خبرگزاری کار ایران

پیش بینی ۱۸ میلیارد دلار ارزآوری پتروشیمی در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۰۴۸۰

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: ما اکنون سالانه ۵ میلیارد دلار بابت تامین پروپیلن ارز را از کشور خارج می کنیم که ۷۰ درصد واردات را شامل می شود، به همین منظور و با هدف کاهش واردات روی طرح های زنجیره ارزش تمرکز کردیم و برنامه ریزی کردیم چالشها را در این زمینه رفع کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،  مرتضی شاهمیرزایی در مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز دوم توسعه میدان مشترک یاران، آغاز عملیات اجرایی توسعه نگهداشت میدان نرگسی، آغاز عملیات اجرایی طرحPDH بیدبلند و افتتاح پروژه های مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی بالغ و پیشرو است، اظهار داشت: ظرفیت تولید اکنون ۹۰ میلیون تن در سال است و ارزش فروش محصولات در سال گذشته به ۲۵ میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود امسال از محل صادرات محصولات پتروشیمی ۱۸ میلیارد دلار ارزآوری داشته باشیم.

وی افزود: ما اکنون سالانه ۵ میلیارد دلار بابت تامین پروپیلن ارز را از کشور خارج می کنیم که ۷۰ درصد واردات را شامل می شود، به همین منظور و با هدف کاهش واردات روی طرح های زنجیره ارزش تمرکز کردیم و برنامه ریزی کردیم چالشها را در این زمینه رفع کنیم.

 مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی در ادامه بر لزوم تامین پروپیلن به عنوان خاویار صنعتپتروشیمی برای تامین خوراک این زنجیره تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید پروپیلن یک میلیون تن در سال است و  نیاز کشور بیش از این میزان است. ۹۵ درصد پروپیلن تولید کشور صرف تولید پلی پروپیلن  می شود و ۵ درصد در سایر بخش ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مقیاس جهانی در سال گذشته ۶۸ درصد در پلی پروپیلن و ۳۲ درصد در سایر بخش‌ها بوده است بنابراین الگوی مصرف ایران با الگوی چهانی اختلاف دارد. 

شاهمیرزایی خاطرنشان کرد: در برنامه راهبردی در افق ۱۰ ساله صنعت پتروشیمی ۳۵طرح با ظرفیت اسمی ۱۳ میلیون تن در سال برای تولید پروپیلن پیش بینی شده است که ظرفیت تولید پروپیلن به ۱۴ میلیون تن می رسد و به این ترتیب مصرف ۱۱ میلیون تن در پلی پروپیلن و ۳ میلیون تن سایر بخش‌ها خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز