خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

دریاچه ارومیه خشک نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۶۹۵۸

سخنگوی صنعت آب در پاسخ به سوال ایلنا درباره وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: علیرغم اظهارنظرها درباره خشک شدن دریاچه اما هنوز تراز آب به میزان سال 94 نرسیده است، در آن زمان حداقل تراز دریاچه 1270.4 بوده اما اکنون 1270.18 رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فیروز قاسم زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه امسال به لحاظ وضعیت منابع آبی شرایط زیر نرمال است و خشکسالی ادامه دارد، اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته بارندگی 30 درصد افزایش یافته اما نسبت به نرمال 18 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه امسال مخازن سدها 41 درصد پرشدگی دارند، افزود: طی برآورد 5 سال اخیر باید 50 درصد مخازن پر باشند ولی طبق آمار 5 سال گذشته نسبت به 35 درصد کاهش داشته ایم و با توجه به کنترلهایی که انجام شد میزان خروجی آب 18 درصد کاهش یافت.

سخنگوی صنعت آب گفت: علیرغم کاهش بارندگی و وضعیت نامناسب حجم سدها با تنش چندانی مواجه نبودیم.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: علیرغم اظهارنظرها درباره خشک شدن دریاچه اما هنوز تراز آب به میزان سال 94 نرسیده است، در آن زمان حداقل تراز دریاچه 1270.4 بوده اما اکنون 1270.18 رسیده است. مساحت دریاچه 1000 کیلومتر است در حالی که آن زمان 700 کیلومتر بوده است، حجم آب دریاچه اکنون یک میلیارد و 360 میلیون متر مکعب است در حالی که در سال 94 این رقم یک میلیارد متر مکعب بوده است.

قاسم زاده تاکید کرد: اکنون نگرانی بابت دریاچه وجود ندارد هرچند شرایط تغییرات اقلیمی، مصارف و تلفات وجود دارد و افزایش دما و کاهش بارندگی را داریم اما این امیدواری هم وجود دارد که در زمستان نوار غربی بارش های خوبی داشته باشیم تا به سطح آب دریاچه کمک کند. ضمن اینکه اقدامات ستاد احیا هم تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: سدها باید در فصل پاییز آب شرب را تامین کند، بنابراین پس از رهاسازی آب به دریاچه اگر با آب شرب مواجه شویم اولویت را تامین آب شرب قرار می‌دهیم.

قاسم زاده با اشاره به اقداماتی که برای بستن چاه‌های غیرمجاز صورت گرفته است، ادامه داد: کاهش آب کشاورزی 40 درصد تعیین شد که این مساله در حال انجام است در حوزه رهاسازی آب نیز از زمان تصویب این مساله رهاسازی صورت می‌ گیرد و اکنون براساس این چارچوب در حال حرکت هستیم.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا، درباره افت کیفیت آب شرب در آذربایجان غربی گفت: کاهش کیفیت آب به دلیل ورود تراز پایین سد به تصفیه خانه بود که منجر به بوی نامطبوع و کدری آب شده بود که بلافاصله وارد عمل شدیم و مشکل برطرف شد و اکنون آب با کیفیت مناسب و استاندارد تحویل داده می شود.

سخنگوی صنعت آب در ادامه با بیان اینکه طبق ارزیابی های دولت 300 شهر و بیش از 8 هزار روستا تنش آبی دارند، افزود: برنامه ما در دولت این بود که مردم تنش آب شرب نداشته باشند، طرح های زیادی در دستور کار قرار گرفت 10 هزار روستا در دستور کار طرح جهاد آبرسانی قرار گرفت که از این تعداد 7 هزار روستا توسط قرارگاه خاتم و 3 هزار روستا توسط بخش خصوصی آبرسانی خواهد شد. این برنامه تاکنون سرجمع 17 درصد پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به طرح غدیر بیان داشت: بر این مبنا برنامه این است که وضعیت آب خوزستان به پایداری کامل برسد و بنا بر این است که 27 شهر و 1000 روستا از این مسیر آبرسانی شوند، این طرح قرار بود به صورت بلندمدت و طی 25 سال اجرایی شود و تا 1425 کیفیت آب استان را تضمین کند طی سفر رئیس جمهور به استان طرح میان مدت تعریف شد که طی 10 ماه بتوانیم کیفیت و کمیت آب را پایدار کنیم.

وی افزود: طبق برنامه بنا بود این طرح با 25 هزار میلیارد تومان اجرایی شود اما ما با یک بیست و پنجم این اعتار و طی مدت 10 ماه طرح را اجرا کردیم.

قاسم زاده درباره وضعیت آب همدان گفت: قرار بود تصفیه خانه تا اواسط شهریور وارد مدار شود اما باتوجه به افزایش دما و کاهش بارندگی این اتفاق نیفتاد و ما طی یک هفته با منابع جایگزین آب مورد نیاز را تامین کردیم.

وی یادآور شد: باتوجه به در مدار نبودن تصفیه خانه ناپایداری وجود دارد و افت فشار و قطعی هم به همین دلیل است. احتمالا این هفته آب سد تالوار به شهر می رسد تا مشکل برطرف شود.

سخنگوی صنعت آب در ادامه بیان داشت: علیرغم اینکه پیش بینی بارش برای پاییز مناسب نیست و زیر نرمال خواهد بود اما در زمستان پیش بیین این است که بارش فراتر از نرمال باشد بنابراین برای تامین آب شرب مشکلی نخواهیم داشت. 

وی درباره باروری ابرها خاطرنشان کرد: این برنامه در دولت دنبال می شود اما زمانی که توده هوا فعال باشد نسبت به باروری اقدام می کنیم.

قاسم زاده درباره حقابه هیرمند گفت: در سفر وزیر نیرو به افغانستان و طی مذاکراتی که انجام شد قرار شد آب به سمت گودزره نرود و سازه اصلاح شود.اکنون 19 میلیون متر مکعب آب وارد چاه نیمه ها شده و سرجمع در سال جاری 27 میلیون متر مکعب آب به ایران رسیده است.

وی درباره حقابه زاینده رود تصریح کرد: بنا بود یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب وارد سد شود اما با تغییرات پیش بینی ها مقرر شد 950 میلیون متر مکعب ورودی داشته باشیم که تاکنون 958 میلیون متر مکعب محقق شده است، این میزان آب پاسخگوی نیاز پایین دست و کشوارزی و شرب نبود، ما جلسات متعددی بامردم و کشاورزان داشتیم و در شرق و غرب اصفهان آب شرب تامین شد و 5 نوبت آب به غرب و 3 تا نوبت هم برای شرق رهاسزی شد.

سخنگوی صنعت آب بیانداشت: قرار شد 320 میلیون متر مکعب برای کشاورزان اصفهان و 75 میلیون متر مکعب برای کشاورزان چهار محال تامین شودو  اکنون پیش بینی این است که آب شرب بدون مشکل تامین شود. اما لازم است مدیریت مصرف هم صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر زاینده رود 194 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز