خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پاسخ شیخ‌نشینان به درخواست‌های نفتی آمریکا و روسیه/ کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید عملیاتی می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۵۵۴

باتوجه به شرایطی که اروپا دارد و تعاملی که شیخ‌نشینان و عربستان مجبورند با امریکا داشته باشند، دور از ذهن است که تولیدکنندگان به جمع‌بندی کاهش تولید برسند.

به گزارش ایلنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس در حال بررسی کاهش تولید بین 500 تا یک میلیون بشکه در روز قبل از نشست روز چهارشنبه جاری هستند. به گفته منابع اوپک‌پلاس این تصمیم در راستای حمایت از قیمت‌ها است.

این دومین کاهش ماهانه متوالی اوپک‌پلاس پس از کاهش تولید 100 هزار بشکه‌ای در روز در ماه گذشته خواهد بود.

بر پایه این گزارش؛ اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-19، تولید خود را از ماه مه سال 2020، 9 میلیون و 700هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرد.

ائتلاف اوپک‌پلاس در نوزدهمین نشست خود توافق کرده بودن هر ماه تولیدشان را در مجموع 400 هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه 5 میلیون و 800 هزار بشکه در روز پایان بخشند. این تصمیم از ماه اوت 2021 اجرایی شده است.

مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره این تصمیم احتمالی اظهار داشت: بعید می‌دانم این تصمیم عملیاتی شود و این اظهارات بر پایه پشنهادی است که روسیه ارائه داده است، باتوجه به اینکه 1.5 میلیون بشکه از تولید این کشور کم شده و قیمت‌ها هم نزولی شده، مسکو دچار مشکل شده بنابراین بدنبال این است که کاهش تولید اعمال کند و از سوی دیگر بخشی از کاهش تولید خود را به عنوان کاهش برنامه‌ریزی شده بنمایاند، مثلا اگر 500 هزار بشکه کاهش را به عهده بگیرد در واقع قرار نیست از ظرفیت تولید خود بکاهد، بعبارت دیگر روغن ریخته شده است، یعنی اکنون یک و نیم میلیون بشکه کاهش تولید دارد و به بهانه توافق اعلام می‌کند که 500 هزار بشکه از تولید را کم می‌کند.

وی افزود: باتوجه به شرایطی که اروپا دارد و تعاملی که شیخ‌نشینان و عربستان مجبورند با امریکا داشته باشند، دور از ذهن است که تولیدکنندگان به جمع‌بندی کاهش تولید برسند.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی تاکید کرد: هر چند بعید است کاهش تولیدی اعمال شود اما در صورت اجرایی شدن قاعدتا قیمت‌ها بالا خواهند رفت. 

وی یادآور شد: اکنون حتی اعراب به خاطر زمستانی که در راه است تحت فشار قرار دارند که افزایش تولید داشته باشند و در این شرایط سیاست روسیه هم‌راستا با منافع بقیه کشورهای عضو اوپک و اوپک‌پلاس نیست.

بهروزی‌فر بیان داشت: اکنون قیمت‌ها حداقل نسبت به چند سال گذشته مناسب است، یعنی قیمت 90 دلار برای همه کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده کاملا مناسب است هرچند نسبت به 100 تا 110 دلار اوج بحران پایین‌تر است، اما بهای نفت در آینده بستگی به شرایط و وضعیت آب و هوا دارد، هرچند پیش‌بینی‌ها این است که پاییز نسبتا سرد نداشته باشیم اما اگر زمستان سخت باشد می‌تواند بازارها مخصوصا اروپا را دچار مشکلات اساسی کند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار این است که کاهش تولید اعمال نمی‌شود و اگر هم باشد مسلما یک میلیون بشکه نخواهد بود، اکنون روسیه 1.5 میلیون بشکه نسبت به ظرفیت چند ماه گذشته خود کاهش تولید دارد و آنهم به این دلیل است که خریداری ندارد و در شرایط حاضر در نظر دارد بخشی را به عنوان کاهش تولید برنامه‌ریزی شده در نظر بگیرد و دیگر کشورها را هم مجبور کند کاهش تولید داشته باشند تا قیمت‌ها به نفع خودش بالا برود، ولی در هر حال باتوجه به شرایطی که وجود دارد و قولی که اعراب به امریکا دادند دور از ذهن است که اوپک‌پلاس در زمینه کاهش تولید به اجماع برسد.

محمدعلی خطیبی نیز در این رابطه به خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: در حال حاضر طبق آمار اوپک‌پلاس 3 میلیون بشکه زیر رقم توافق تولید می‌کند در واقع کاهش‌ها به طور غیررسمی اعمال شده و اگر این یک میلیون بشکه کاهش احتمالی هم اجرایی شود مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد.

وی افزود: این کاهش قیمت احتمالی بین کشورها توزیع می‌شود و هر کشوری به نسبت سهم خود نسبت به کاهش تولید اقدام خواهد کرد.

نماینده پیشین ایران در اوپک درباره تداوم کاهش‌ تولیدها گفت: در جلسه بعد این موضوع را بررسی می‌کنند چنانچه روند نزولی قیمت‌ها ادامه پیدا کند تصمیمات تکمیلی اتخاذ خواهند کرد.

وی بیان داشت: در حال حاضر قیمت نفت به دلیل مباحث تورم و رکود جهانی اقتصاد روند نزولی را طی می‌کند، اما در هر حال قیمت‌ها به وضعیت اقتصاد و مدیریت عرضه بستگی دارد، باتوجه به اینکه وضعیت اقتصاد جهانی تعریفی ندارد، مدیریت عرضه مهم است، اگر  کاهش تولید درست اعمال شود قیمت‌ها را در همین سطح بین 80 تا 90 دلار نگاه خواهد داشت.  

خطیبی درباره شرایط ایران در بازار گفت: مشتریان سنتی ما همانگونه که در دوره قبل به سمت ما برگشتند در این دوره هم به سمت ما بر می‌گردند و ما بازار خودمان را داریم و مشکلی بوجود نخواهد آمد.

وی یادآور شد: در حال حاضر جهان با رکود اقتصادی و افت تقاضا مواجه است و به نظر می‌رسد این تصمیم به کاهش تولید در راستای تعادل باشد چراکه بازار متعادل به نفع مصرف‌کننده و تولیدکننده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز