خبرگزاری کار ایران

رییس کل گمرک ایران در نشست خبری مطرح کرد:

کشف قاچاق ۱۲۹۵ نفر در سال جاری/ سرقت قطعات خودروهای وارداتی تکذیب شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۰۸۲۲

رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: در بحث قاچاق انسان در ۵ ماهه اول امسال ١٣١ پرونده در این باره تشکیل شده همچنین میزان کشف قاچاق انسان ١٢٩۵ نفر بوده که عمده این افراد در مرز بازرگان کشف شده که مربوط به کشورهای شرقی بودند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا مقدسی در نشست خبری امروز با بیان اینکه گمرک سومین منبع درآمدی کشور محسوب می‌شود ، اظهارداشت: برای اولین بار میزان مالیات ارزش افزوده بیشتر از حقوق ورودی شد چراکه حقوق ورودی از ۴ درصد به یک درصد کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در ایران ۴ نوع گمرکات وجود دارد که این موضوع در هیچ جای دنیا رایج نیست، ادامه داد: در حال حاضر ١٣٩ گمرکات اصلی در کشور فعال است و همچنین ٢٣١ مکان گمرکی در کشورمان وجود دارد و در حالی که با کاهش نیروی انسانی مواجه هستیم ، تعداد گمرکات در گذرگاه‌های مرزی در حال افزایش است.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به کشف قاچاق گفت: در بحث قاچاق انسان در ۵ ماهه اول امسال ١٣١ پرونده در این باره تشکیل شده همچنین میزان کشف قاچاق انسان  ١٢٩۵ نفر بوده که عمده این افراد در مرز بازرگان کشف شده که مربوط به کشورهای شرقی بودند.

مقدسی ادامه داد: همچنین در این مدت هزار و ٢٣٨ پرونده قاچاق به ارزش ٢٨ هزار میلیارد ریال تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵٠ درصدی داشته و در همین مدت ١۴.۵ تن مواد پیش ساز مواد مخدر عمدتا از مرزهای ماهیرود و دوغارون کشف شده است.

وی درباره کالاهای رسوبی و ماندگار اظهار داشت: تاکید می‌کنم که گمرک هیچ انباری دارد، در مرزهای آبی عموما انبار متعلق به سازمان بنادر و در مرزهای زمینی متعلق به انبارهای عمومی هستند بنابراین هیچ انباری متعلق به گمرک ندارد .بررسی‌های انجام شده پس از بازدید رییس دستگاه قضا نشان داد که یک میلیون و ٢۵٠ هزار تن کالای رسوبی وجود دارد که به سرعت با انجام ارزیابی‌ها برای بیش از یک میلیون کالا اظهار متروکه صادر کردیم و ٢۵٠ هزار تن کالای دیگر باقی مانده که در حال بررسی و انجام فرآیند گمرکی برای این حجم از کالای باقی مانده هستیم .

مقدسی با اشاره به پرونده‌های پولشویی و بیش‌بود ارزش؛ گفت: تا به امروز ٨٢ پرونده در این باره تشکیل شده‌است.

 رییس کل گمرک در پاسخ به سوال ایلنا سرقت قطعات خودرو رسوبی  در گمرکات کشور با تکذیب این موضوع اظهارداشت: مسئولیت انبارداری و نگهداری کالا در بنادر با سازمان بنادر و شرکت‌های انبارهای عمومی است و گمرک در این باره مسئولیتی ندارد و دستگاه‌هایی که مسئولیت دارند باید محافظ و پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه اساسا موضوعی در این باره نشنیده‌ام تاکید کرد: شاید این قطعات مربوط به خودروهای متروکه بوده که از بین رفته و فرسوده شده باید توجه داشته باشیم که خودرویی که وارد می‌شوند همه اسناد و مدارک دارند و تا به امروز هم شکایتی دال بر سرقت قطعات خودروهای وارد شده نداشتیم.

مقدسی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره احتمال کاهش درآمد گمرکی با لایحه دو فوریتی دولت برای کاهش حقوق ورودی کالاهای واسطه و مواد اولیه اظهار داشت: طبق قانون بودجه قرار براین است که حقوق ورودی گمرک با نرخ ETS و براساس روز اظهار محاسبه شود. البته دولت تصمیم گرفت حقوق ورودی کالاهای اساسی از ۴ درصد به یک درصد تغییر دهد اما در خردادماه دولت لایحه دو فوریتی را به مجلس تقدیم کرد که براساس آن حقوق ورودی کالاهای وارداتی مواد اولیه و واسطه‌ای هم از ١٠ درصد به یک درصد تقلیل پیدا کند که اگر به تصویب برسد، دولت از درآمد ٢٨ هزار میلیارد تومانی خود به نفع بنگاه‌های تولیدی صرف نظر می‌کند تا از این طریق هزینه تمام شده بنگاه های تولیدی هم کاهش پیدا کند.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به تجارت ۵ ماهه کشور اظهارداشت: تا به امروز تراز تجاری کشور با اختلاف جزیی منفی است. میزان صادرات حدود ۴۴ میلیون تن به ارزش ٢۵ میلیارد و ٩٢۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ٣.۵ درصد کاهش در وزن و افزایش ٢١ درصدی در ارزش دلاری مواجه شد. همچنین ١۴ میلیون تن میزان واردات بوده که به لحاظ وزنی با کاهش بیش از ٨.۵ درصدی و به لحاظ ارزش با افزایش ١٩ درصدی مواجه بودیم .

وی افزود: عمده مقاصد صادراتی چین، عراق، امارت، ترکیه و هند بوده و عمده مبدأ واردات امارات ، چین، ترکیه، هند و روسیه بوده است.

مقدسی با بیان اینکه در سال جاری واردات تلفن همراه آیفون نداشتیم، گفت: در ۴ ماهه اول امسال ١۶۶ هزار گوشی بالای ۶٠٠ دلار به ارزش ١٩٨ میلیون دلار وارد شده‌است.

رییس کل گمرک ایران با اشاره خودرهای دپو شده اظهارداشت: تعدادی خودرو با ثبت سفارش جعلی وارد شدند که دستگاه قضا به موضوع این خودروها ی وارداتی وارد شد و اخیرا تصمیم گرفته شد این خودروها به فروش برسند. تعداد این خودروها ١١٢٠ دستگاه است که با تصمیم مراجع قضایی نسبت به فروش آن تصمیم گرفته شده‌است.

مقدسی با بیان اینکه گمرک آماده پذیرش خودروهای وارداتی که اخیرا ورود آنها مصوب شده، گفت: قرار بر این است که یا تا سقف ١٠ هزار یورو ١٠٠ هزار دستگاه یا تا سقف ٢٠ هزار یورو ۵٠ هزار دستگاه وارد شود که گمرک آمادگی ثبت سفارش آن را دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور در ٣ مرحله انبار، لنگرگاه و اسکله موجود است. همچنین ۶ میلیون تن کالای ترانزیتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه افزایش ٢۵ درصدی داشته‌ است.

مقدسی همچنین درباره تلاش قاچاقچیان برای تطمیع کارکنان گمرک گفت: اخیرا قاچاقچیان چند قلاده سگ را مسموم و از بین بردند و در دو کشف بزرگ اخیر گمرک، هر چند قاچاقچیان قصد ارایه رشوه به کارکنان را داشتند اما این افراد رشوه های پیشنهاد شده را نپذیرفتند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز