خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی نفت در پاسخ به ایلنا:

سواپ گاز روسیه تا هند در مرحله مطالعات است/ آغاز مذاکره با همسایگان در مورد میادین نفتی مشترک

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۰۱۸

مدیر عامل شرکت ملی نفت اظهار داشت: ما اخیرا با برخی کشورهای همسایه جهت توسعه مشترک میادین نفتی وارد مذاکره شدیم و با یکی از کشورها کار مطالعات میادین مشترک را آغاز کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن خجسته مهر در پاسخ به ایلنا درباره برنامه سواپ انرژی روسیه تا خلیج فارس و هند اظهار داشت: سرمایه گذاری‌های بزرگ و مهم علاوه بر اینکه اهمیت راهبردی دارند، به دلیل سرمایه بر بودن نیاز به کار مطالعاتی دارند.

وی افزود: موضوع کریدور جدید برای صادرات کاز در مرحله مطالعات و مذاکرات است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: ما اخیرا با برخی کشورهای همسایه جهت توسعه مشترک میادین نفتی وارد مذاکره شدیم و با یکی ار کشورها کار مطالعات میادین مشترک را آغاز کردیم.

وی در ادامه تاکید کرد: همکاری با روسیه عمدتا علاوه بر توسعه میادین نفتی و گازی که در فرایند مطالعات مهندسی مخزن و پایه شامل سواپ فراورده هم است و محموله‌هایی را در حال دریافت هستیم و سواپ همنام و غیرهمنام انجام می‌دهیم.

خجسته مهر بیان داشت: کار سواپ چندین محموله از ترکمنستان را انجام دادیم که برای مدیریت و تراز عرضه و تقاضای فراورده و تجارت جذاب است.

وی افزود: ما در بحث سواپ قائل به تجارت گاز و انواع فراورده هستیم و به دلیل موقعیت جغرافیایی که داریم بازرگانی ارزشمندی برای کشور محسوب می‌شود.

معاون وزیر نفت در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره واردات بنزین نیز گفت: ما در خصوص فراورده صرفا سواپ انجام می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به پروژه قرارداد ساخت شناور گفت:.در حال حاضر ۱۵۰ سکوی نفتی و گازی داریم که ۱۰۰ شناور خارجی مار تعمیراتی و پهلودهی را انجام می دهند و عمده خدمه هم خارجی هستند، بنابراین شرکت نفت در راستای منویات دولت و اقتصاد مقاومتی به دنبال شغل پایدار و رونق کسب و کار قرارداد ساخت ۱۰۰ شناور در حوزه دریای خزر و خلیج فارس را با سازندگان و سرمایه گذاران به صورت BOO به امضا رساند. 

خجسته مهر سرمایه گذاری ساخت ۱۰۰ شناور را یک میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: ۴۵ شرکت وارد مناقصه شدند و ما به سرمایه گذاران این تضمین را می دهیم که تا بازه ۱۰ ساله از سرمایه گذاران خدمت دریافت کنیم.

وی با اشاره به توسعه میدان ازادگان گفت: مهم‌ترین اقدام شروع دولت این بود که طرح از حالت رکود خارج شود و توسعه را شدت دادیم به طوری که ۲۰ حلقه چاه جدید را به تولید آوردیم و ظرفیت تولید در ازادگان جنوبی را به ۱۰۰ هزار بشکه رساندیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات که در دولت برنامه ریزی کردیم توسعه یکپارچه آزادگان شمالی و جنوبی بوده است. برای تکمیل فاز یک ازادگان جنوبی و اجرای فاز ۲ ازادگان شمالی و جنوبی تفاهم‌نامه ای با ۶ بانک و ۶ شرکت اکتشاف تولید به امضا رساندیم که طی ۷ سال ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند و ظرفیت تولید به ۵۷۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وی ادامه داد: در دوره ساخت و اجرای پروژه ۲۳ هزار نفر شاغل می شوند.

خجسته مهر با اشاره به تاسیس شرکت دشت ازادگان اروند تصریح کرد: در آینده نزدیک بانک مرکزی مجوز سرمایه گذاری بانک‌ها را صادر خواهد کرد و وارد فاز مطالعات طرح یکپارچه می شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز