خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

روس‌ها و چینی‌ها علاقمند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستند/ افزایش تجارت ترانزیت با پکن و مسکو

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۴۰۴

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در بخش بلیت ریلی هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت در بخش هوایی هم قیمت بلیت رفت و برگشت ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده و در بخش جاده‌ای قیمت بلیت اتوبوس در مسیر تهران- ایلام در حال حاضر ١٣۵ هزار تومان است که تنها در بازه زمانی ١۵ تا ٣٠ شهریورماه به این عدد ٧۵ درصد اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شهریار افندی‌زاده در نشست خبری امروز با اشاره به تمهیدات انجام شده برای سفرهای اربعین اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در اربعین امسال ۵ میلیون زائر در تردد باشند که در بخش بلیت ریلی هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت در بخش هوایی هم قیمت بلیت رفت و برگشت ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده و در بخش جاده‌ای قیمت بلیت اتوبوس در مسیر تهران- ایلام در حال حاضر ١٣۵ هزار تومان است که تنها در بازه زمانی ١۵ تا ٣٠ شهریورماه به این عدد ٧۵ درصد اضافه می‌شود.

وی ادامه داد : در ایام اربعین فروش چارتری بلیت هواپیما، اتوبوس دربستی و کاپوتاژ خودرو ممنوع است. همچنین زائر خارجی فقط از شلمچه اجازه تردد دارند و زائران پاکستانی با اتوبوس‌های فرمان راست متعلق به ناوگان کشورشان از مسیر ایران می‌توانند عازم کربلا شوند.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سوخت اتوبوس‌ها در ایام اربعین گفت: از ١۴ هزار دستگاه اتوبوس موجود در ناوگان ٨ هزار دستگاه اتوبوس به سفر اربعین اختصاص پیدا می‌کند و ٢.۵ برابر عملکرد مردادماه سوخت به اتوبوس‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

افندی‌زاده با اشاره افزایش نرخ عوارضی آزادراهی و تعلیق آن اظهارداشت: تا دو هفته آینده قیمت نهایی عوارضی آزادراهی اعلام می‌شود، در حال حاضر ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت در حال بررسی نرخ‌ها است و بزودی نرخ‌های نهایی تعیین و تکلیف می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره پروژه راه آهن شلمچه – بصره اظهار داشت: این پروژه ریلی بسیار مهم است چراکه اگر این راه آهن شلمچه- بصره تکمیل شود ایران به شبکه ریلی عراق متصل خواهد شد. در حال حاضر بحث تملک اراضی برای ساخت این پروژه در دست اجرا است و تمام محور شناسایی شده و در مرحله مطالعات قرار دارد. در این مسیرب ا مسائل مرتبط با مین‌گذاری‌ها مواجه هستیم که مسیر باید پاکسازی شود.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره وضعیت بندر چابهار و تاخیر اپراتور هندی در اجرای تعهداتش و دلایل افت عملکرد کانتینری در این بندرگفت: قرارداد اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی تمدید شد و مشکل بندر شهید بهشتی این است که در این بندر صادرات انجام نمی‌شود و به محلی برای واردات تبدیل شده، با سازمان توسعه تجارت وارد مذاکره شده‌ایم که اقداماتی انجام شود که این بندر برای صادرات و واردات توجیه اقتصادی داشته باشد.

افندی‌زاده ادامه داد: هم روس‌ها و هم چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بندر علاقه‌مند هستند و سازمان بنادر حال تهیه پکیج سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است. موضوع دیگر درباره بندر چابهار بحث پسکرانه است که تا پسکرانه قوی ایجاد نشود امکان افزایش بار در این بندر وجود ندارد.

وی همچنین درباره افت عملکرد کانتینری در بندر چابهار گفت: این موضوع بستگی به تخصص بنادر دارد برای مثال بندر امام برای بار فله و بندر چابهار مختص بارهای کانتینری است اما بندر چابهار امکان پذیرش هر دو نوع بار را دارد از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دیپلماسی فعالی را برای ارتباط با کشورهای همسایه برعهده گرفته‌ایم، اظهار داشت: تفاهمنامه‌های زیادی را فعال کردیم و تصمیم داریم تجارت ترانزیت با چین و روسیه را گسترش دهیم.

افندی‌زاده با تاکید بر اینکه  ایران در چهارراه ترانزیتی قرار دارد، ادامه داد:  در کریدور شمال- جنوب، روسیه و ایران و هند به عنوان موسس هستند اما رشد چندانی در سال‌های گذشته از عبور کلاهای ترانزیتی در این مسیر نداشتیم.

وی با اشاره به میزان ترانزیت کالا از مسیر ایران گفت:  ایران در سال۹۳، ۱۲ میلیون تن ترانزیت را در کریدور شمال- جنوب ثبت کرد اما این رقم در سال ۹۹ به ۵ میلیون تن کاهش و سپس در ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون تن رسید. امسال هم به ۱۰ میلیون تن عبور کالای ترانزیتی از مسیر ایران خواهیم رسید. تمام دیپلماسی خارجی کشور و رییس جمهوری آماده استفاده از موقعیت جدید هستند و در پنج ماه اول امسال توانستیم بع پنج میلیون تن ترانزیت برسیم که به نسبت مدت مشابه ۲۵ درصد رشد داریم.

همچنین در ادامه این نشست امین کیانی، رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی به پرسش ایلنا مبنی بر صحت بازداشت «ق. م» یکی از مشاوران وزیر پاسخ نداد و نشست خبری را ترک کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز