خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی:

مصمم هستیم مرزهای امنیتی را به اقتصادی تبدیل کنیم/ ابتکارات منطقه‌ای بهترین روش برای کمک به حل وضعیت افغانستان است/ تاکید بر تکمیل و نهایی شدن هرچه زودتر پروژه خط لوله گاز «آی پی»

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۰۶۲

وزیر امور خارجه تاکید کرد:‌ ایران و پاکستان مصمم هستند که از امنیتی ماندن مرزهای دو کشور فاصله بگیرند و این مرزها را به مرزهای تجاری و اقتصادی تبدیل کنند.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک با بلاول زرداری بوتو، وزیر امور خارجه پاکستان در جریان سفر به اسلام‌آباد، اقدام تروریستی اخیر در باجور پاکستان را که جان باختن ۶۳ نفر و مجروح شدن ۱۲۰ نفر منجر شد را محکوم و با دولت و ملت و خانواده‌های قربانیان این حادثه تروریستی ابراز همدری کرد. 

وی با اشاره به سفر چند روز قبل معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به پاکستان گفت: بسیار خرسندم اعلام کنم از دور روز پیش، صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در رأس هیأتی متشکل از مقام‌های عالی‌رتبه وزارتخانه‌های مختلف اعم اقتصادی، تجاری و گردشگری مذاکرات مهم، مفید و نتیجه بخشی را با همتایان خود  در اسلام‌آباد داشتند.

این دیپلمات عالی رتبه ادامه داد: این مذاکرات منجر به امضای برخی از اسناد و پیگیری جدی اسناد دیگری که در گذشته بین دو کشور به امضا رسیده است. این مذاکرات منجر به امضای برخی از اسناد و پی‌گیری جدی اسناد دیگری که در گذشته بین دو کشور به امضا رسیده، شده است.

امیر عبداللهیان با اشاره به موضوعات مورد رایزنی با همتای پاکستانی اظهار داشت: امروز در این دیدار درخصوص پروژه خط لوله گاز آی پی گفت‌وگوهای مهمی را با هم داشتیم و تکمیل این خط لوله بین ایران و پاکستان را در راستای منافع دو ملت می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی داریم این خط لوله هر چه زودتر مراحل اجرایی و نهایی خود را پشت سر بگذارد، تصریح کرد: ما در خصوص وجود برخی موانع و مشکلات مالی و بانکی و راهکارهای آن در چارچوب حقوق بین‌الملل گفت‌وگو کردیم. ایران و پاکستان مصمم هستند که از امنیتی ماندن مرزهای دو کشور فاصله بگیرند و این مرزها را به مرزهای تجاری و اقتصادی تبدیل کنند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آماده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و آزاد در نقطه مرزی ریمدان هستیم، خاطرنشان کرد: دو طرف آمادگی داریم که حجم روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را به دو برابر و به میزان پنج میلیارد دلار افزایش بدهیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: دو طرف اتفاق نظر داریم که مجرمان و متهمان بین دو کشور هر چه زودتر تبادل شوند و هر دو طرف به آزادسازی شناورهای ماهیگیری اقدام کنند.

وی با اشاره به موضوعات همکاری امنیتی میان دو کشور ابراز داشت: ما و پاکستان اتفاق نظر داریم که باید برخی فرمت‌های همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر را فعال کنیم.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی، مکانیسم منطقه‌ای همکاری‌های ایران، ترکیه و پاکستان از آن جمله است. همچنین مکانیسم همکاری‌های ایران، چین و پاکستان در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و سایر حوزه‌های مورد علاقه طرفین در این راستا است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در نشست امروز بر موضوع گسترش دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور تاکید کردیم، عنوان کرد: گفت‌وگو درخصوص برخی از موضوعات مهم منطقه از جمله بحران اوکراین و موضوع افغانستان در دستورکار جدی گفت‌وگوهای امروز ما قرار داشت. 

وی با اشاره سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در موضوع افغانستان یادآور شد: هرگونه تحول در افغانستان قبل از هر طرفی بر همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان تاثیر می‌گذارد. ما چارچوب ابتکارات منطقه‌ای را بهترین روش برای کمک به حل و فصل وضعیت افغانستان می‌دانیم. 

وزیر امور خارجه افزود: ما حمایت از  مردم افغانستان را تحت هر شرایطی وظیفه انسانی و دینی خود می‌دانیم. بدیهی است که ثبات و امنیت پایدار در افغانستان را در راستای تحقق ثبات سیاسی در این کشور قلمداد می‌کنیم. 

امیرعبداللهیان درخصوص مواضع ایران در ارتباط با بحران اوکراین نیز بیان کرد: در مورد وضعیت اوکراین، جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. ما تسلیح بیشتر اوکراین توسط آمریکا و برخی کشورهای غربی را نگران‌کننده می‌دانیم. معتقدیم تسلیح طرفین جنگ نتیجه‌ای جز کشتار و ویرانی بیشتر نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز