خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در پاسخ به ایلنا:

سهمیه و قیمت بنزین تغییر نمی کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۲۳۲

معاون وزیر نفت با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین مطرح نیست، تاکید کرد؛ سهمیه کماکان مانند گذشته در کارتهای سوخت شارژ می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل سالاری در پاسخ به سوال ایلنا درباره کاهش سهمیه سوخت و احتمال سه نرخی شدن بنزین اظهار داشت: در ابتدا که در سال ۸۶ سامانه هوشمند سوخت اجرا شد نظام سهمیه بندی اجرایی شد و اعتباراتی برای استفاده از کارت سوخت شخصی در نظر گرفته شد که در سنوات مختلف رقم سوخت تخصیصی در کارتها بین ۵۰۰ لیتر، ۳۰۰ لیتر و..، متفاوت بود.

وی ادامه داد: به موازات آن کارت جایگاهدار هم روی همه نازلها تعبیه شد .

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: اکنون سهمیه سوخت ۱۵۰۰ تومانی به قوت خود باقی است و قابلیت ذخیره ساری دارد نرخ دوم هم دارنده خودرو می تواند ار موجودی کارت شخصی و یا کارت جایگاهدار استفاده کند که با توجه به اینکه تفاوت قیمتی وجود ندارد عمدتا از کارت جایگاهدار استفاده می کنند. 

وی تامید کرد: موضوع کاهش سهمیه سوخت نرخ دوم به لحاظ اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همجوار و مهاجرت کارتها اعمال شده و موضوع خاصی نیست.

سالاری با بیان اینکه بحثی برای افزایش قیمت بنزین مطرح نیست، تاکید کرد: توزیع بنزین سهمیه ای با نرخ ۱۵۰۰ تومان و آزاد با نرخ ۳هزار تومان به قوت خود باقی است.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست سهمیه کاهش باید بر اساس آنچه در تبصره ۱۴ قانون پیش بینی سده کارت سوخت دارندگان خودرو شارژ می شود. 

معاون وزیر نفت  با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین مطرح نیست، تاکید کرد؛ سهمیه کماکان مانند گذشته در کارتهای سوخت شارژ می شود.

سالاری درباره جایگزینی خودروهای فرسوده گفت: در برنامه دهه ۸۰ با تبصره ۱۱ این طرح اجرایی شد. خودروهای فرسوده خارج و جایگزین می‌شدند، در حوزه واردات نیز به همین ترتیب بود که شرط اسقاط را مدنظر قرار داده بودند.

وی با اشاره به این که بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز دنبال می‌شود، ‌ گفت:‌ در حوزه نوسازی حمل و نقل عمومی نیز در وزارت صمت، طرح موضوع شده است تا بتوانیم به‌تدریج طرح جایگزینی را پیش ببریم به‌طوری که این طرح می‌تواند مقداری از مسائل محیط زیستی را حل کند و کاهش مصرف را به دنبال داشته باشد که البته این امر منوط به این است که ما در حوزه خودروسازی هم به سمت کاهش مصرف سوخت حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هدف ما این است که توسعه ناوگان سی‌ان‌جی را از حوزه خودروهای سبک به سمت خودروهای دیزلی و سنگین ببریم و این موضوع در حال پیگیری است و تفاهم‌نامه‌هایی نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه خواهیم داشت، همچنین در حوزه مخازن کامپوزیت در حال پیگیری طرح‌هایی هستیم که به بحث توسعه ناوگان سی‌ان‌جی کمک خواهد کرد.

سالاری گفت:‌ تلاش می‌کنیم افزون بر اینکه توسعه ظرفیت، مستمر باشد، ‌در بخش نگهداشت، ‌تعمیر و تامین قطعه و کالا نیز بتوانیم از تجهیزات بومی‌سازی شده در داخل کشور و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

وی افزود:‌ کشورهایی نیز از امکانات ما بازدید کرده‌اند و با توجه به جایگاه دومی ما در زمینه توسعه سی‌ان‌جی - به لحاظ تعداد جایگاه و مجاری عرضه و تعداد خودروهای موجود در چرخه حمل و نقل - امیدواریم بتوانیم نسبت به صدور خدمات فنی - مهندسی در این حوزه از شرکت‌های تامین‌کننده و تولیدکننده تجهیزات و کالا استفاده کنیم. افزون بر آن، مذاکراتی نیز انجام شده است تا از ظرفیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حوزه سی‌ان‌جی در خارج از مرزها استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از استقرار ۱۸ دستگاه سوخت‌رسان سیار در نقاط مرزی غرب کشور خبر داد و گفت: تجهیز ناوگان انجام و ۱۸ جایگاه سیار در مرز خسروی، مهران، چزابه، ‌باشماق و ... پیش‌بینی شده است که هم برای ناوگان دیزلی و هم خودروهای شخصی سوخت‌رسانی انجام شود.

سالاری افزود: سوخت‌رسانی به ناوگان اتوبوسرانی نیز که کار جابه‌جایی زوار را انجام می‌دهد، انجام می‌شود و در انبارها نیز موجودی مناسب است. حمل و نقل به گونه‌ای دیده شده است که در مسیری که ترافیک است، سطح دسترسی را به مقدار کافی داشته باشیم، ‌در این ایام با توجه به ازدحام پیش‌آمده در سال‌ جاری در بحث سوخت هیچ کمبودی وجود ندارد.

وی با اشاره به راهی شدن زوار زیادی با توجه به شیوع کرونا گفت: در داخل کشور، تسهیلات در نظر گرفته شده و دولت نیز پیش‌بینی برای جابه‌جایی زوار با ناوگان داخلی را انجام داده است که سوخت این ناوگان نیز تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از تخصیص یک سهمیه ۵ تا ۷ هزار لیتری مازاد برای ناوگان گازوئیلی خبر داد و گفت: ناوگان اتوبوسرانی برای جابه‌جایی زوار، در هر مرحله می‌تواند ۴۰۰ لیتر سوخت‌گیری کند که ظرفیت مناسبی است.

 سالاری همچنین گفت: در گام نخست، آنچه که در قانون آمده است، تبدیل خودروهای عمومی و وانت‌بارها بوده است که البته به‌دنبال مجوز نوسازی ناوگان تاکسی‌های فرسوده نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه در قالب مصوبه شورای اقتصاد تاکنون ۲۱۳ هزار خودرو تبدیل وضعیت شده است، افزود: با راه‌اندازی سامانه تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز، تسهیل‌گری در این حوزه اتفاق افتاد؛ با توجه به افزایش کارمزد جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی، باید از کل ظرفیت آنها استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر مغفول ماندن ۲۰ درصدی ظرفیت سی‌ان‌جی گفت: ‌۲۸ تا ۳۰ میلیون لیتر معادل بنزین، ظرفیت در بخش سی‌ان‌جی ایجاد شده است که برای افزایش این ظرفیت، باید جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی فعال شود و بخشی از جایگاه‌ها که در اختیار شماری از دستگاه‌های متولی است، با ابلاغیه شرکت ملی پخش ساماندهی و به‌سرعت فعال می‌شوند تا بتوانیم ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی را به روزانه ۳۰ تا ۳۴ میلیون لیتر معادل بنزین برسانیم. به موازات این طرح، بحث تبدیل ناوگان بوده است که بخشی از آن کارخانه‌ای و بخشی از آن کارگاهی است؛ اگر تبدیل کارگاهی نیز محقق شود، جایگزینی و بحث مدیریت مصرف انرژی در کشور باید انجام شود، از این رو باید از روش‌های جایگزین استفاده کنیم و این هم یکی از مسائلی است که در بحث مدیریت مصرف انرژی مدنظر قرار داده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز