خبرگزاری کار ایران

سالانه ۷۵ میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۷۹۰

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از انتقال سالانه ۷۵ میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: اجرای واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز با هدف کمک به احیای دریاچه و بهره‌مندی یک میلیون نفر در افق ۱۴۲۰ عملیاتی شده است.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "محمد خانی افزود" با اشاره به اهمیت طرح احداث واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز گفت: با بهره‌برداری از این طرح یک میلیون نفر تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار می‌گیرند و علاوه بر این، بالغ ‌بر ۷۵ میلیون مترمکعب در سال پساب تصفیه‌ شده به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.

وی با بیان اینکه استفاده از پساب تولیدی به‌ عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از جمله اهداف اجرای این طرح بوده است، اضافه کرد: تصفیه‌خانه اصلی تبریز از سال ۸۰ شروع به کار کرد و فاز دوم این تصفیه‌خانه که یکی از بزرگترین تصفیه‌خانه‌های کشور محسوب می‌شود، در حال ساخت است.

وی احداث تصفیه‌خانه را فرصتی مناسب برای کمتر شدن مشکلات زیست‌محیطی در سال‌های آینده با توجه به افزایش جمعیت شهر تبریز برشمرد و ادامه داد: پساب حاصل از تصفیه‌خانه فاضلاب می‌تواند به مدار استفاده برگردد و به تأمین آب صنعت، کشاورزی و مخصوصا احیای دریاچه ارومیه کمک شایانی خواهد کرد.

خانی درباره ادامه عملیات ساخت و اجرای واحد دوم تصفیه‌خانه تبریز، خاطرنشان کرد: هر چند این فرآیند به دلیل عدم تامین به موقع اعتبارات از یک سو و نیز افزایش هزینه‌ها به دلیل نوسانات قیمتی به تاخیر افتاده با این حال واحد دوم نیز به صورت آزمایشی در مدار قرار گرفته و البته بهره‌برداری کامل آن نیازمند رفع نواقص جانبی است اما این نواقص بر عملکرد کامل آن تأثیری ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به آخرین وضعیت تصفیه‌خانه تبریز اظهار کرد: تا امروز و بر اساس قیمت‌های هفت سال گذشته برای این تصفیه‌خانه ۳۰۰ میلیارد تومان روی کاغذ هزینه شده که اگر ارزش روز این پروژه را بر اساس قیمت‌های جدید محاسبه کنیم، احداث مدول دوم این تصفیه‌خانه ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

وی تصریح کرد: مدول اول دو متر مکعب در ثانیه و مدول دوم یک و نیم متر مکعب در ثانیه خروجی آب دارد که پساب تصفیه شده به سمت دریاچه ارومیه منتقل می‌شود و حفاظت و هدایت آن بر عهده شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی است و در بلندمدت خروجی ۲.۵ متر مکعب در ثانیه برای مدول دوم هدف‌گذاری شده که در صورت نیاز حتی این میزان قابل افزایش خواهد بود.

خانی، متوسط مصرف آب در کلان‌شهر تبریز را پنج متر مکعب در زمان‌های عادی اعلام و تصریح کرد: این میزان در زمان‌های اوج مصرف به ۶.۲ متر مکعب افزایش می‌یابد که حداکثر ۷۰ درصد این آب مصرفی به فاضلاب تبدیل می‌شود و با توجه به اینکه ۸۷ درصد این شهر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد، عملیات تصفیه به اندازه فاضلاب تولیدی صورت می‌گیرد و از این نظر مورد خاصی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی یادآور شد: این تصفیه‌خانه برای افق ۱۴۲۰ و تحت پوشش قرار دادن یک میلیون نفر جمعیت طراحی شده است.

وی در خصوص تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان نیز افزود: هشت تصفیه‌خانه نیز در استان درحال اجراست که پروژه واحد دوم تبریز و تصفیه خانه آذرشهر مهم‌ترین آنها هستند، چراکه خروجی این تصفیه‌خانه‌ها به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز