خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل توانیر در پاسخ به ایلنا:

دیروز۱۰۰۰ مگاوات صادرات برق داشتیم/ تلاش کردیم دچار مشکل حقوقی نشویم

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۲۶۵

مدیر عامل توانیر میزان واردات را در روز گذشته ۳۵۰ مگاوات و رقم صادرات را ۱۰۰۰ مگاوات اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، آرش کردی در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا، درباره اوضاع صادرات برق و عمل به تعهدات با توجه به ناترازی تولید و مصرف اظهار داشت: ما باید مبادلات داشته و هم صادرات و هم واردات برق داشته باشیم، کشور ما انرژی خیز است، اما به لحاظ منابع و ظرفیت ها حدود ۳ ماه از سال دچار محدودیت هایی می شویم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید هم موضوع تامین داخل و هم در زمینه صادرات پایداری را حفظ کنیم، افزود: صادرات برای کشور ما استراتژیک است و هم اینکه کشورهای دریافت کننده برق از ما انتظار دارند که حداقل ها حفظ شود.

مدیر عامل توانیر تاکید کرد: ما بعد از سال ۱۴۰۰ روی موضوع صادرات تمرکز کردیم، قراردادها به نحوی تدوین شد که در اثر صادرات نه شبکه دچار بحران شود و نه اینکه دچار تبعات حقوقی شویم.

وی تاکید کرد: ما در زمان اوج سعی کردیم تعادل حفظ شود تا دچار مشکلات حقوقی نشویم، با همین رویه صادرات برق را تداوم می بخشیم.

کردی بیان داشت: نکته مهم اینکه قرار نیست صنعت برق همیشه بحران را پذیرا باشد، ۳۵ هزار مگاوات ما را به این سمت می برد که ناترازی رفع شود.

وی ادامه داد: از ۳۵ هزار مگاوات ۱۰ هزار مگاوات از تجدیدپذیرها، ۱۵ هزار مگاوات دولت و ۱۰ هزار مگاوات هم از صنایع تامین می شود.

مدیر عامل توانیر میزان واردات را در روز گذشته ۳۵۰ مگاوات و رقم صادرات را ۱۰۰۰ مگاوات اعلام کرد.

وی گفت: سال گذشته صادرات ۲ برابر واردات بود و امسال دوسوم صادرات و میزان واردات یک سوم خواهد بود.

وی ظرفیت صادرات را در اوج مصرف تا ۱۵۰۰ مگاوات متغیر عنوان کرد.

کردی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۹.۷ درصد نقاط روستایی به شبکه برق متصل هستند، درباره میزان بدهی به بخش خصوصی اظهار داشت: کل تولیدکنندگان و فروشندگان ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبه دارند،علت هم ناترازی ناشی ار فروش تکلیفی و قیمتگذاری تکلیفی است. 

وی با اشاره به تحولات انجام شده در این حوزه تصریح کرد: برنامه ما این است که به صورت تدریجی به سمت اخذ قیمت تمام شده گام برداریم، البته با رعایت اصولی که به اقشار نیازمند یارانه فشار وارد نشود. بر این اساس دولت آیین نامه ای را ابلاغ و مصوب کرد که دولت مایه التفاوت قیمت تمام سده و تکلیفی را بعنوان بدهی می پذیرد.

مدیر عامل توانیر ابراز امیدواری کرد که با اوراق سلف و افزایش تدریجی تعرفه بتوانیم بدهی ها را کاهش دهیم.البته اقدام دیگر اینکه معاملات در بورس انجام شود و در این صورت تغییرات عمده ای خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد معاملات برق در بازار آزاد انجام می شود، افزود: تاکنون الزام داشتیم بالای ۵ مگاوات در بورس عرضه شود اکنون بنا بر این است که ۲ مگاوات هم وارد بورس شود.

کردی با بیان اینکه باید به صورت تدریجی به سمت تعادل قیمت برویم، افزود:،در مرحله اول بدون لحاظ کردن سوخت باشد.

وی درباره صدور قبوض گفت: نوع قیمتگذاری به شکلی است که کسانی که ۲ برابر الگو مصرف می کنند به صورت تصاعدی قبض برق پرداخت کنند.اکنون ۲ درصد مشترکین قبوض بالا پرداخت می کنند و بالای ۷۵ درصد مشترکین مصرف را رعایت می کنند. 

وی بیان داشت: امسال باتوجه به شرایط تامین انرژی در دنبا برخی کشورها تعرفه پیک بحرانی تعریف کردند به طوری که قیمت برق را ۱۰ برابر شرایط عادی افزایش دادند. پیرو بحران سوخت در اروپا و خشکسالی گزارش های متعددی در خصوص مدیریت مصرف بر پایه قیمت اعلام شده است.

کردی گفت: از ۳۹ میلیون قبض صادرت ۱۶.۷ میلیون مشترک مشمول تشویق شدند که رقم آن ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش خانگی سراغ قطع برق نرفتیم فقط فرهنگسازی کردیم، گفت: در روز پیک مصرف ۱۱۸۰ مگاوات مدیریت مصرف داشتیم.

کردی برنامه تکلیفی سال ۱۴۰۲ برای کنترل مصرف را هوشمندسازی و قطعی از راه دور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه امسال در ۴ بخش برنامه ریزی کردیم که مشکلات برق ۱۴۰۰ تکرار نشود، افزود: تولید و مصرف، مدیریت تقاضا، آمادگی شبکه و برنامه ریزی اجرا از جمله اقدامات ما بوده است.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه امسال در بخش تولید رکورد داشتیم، گفت: رکورد تولید سال ۸۹، ۴۸۰۰ مگاوات بوده است، امسال برنامه ریزی شد که تا پایان شهریور ۶ هزار مگاوات وارد مدار شود مه ۴۸۰۰ مگاوات برای زمان پیک محقق شد، همچنین ۱۰۱۳ مگاوات طرح ارتقای نیروگاههای موجود را داشتیم.

وی با اشاره به تعمیرات نیروگاهی بیان داشت: بنا بر این بود که تا پایان اردیبهشت ۱۳ هزار مگاوات تعمیرات انجام شود. 

کردی با اشاره به سوخترسانی زمستانی نیروگاهها گفت؛ برنامه ریزی شد که برای زمان اوج مصرف سوخت ذخیره سازی شود، علیرغم اینکه ورودی آب برای برقایی ها ۴ درصد کاهش یافت ولی مدیریت کردیم که با کمبود مواجه نشویم. 

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار مگاوات امسال مدیریت مصرف ثبت کردیم، افزود: با وزارت صمت جلسات متعدد داشتیم که دچار نوسان نشویم.

وی با بیان اینکه در بخش عمومی و اداری ۳۳ درصد کاهش مصرف را شاهد بودیم، گفت: در سال جاری هیچی از رله ها دچار قطعی نشدند و این نشان دهنده پایداری تامین شبکه برق است.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه برنامه ریزی شده تا پایان دولت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود، گفت: پیش بینی شده تا تابستان ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید توسط صنایع به مدار بهره‌برداری وارد شود که این مقدار نیروگاه، مخصوص خود صنایع برای تامین برق خواهند بود‌.

وی افزود: حداقل به صورت خوش‌بینانه ۴۵ تا ۵۰ درصد شدت مصرف انرژی در صنایع ما بالاتر از دیگر نقاط دنیاست و با توجه به اینکه صنایع کشور ۳۶ درصد از انرژی را مصرف می‌کنند، در صورت نوسازی صنایع و به‌سازی آنها در بخش مصرف انرژی، می‌توانیم تا ۱۰ هزارمگاوات از مصرف برق صنایع کاهش دهیم. 

وی افزود: ناترازی برق در سال گذشته حدود ۱۵ هزار مگاوات بود، این رقم امسال حدود ۳۱درصد کاهش پیدا کرد و به حدود ۱۰ هزار مگاوات رسید، البته این میزان ناترازی هم به صورت هوشمندانه مدیریت شد. 

کردی با بیان اینکه از برنامه افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی که وزیر نیرو قول داده بود، تا امروز حدود ۴۸۰۰ مگاوات به مدار بهره برداری آمده، گفت: تا پایان شهریور ماه قطعا این رقم به ۵۸۰۰ مگاوات می‌رسد و برنامه افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید، در نیمه سال محقق خواهد شد‌. 

وی افزود: تولیدات رمزارز نسبت به سال گذشته کاهش نیافته اما با ادامه دار شدن کشف و ضبط تولیدات غیرمجاز رمزارز، تولیدکنندگان غیرمجاز نسبت به گذشته پراکنده و گسترده شده اند. 

وی افزود: برآورد کارشناسان این است که حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات از مصرف برق پیک، برای تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارز بوده است و اعتقاد داریم با هوشمندسازی کنتورها، جلوی مصارف غیرمجاز از جمله تولیدات غیرمجاز رمزارز تا حد زیادی گرفته می‌شود‌. 

وی ادامه داد: تولیدکنندگان قانونی رمزارز در دوره اوج بار، هیچ فشاری به شبکه نمی‌آورند به صورت کامل همکاری با شبکه برق دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز