خبرگزاری کار ایران

ایران و روسیه ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری در بخش حمل‌ونقل دارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۲۳۰۱

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: تلاش می‌شود در نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه به تفاهم‌های خوبی در حوزه حمل‌ونقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای دست یابیم.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، شهریار افندی‌زاده با بیان اینکه حمل‌ونقل یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم توسعه روابط اقتصادی و تجاری است، اظهار کرد: تلاش می‌شود در نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف حمل‌ونقل ریلی، هوایی، دریایی، جاده‌ای و بحث ترانزیت به تفاهم‌های خوبی برسیم.

وی با تأکید بر اینکه روابط ایران و روسیه می‌تواند در زمینه‌هایی همچون ترانزیت در منطقه نقش بسیار مهمی داشته باشد، افزود: در سیزدهمین نشست کمیته‌های حمل‌ونقل روسیه، هدف ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیت را مورد توجه قرار دادیم. در این نشست تلاش خواهیم کرد برنامه عملیاتی یا نقشه راه رسیدن به این ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیت تا سال ۲۰۲۳ را بررسی کنیم.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از راه‌های ارتباطی بسیار مهم بین ایران و روسیه است، تصریح کرد: تسریع و تسهیل در مرزهای بین آذربایجان و روسیه می‌تواند سرعت جابه‌جایی کالا و ترانزیت را در این بخش افزایش دهد، بنابراین به دنبال آن هستیم موانعی را که سبب کاهش زمان عبور کامیون‌ها از مرزها می‌شود مورد بررسی قرار دهیم.

افندی‌زاده ادامه داد: کشور آذربایجان بین ایران و روسیه قرار گرفته است، بنابراین تلاش خواهد شد در نشست‌های سه‌جانبه بین ایران، روسیه و آذربایجان بتوانیم مسیر سبز یا کریدوری سبز را ایجاد کنیم.

وی به حمل‌ونقل دریایی نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی و جنوبی ما می‌تواند از اهمیت زیادی برای روسیه برخوردار باشد. پیشنهاد خواهیم کرد آنها از بندرعباس و بندرچابهار در جنوب و بندرامیرآباد و انزلی در شمال ایران بازدید داشته باشند و اگر علاقه‌مند سرمایه‌گذاری برای توسعه این بنادر هستند این آمادگی وجود دارد.

علاقه‌مندی روسیه برای مشارکت در پروژه راه‌آهن رشت - آستارا

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: توسعه حمل‌ونقل هوایی بین دو کشور ایران و روسیه می‌تواند زمینه مساعدی را برای سفرهای تجار و گردشگران فراهم کند، همچنین از جمله بحث‌های عمده ما در بخش حمل‌ونقل ریلی، کریدورهای ریلی هستند که باید ایجاد شوند.

افندی‌زاده با بیان اینکه روسیه علاقه‌مند مشارکت در پروژه راه‌آهن رشت - آستارا است، گفت: کارگروه‌های فنی و مالی برای این موضوع تشکیل شده و به‌دنبال آن هستیم که بتوانیم این پروژه را عملیاتی کنیم. اتصال ما از طریق رشت به آستارا و از طریق شبکه ریلی می‌تواند بندرعباس را به آستارای ایران و آستارای آذربایجان و به سمت روسیه و شمال اروپا متصل کند و این کریدور نیز می‌تواند برای دو کشور مهم باشد.

وی تأکید کرد: پیشنهاد ما در این کمیسیون ایجاد نشست چهارجانبه میان ایران، آذربایجان، روسیه و هند برای کریدور شمال - جنوب است که می‌تواند به فعال شدن این کریدور کمک کند.

شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه از امروز (هشتم آبان‌ماه) تا روز سه‌شنبه (دهم آبان‌ماه) به میزبانی روسیه برگزار می‌شود. جواد اوجی، وزیر نفت ریاست هیئت ایرانی این کمیسیون مشترک و الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هم رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه از سوی روسیه را برعهده دارد.

در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه نمایندگانی از وزارت نفت، خارجه، امور اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، نیرو، علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگانی از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، ستاد نیروهای مسلح، شورای‌ عالی مناطق تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی و مرکز تجاری ایران در روسیه حضور دارند که با همتایان خود به گفت‌وگوی کارشناسی برای تدوین اسناد همکاری می‌پردازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز