خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد؛

قرارداد ۷ میلیارد دلاری برای پتروپالایش‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۴۴۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: ریل اداره کشور به نفع بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی تغییر کرده است؛ دولت برای سرمایه‌گذاری‌های کلان از جمله پتروپالایش‌ها برنامه خوبی دارد.

به گزارش ایلنا، سید مسعود میرکاظمی، پیش از ظهر امروز با حضور در مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، در مراسم آغاز پنجمین سال فعالیت این مرکز، شرکت و از نمایشگاه فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی‌پژوهشی آن بازدید کرد.

میرکاظمی در سخنانی در جمع کارکنان این مرکز با گرامیداشت آغاز پنجمین سال فعالیت آن و تقدیر از رئیس و دست‌اندرکاران مرکز، به بیان انتظارات سازمان برنامه و بودجه از مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری و تبیین چشم‌انداز پژوهشی این مرکز پرداخت.

وی گفت: سؤالات اساسی و مهمی در کشور وجود دارند که اگر پاسخ آسیب‌شناسانه، دقیق و علمی برای آنها داشته باشیم، می‌توانیم آینده بهتری را برای مملکتمان ترسیم کنیم.

معاون رئیس‌جمهور سپس با بیان تعدادی از مسائل کشور در حوزه‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اقتصادی، گفت: در سال‌های گذشته منابع زیادی در کشور هزینه شده، اما در مجموع حجم اقتصاد و سفره مردم در سال‌های گذشته کوچک‌تر شده و ادامه دادن این وضعیت به‌صلاح نیست و باید بازنگری اساسی در تدوین برنامه‌ها و بودجه‌ها صورت گیرد.

وی با طرح این سؤال که چرا با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان و سنگینی که در حوزه‌های مختلف در کشور شده است، بهره‌وری منفی و رشد اقتصادی نزدیک صفر است؟ گفت: گاهی اوقات، ۱۰ برابر نیاز کشور در برخی بخش‌ها سرمایه‌گذاری شده است، در حالی که قدرت رقابت وجود نداشته است. در همین دوران کرونا بسیاری از واحدها تعطیل شدند اما کالا در بازار کم نشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با وجود اینکه ایران از جمله کشورهایی است که تعرفه بالای واردات دارد؛ نیروی کار در آن ارزان است؛ انواع یارانه‌های پنهان انرژی داده می‌شود؛ بازهم قیمت تمام شده‌اش با محصولات خارجی قابل‌رقابت نیست، باید به سراغ حل این مشکلات ریشه‌ای رفت و برای آن راه‌حل عملیاتی پیشنهاد کرد.

میرکاظمی تاکید کرد: طی هشت‌سال گذشته، نرخ رشد سرمایه‌گذاری منفی چهار و شش دهم درصد بوده است و حتی به‌اندازه استهلاک هم سرمایه‌گذاری نشده است. این یعنی اینکه تحریم‌ها اگرچه در اقتصاد کشور مؤثر است، اما مشکل اصلی در جهت‌گیری‌ها و رویکردها بوده که اقتصاد کشور را به این نقطه رسانده است.

وی با بیان اینکه اگر کشور در شش سال متوالی رشد اقتصادی هشت‌درصدی را تجربه کند، حجم اقتصاد بعد از این مدت تازه به سال ۱۳۹۰ باز می‌گردد، گفت: لازم است که در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور و همچنین بودجه‌های سالیانه، پیشرفت کشور را بر مبنای سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری، به‌صورت همه‌جانبه و عدالت‌محور برای تمام استان‌های کشور، طراحی و اجرا کنیم.

وی افزود: بر اساس منویات رهبری باید به‌جای توسعه از پیشرفت استفاده کنیم؛ چون ممکن است توسعه رخ دهد اما در آن عدالت نباشد؛ همان‌طور که در دولت‌هایی اقشار کم‌درآمد از توسعه آسیب دیدند؛ پیشرفت باید همه‌جانبه و با لحاظ همه شرایط باشد.

میرکاظمی به تمرکز سازمان برنامه به بهبود شاخص‌های کلان اشاره و تصریح کرد: برنامه رشد اقتصادی در استان‌ها تا سطح شهرستان آماده شده؛ البته تمام طرح‌ها باید مبتنی برسند ملی آمایش باشد نه اینکه در جایی که مشکل آب داریم صنایع آب بر احداث شود.

به گفته وی دولت برای سرمایه‌گذاری‌ها کلان هم برنامه‌ریزی خوبی کرده و به‌زودی قرارداد هفت میلیارد دلاری در بخش پتروپالایش‌ها به امضا خواهد رسید.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره رشد شدید قیمت جهانی کالاهای اساسی در اثر خشکسالی و جنگ اوکراین، افزود: در زمان تحویل دولت ذخایر کالاهای اساسی تا ۷۰ درصد پایین‌تر از سقف راهبردی بود که این مشکل برطرف شده؛ برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای در بخش کشاورزی انجام شود که در این کالاهای کمترین وابستگی را به خارج از کشور داشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه از مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری خواست پژوهش‌های خلاقانه، دقیق، مؤثر و باکیفیتی را متناسب با نیازهای سازمان برنامه و بودجه کشور در حوزه اصلاح نظام برنامه‌ریزی، نظام بودجه‌ریزی و رصد برنامه و بودجه، به انجام برساند.

میرکاظمی سپس افزود: این مرکز طبق اساسنامه خود، باید از تمام توان علمی کشور استفاده کند و با همه استعدادهای موجود در کشور ارتباط برقرار کند و از نتایج مطالعات و تحقیقات آنها در راستای اهداف خود بهره بگیرد.

این گزارش می‌افزاید: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه از کتاب ۶ جلدی «۷۰ سال برنامه‌ریزی توسعه در ایران» که از سوی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، تهیه و منتشر شده است، رونمایی کرد.

میرکاظمی همچنین با امضای لوح یادبود آغاز پنجمین سال فعالیت این مرکز، بر این لوح نوشت: «فرهیختگان با بررسی گذشته و رصد فعلی و انتقال تجربیات موفق جهانی، می‌توانند آینده‌ای روشن را برای کشور ترسیم کنند.»

همچنین «سید مهدی پاک‌ذات»، رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، نیز در سخنانی در این مراسم، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های مرکز ارائه داد.

وی گفت: این مرکز به‌عنوان بازوی پژوهشی سازمان برنامه و بودجه کشور، متعهد به انجام مطالعات پشتیبان تدوین برنامه هفتم توسعه‌؛ استقرار و پیاده‌سازی سند ملی آمایش سرزمین و مطالعات پشتیبان تدوین لوایح بودجه سنواتی بوده و مطالعات گسترده‌ای را در این حوزه‌ها انجام داده است.

پاکزاد تصریح کرد: این مرکز برای حل مشکلات کشور ارائه راه‌حل همکاری‌های گسترده‌ای با سایر مراکز انجام داده و برای حمایت از تبدیل ایده به طرح عملیاتی هم برنامه ویژه‌ای دارد.

رئیس مرکز آینده‌نگری با اشاره به اهمیت واکنش به‌روز مراکز پژوهشی به موضوعات روز کشور گفت: در دوره جدید با برگزاری جلسات هم‌اندیشی مختلف مرکز سعی کرده در جهت‌دهی توان‌بخش پژوهشی به موضوعات روز نقش خوبی ایفا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز