاد کشور آمد.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر حتی برخی محصولات را پیش فروش می‌کنیم، افزود: دنیا امروز به سمت استفاده از تکنولوژی جدید می رود و محصولات پتروشیمی به ارزش افزوده بیشتر تبدیل می‌شوند و امروز این صنعت جایگاه خاصی دارد و در زندگی مردم نقش برجسته‌ای دارد و روز بروز نیاز بیشتر می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه عقل حکم می‌کند ما با توجه به منابع غنی هیدروکربوری این صنعت را گسترش دهیم، گفت: هر کس دنبال رشد اقتصادی کشور است باید به این صنعت کمک کند.

39.6 درصد صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی‌ها بوده است

وی بیان داشت: 39.6 درصد صادرات غیرنفتی در 6 ماه 1401 مربوط به پتروشیمی بوده است، این جایگاه باید توسعه یابد تا به اهداف 1404 و تولید 135 تا 140 میلیون تن برسیم.

مهدوی با اشاره به اشتغال‌زایی پتروشیمی گفت: در حال حاضر 17 هزار واحد صنعتی پایین دستی وابسته به این صنعت هستند.

وی ادامه داد: 6 تا 7 میلیارد دلار محصول را در داخل می فروشیم که به مصرف صنایع تکمیلی و تبدیل به کالای نهایی و صادر می شود.

15 میلیارد دلار به نیما می دهیم

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی پیش بینی کرد: امسال پتروشیمی‌ها 15 میلیارد دلار به نیما تزریق می‌کنند و 17 میلیارد دلار هم صادرات خواهیم داشت.

از ترکش های جنگ اوکراین بی نصیب نبوده ایم

وی در ادامه با بیان اینکه ما هم از ترکش های جنگ اوکراین بی نصیب نبوده ایم، افزود: با توجه به اینکه تحریم هستیم این تبعات مضاعف شده است، مثلا در شرایطی که قیمت گاز بالا رفته قیمت متانول در چین پایین آمده است ، بحث این است که تحریم هستیم و چین از این موقعیت استفاده می کند در این شرایط راه حل حذف صورت مسئله نیست باید در مقطعی به این واحدها کمک کنیم تا هم تولید داشته باشیم و هم بازار را از دست ندهیم و هم اینکه مسیر قبلی صادرات ادامه یابد چون ما در آینده محور و قطب تولید متانول در دنیا خواهیم بود.

مهدوی با اشاره به رقم 24.251 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی طی سال جاری، گفت: از این میزان 9.605 میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی بوده است. 

امسال صادرات 13 درصد رشد داشته است

وی ادامه داد: 6 ماهه پارسال میزان صادرات ما 6.950 میلیارد دلار بوده که امسال به رقم 9.605 میلیارد دلار رسیده ایم در واقع صادرات غیرنفتی غیر از پتروشیمی رشدی نداشته است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه تولیدات ما در 7 ماهه 1400، 38.660 میلیون تن بوده است، گفت: این رقم در 7 ماهه امسال به 41.550 میلیون تن رسیده یعنی 7 درصد رشد داشته است.

وی همچنین بیان داشت: میزان صادرات پتروشیمی از 15500 میلیون تن 7 ماهه پارسال به 17.500 میلیون تن در سال جاری رسیده یعنی 13 درصد افزایش داشته است.

مهدوی خاطرنشان کرد: به لحاظ ارزش دلاری نیز از 8 میلیارد و 300 میلیون دلار به 10 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده ایم.

وی افزود: رقم فروش در نیما در 7 ماهه پارسال 7 میلیارد و 91 میلیون دلار بوده و امسال به 8 میلیارد و 733 میلیون و 300 هزار دلار رسیده یعنی 23 درصد ارز بیشتر به نیما تحویل دادیم. به طور کلی تا 22 آبان 9 میلیارد و 604 میلیون دلار ارز به نیما تزریق کردیم. 

وضعیت عرضه در بورس کالا

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا گفت: در 6 ماهه 1401، 2 میلیون و 56 هزار و 682 تن مواد پلیمری به بورس تحویل دادیم در حالی که این رقم در سال گذشته یک میلیون و 679 هزار و 498 تن بوده است. یعنی 22.5 درصد افزایش داشته است. 

وی همچنین گفت: در حوزه غیر پلیمری‌ ها نیز در سال جاری یک میلیون و 204 هزار تن از محصولات پتروشیمی در بورس کالا فروخته شد که این عدد در سال گذشته یک میلیون و 50 هزار تن بود.

چالش پتروشیمی ها با عملکرد سازمان برنامه و بودجه در حوزه اوره

مهودی با اشاره به عرضه اوره از سوی پتروشیمی ها به بخش کشاورزی گفت: ما هر کیلو اوره را 13 هزار تومان عرضه می کنیم در حالی که گاز را با نرخ متر مکعبی 4 هزار تومان دریافت می کنیم و در نهایت نیز بخش زیادی از این محصول به دیگر کشورها قاچاق می شود. سوال اینکه آیا دولت نباید قانون را اجرا کند؟ آیا سازمان برنامه و بودجه نباید از قانون اطاعت کرده و ما به التفاوت را به پتروشیمی ها تحویل دهد؟ چرا سازمان برنامه و بودجه حق تولیدکننده را نمی دهد؟ این سازما تنها سازمان بودجه و ضد تولید است، امروز مدیران در مجامع زیر سوال می روند که چرا حق سهامدار از دولت گرفته نمی شود؟ در حالی ک دولت باید از جیب خودش به کشاروزی سوبسید بدهد. سازمان برنامه باید در بودجه سنواتی مطالبات ما را پیش بینی کند اما این کار را نکرده است.اینها به فضای کسب و کار لطمه می زند ما سهامدار خارجی داریم که حقوق آنها نیز پرداخت نشده، با این شرایط چگونه انتظار داریم سرمایه گذار خارجی ورود کند؟

30 هزار میلیارد تومان فقط بابت عرضه اوره طلبکاریم

وی اعلام کرد که در حال حاضر 30 هزار میلیارد تومان فقط بابت عرضه اوره طلبکاریم که از سال 98 تاکنون تلنبار شده است. 

راهکار پتروشیمی ها برای حل کمبود گاز

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در ادامه در پاسخ به سوال ایلنا درباره کمبود گاز و راهکاری که پتروشیمیها اندیشیده اند، گفت: در حال حاضر تراز سوخت گاز در کشور ما منفی است برای عبور از این وضع دو راهکار داریم یکی سرمایه گذاری در میادین گازی و دیگر صرفه جویی است.

وی ادامه داد: ما به عنوان اولین بخشی بودیم که برای سرمایه گذاری در میادین گازی اعلام آمادگی کردیم که امروز در 3 حوزه و توسط یک کنسرسیوم انجام می شود.

مهدوی گفت: صرفه جویی نیز دو بخش است یکی جریمه ای و پلکانی و دیگری تشویقی، ما در زمینه تشویق به صرفه جویی پیشنهاد دادیم که خانوارها در 4 ماه آذر، دی، بهمن و اسفند در مصرف گاز صرفه جویی کنند. در حال حاضر دولت گاز را با نرخ هر متر مکعب 120 تومان می فروشد ما می توانیم میزان صرفه جویی شده را از خانوار 3 هزار تومان بابت هر متر مکعب خریداری کنیم و برای اطمینان زیرساخت بانکی را آماده می کنیم.

وی افزود: با این روش خانوار 3 درصد صرفه جویی کند و در پیک مصرف 15 میلیون متر مکعب صرفه جویی خواهیم داشت و در نتیجه تولید در پتروشیمی متوقف نمی شود. در واقع مهمترین هدف ما فرهنگسازی برای صرفه جویی خانوار است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: البته خوشبختانه اولویت وزارت نفت برای قطعی گاز پتروشیمی نیست اما در هر حال عدم النفع ما بابت قطعی گاز در سال گذشته 650 میلیون دلار صادراتی بوده که انجام نشد و امیدواریم امسال این رقم کاهش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز