خبرگزاری کار ایران

مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی:

چمدان چهره‌های هنری، ورزشی و سیاسی فرقی با مردم عادی ندارد؛ مشکوک باشیم، تحویل نمی‌دهیم/ ورود دارو با تجویز پزشک به اندازه ۶ ماه مصرف ممنوع نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۷۴۳

مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی اظهار داشت: ورود چمدانی دارو با تجویز پزشک تا مدت زمان ۶ ماه هیچ ممنوعیتی ندارد اما اگر میزان دارو تجاری باشد، اجازه ترخیص نمی‌دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ابوالفضل اکبرپور در نشست خبری امروز از افزایش درآمد گمرک فرودگاه امام خمینی خبر داد و گفت: در سال گذشته میزان درآمد گمرک فرودگاه امام ۵ هزار میلیارد تومان بود که در حدود ۴ ماهه اول امسال درآمد گمرک این منطقه به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده و افزایش ١۴٧ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه اغلب واردات مربوط به کالاهای اساسی و کالاهای واسطه و مواد اولیه است، اظهار داشت: در کمتر از ۵ ماهه میزان اظهارنامه وارداتی ٢٣ هزار و ٨۴٠ فقره بوده که وزن واردات حدود ١٠ هزار تن و ارزش آن نزدیک به ٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار بوده است.

مدیر کل فرودگاه امام ادامه داد : در حالیکه در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و واردات کنندگان برای واردات کالاهای اساسی باید دنیا را دور بزنند و از کشور ثالث برای دور زدن تحریم‌ها، اسناد را تغییر می‌دهند اما به ایران که می‌رسند با تعدد بخشنامه‌ها و مقررات خلق‌الساعه مواجه و گرفتار می‌شوند.

اکبرپور با اشاره به میزان صادرات از گمرکات فرودگاه امام اظهارداشت: تعداد اظهارنامه‌های صادراتی از فرودگاه ٢ هزار و ٧٠١ فقره، ٢هزار تن و از نظر ارزش بیش از ٨٨ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه فرودگاه امام بزرگترین مرز هوایی کشور است، افزود: بیشترین صادرات از فرودگاه امام مصنوعات طلا از محل عبور موقت،خشکبار و زعفران بوده است.

مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی درباره عوارضی گمرک چمدان‌های مسافری اظهار داشت: هیچ چمدانی برای اخذ عوارض گمرکی باز نمی‌شود مگر اینکه چمدانی مورد مشکوکی داشته باشد. هر چند فرهنگ سوغاتی در کشورمان مرسوم است اما اگر همان ٨٠ دلار مسافری رعایت شود، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

اکبرپور تاکید کرد: ورود چمدانی دارو با تجویز پزشک تا مدت زمان ۶ ماه هیچ ممنوعیتی ندارد اما اگر میزان  دارو تجاری باشد، اجازه ترخیص نمی‌دهیم.

وی تاکید کرد:چمدان مسافران عادی با چمدان چهره‌های ورزشی، هنری و سیاسی برای گمرک فرقی ندارد اگر مورد مشکوکی باشد چندان همه مسافران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدیرکل در پاسخ به سوال ایلنا درباره میزان کالاهای متروکه گفت: بعد از سال ٩۶ طبق مصوبه شورای امنیت ملی مدت زمان متروکه شدن کالا در گمرک به دو ماه کاهش پیدا کرد که معتقدیم این مدت زمان منطقی نیست چراکه در این مدت ممکن است واردکننده با انواع مشکلات از جمله طولانی شدن صدور کد رهگیری بانک مرکزی، اصلاح ثبت سفارش و ... مواجه شود که مدت اصلاح این روند خود حدود دو ماه است. پیش از این طبق ماده ١٢۴ قانون امور گمرکی مدت زمان متروکه شدن کالا ٣ ماه بود که امکان تمدید ٢ ماهه آن هم وجود داشت.

اکبرپور گفت: پس از پایان مهلت دو ماهه، کالا متروکه شده اعلام می‌شود و انبارهای عمومی آن را به سازمان امور تملیکی منتقل می‌کند که اگر در این مدت اگر مشکل واردکننده برطرف شده باشد باید ٢.۵ درصد ارزش کالا را به سازمان امور تملیکی پرداخت کند که این هزینه ها در نهایت به ضرر مصرف کننده است.

اکبرپور افزود: پس از بازدید رییس دادگستری استان تهران از فرودگاه امام فرایند تحویل کالاهای متروکه از انبارهای عمومی فرودگاه امام سرعت گرفت به طوریکه از خرداد ماه انبارهای گمرک فرودگاه امام به روز شده‌اند. در همین سه روز بعد بازدید قوه قضائیه، ٣ هزار و ۵٠٠ اظهارنامه کالای متروکه صادر شد که هزار اظهارنامه را سازمان امور تملیکی را تحویل گرفت و فرایند به سرعت در حال انجام است.

مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی گفت: ٢۵٠٠قبضه انبار عمومی مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام است که همان کالاهای بی‌صاحب هستند تا چند روز آینده تخلیه خواهند شد.

وی افزود: تعداد اظهار نامه‌های کالاهای متروکه ٣٨ هزار فقره بوده که سازمان امور تملیکی ٢۶ هزار اظهارنامه را تحویل گرفته و همچنین ١٢ هزار فقره اظهارنامه هم اماده تحویل است.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز