خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تحریم‌های ایران و تداوم روزهای طلایی صادرات نفت روسیه/ سود و زیان همسویی مواضع تهران-مسکو چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۹۲۵۵

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: روس‌ها برای حل مشکلات خودشان از ما استفاده ابزاری می‌کنند و در نهایت با اروپا و امریکا صلح خواهند کرد و ما تکلیف‌مان شخص نیست که چگونه این ضرر و زیان را جبران کنیم به همین جهت باید این مسئله کالبدشکافی شود و بدانیم تصمیماتی که می‌گیریم در بلندمدت چه ضرر و یا سودی برای ما دارد.

میرقاسم مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تحریم‌های جدید علیه ایران و باز شدن بیشتر راه‌ها برای نفت و گاز روسیه در بازارها اظهار داشت: به دلیل حمله روسیه به اوکراین سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه این کشور اعمال شده است. ایران نیز  40 سال است که با انواع مختلف تحریم‌ها مواجه بوده، هرچه فشار تحریم‌ها بیشتر می‌شود مواضع ایران و روسیه در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فنی به هم نزدیک می‌شود تا راهکارهایی پیدا کنند که بتوانند تحریم‌ها را دور بزنند و یا فشار آن را کم کنند. 

وی افزود: روس‌ها به هرحال بر اساس منافع خودشان سعی می‌کنند با اروپا و امریکا کنار بیایند، چون روسیه قدرت بزرگ جهانی است، عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و نفوذ سیاسی و قدرت نظامی دارد. اروپائی‌ها می‌توانند راهکارهایی پیدا کنند که با این کشور صلح کنند و یا به خاطر وابستگی‌هایی که اروپا به اقتصاد تولید انرژی روسیه دارد، همچنین به دلیل مبادلات تجاری با هم کنار می‌آیند، اما آنچه مشخص نیست تکلیف ایران است، هزینه‌هایی که ما بابت تحریم و یا همسویی با روسیه می‌دهیم چطور جبران می‌شود؟ روس‌ها در قبال این حمایت چه پیشنهاداتی دارند و ما به لحاظ اقتصادی، سیاسی و فنی چه مابه‌ازایی خواهیم داشت؟ این نقطه هنوز شفاف نیست و باید روش شود.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: از زمان شوروی سابق همواره اختلافات و جنگ‌هایی با اروپا داشته‌اند اما همیشه راهکارهایی برای برون‌رفت پیدا کرده‌اند، خلیج خوک‌ها در آستانه جنگ اتمی بود اما اتفاق نیفتاد زیرا راهکارهایی پیدا شد و مشکل حل شد، اکنون مسئله اوکراین زیاد پیچیده نیست، مسئله بده‌بستان‌هایی است که امریکا و روسیه و غرب به دنبال این هستند که منافع خود را تضمین کنند، مسئله اینکه اگر قرار باشد ما تمام قد کنار روسیه بمانیم آیا سودی حاصل خواهیم کرد؟ دوستی با روسیه ارزش این همه خسارت، تحریم و تبلیغات ضد ایرانی را دارد؟ 

وی تاکید کرد: روس‌ها برای حل مشکلات خودشان از ما استفاده ابزاری می‌کنند و در نهایت با اروپا و امریکا صلح خواهند کرد و ما تکلیف‌مان شخص نیست که چگونه این ضرر و زیان را جبران کنیم به همین جهت باید این مسئله کالبدشکافی شود و بدانیم تصمیماتی که می‌گیریم در بلندمدت چه ضرر و یا سودی برای ما دارد.

مومنی خاطرنشان کرد: اکنون مشکل ما این است که مسئولین اوکراین به دنبال قطع رابطه سیاسی با ایران هستند، کشورهای G8 ادعا کرده‌اند که به خاطر پرونده کمک‌های ایران به روسیه و نقض قوانین شورای امنیت در خصوص ارائه تسلیحات نظامی؛ باید سفرای ایران را اخراج کنند، همین مسئله سوژه تبلیغاتی جهان علیه ایران شده و احساسات عمومی را علیه ما تحریک کردند و این به لحاظ بین‌الملل روی وجهه کشور ما تاثیر می‌گذارد. 

وی یادآور شد: ایران باید این مسائل و از جمله کمک پهبادی به روسیه را با مستندات شفاف‌سازی کند، چون از کنار تبلیغات نمی‌توان به راحتی عبور کرد، ما باید شفاف باشیم که در کنار روسیه چقدر هزینه می‌پردازیم و مابه‌ازای آن چه چیزی دریافت می‌کنیم و اگر اینگونه هم نیست باید ثابت کنیم، تداوم وضع موجود جایز نیست، در هر حال روس‌ها علاقه دارند ما در کنارشان باشیم تا فشار بیشتری را به اوکراین وارد کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز