خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

تعلل در پرداخت مطالبات کلزاکاران/ دلالان پیش از دولت، محصول کشاورزان را می‌خرند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۰۲۶

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران خاطر نشان کرد: تعلل دولت در پرداخت مطالبات باعث شد دلال‌ها ارزان‌تر از نرخ مصوب کیلویی 12 تا 13 هزار تومان از کشاورزان خریداری کنند. خرید دلال‌ها نقدی است این در حالیست که دولت 10 تا 30 روز زمان می‌برد که مطالبات کشاورزان را پرداخت کند و از آنجایی‌که کشاورز برای امرار معاش نیاز به نقدینگی دارد نمی‌تواند منتظر دریافتی دولت باشد و راضی به فروش محصول با نرخ پایین‌تر می‌شود.

قاسم پیشه‌ور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه دولت در پرداخت مطالبات کلزاکاران تعلل کرده است، گفت: شورای قیمت گذاری قیمت کلزا در سال زراعی جاری را کیلویی 15 هزار تومان تصویب کرد. اما بعد از افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، این انتظار برای کلزاکاران نیز ایجاد شد که در نرخ خرید کلزا دولت تجدید نظر کند.

وی ادامه داد: در نهایت شورای قیمت‌گذاری بعد از 2 ماه نرخ اصلاحیه کلزا را اعلام کرد بنا به این اصلاحیه به ازای هر کیلو محصول کلزا علاوه بر 15 هزار تومان، 8 هزار و 500 تومان به کلزاکاران پرداخت می‌شود؛ اما متاسفانه این مابه‌ التفاوت هنوز به کشاورزان پرداخت نشد و کشاورزان نسبت به عدم پرداخت حق و حقوق خود اعتراض دارند.

پیشه‌ور با اشاره به ورود دلال‌ها در خرید کلزا، تصریح کرد: اصلاحیه نرخ خرید تضمینی کلزا در حالی‌ تصویب شد که کشاورزان محصول را برداشت کرده بودند و از آنجایی‌که کلزا محصول فاسدشدنی  و به محض برداشت باید تحویل کارخانه‌ها برای روغن‌کشی تحویل داده شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان اینکه دلال‌ها پیش از دولت کلزا را از کشاورزان خریداری کردند، افزود: تعلل دولت در پرداخت مطالبات باعث شد دلال‌ها ارزان‌تر از نرخ مصوب کیلویی 12 تا 13 هزار تومان از کشاورزان خریداری کنند. خرید دلال‌ها نقدی است این در حالیست که دولت 10 تا 30 روز زمان می‌برد که مطالبات کشاورزان را پرداخت کند و از آنجایی‌که کشاورز برای امرار معاش نیاز به نقدینگی دارد نمی‌تواند منتظر دریافتی دولت باشد و راضی به فروش محصول با نرخ پایین‌تر می‌شود.

به گفته وی؛ دلال‌ها در نهایت با قیمت مصوب کلزا را به دولت می‌فروشند و این مابه‌التفاوت به جیب دلال‌ها می‌رود نه کشاورزان.

پیشه‌ور خوزستان، مازندران، گلستان و خوزستان را به عنوان استان‌های کلزا خیر ایران معرفی کرد و افزود: امکان کشت کلزا در استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و دیگر مناطق گرمسیر وجود دارد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا کلزا محصول آب‌بری است؟ گفت: کشت کلزا در استان‌های شمالی به آب چندانی نیاز ندارد و آب‌بری کلزا شبیه گندم آبی است.

وی با بیان اینکه 80 درصد از نیاز ما در زمینه دانه‌های روغنی وارداتی است، تصریح کرد: کلزا همزمان با دانه‌های روغنی سویا باید کاشته شود که مکمل هم باشند که بخشی از روغن کشور و خوراک دام سبک و سنگین تامین شود از این‌رو دولت باید با پرداخت تسهیلات به کشاورزان انگیزه کشت کلزا در بین کشاورزان را تقویت کند و در زمستان کلزا و در تابستان و بهار دانه‌های روغنی سویا بکارند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با اشاره به لزوم دریافت پروانه کشاورزی از سوی کشاورزان، تصریح کرد: اهلیت کشاورزان با پروانه کشاورزی ثابت می‌شود و اینگونه کشاورزان و نوع محصولی که کشت می‌کند قابل شناسایی است.

خرید 78 هزار تن کلزا از کشاورزان خوزستانی

در سال جاری دولت مسئولیت خرید کلزا از تعاونی روستایی را سلب و به شرکت بازرگانی دولتی اعطا کرد. در همین رابطه جهان نژادیان مدیر کل غله استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که شرکت بازرگانی دولتی چه میزان کلزا از کشاورزان خریداری کرده است؟ گفت: 100 هزار تن کلزا در سال زراعی 1401 از کشاورزان خریداری شد که از این میان 78 هزار تن آن از کشاورزان استان خوزستان خریداری شد.

وی با بیان اینکه 100 درصد مطالبات کشاورزان کلزاکار در استان خوزستان پرداخت شده است، تصریح کرد: نرخ کلزا از 15 هزار تومان تغییر کرد و بنا شد به ازای هر کیلو دولت 8 هزار و 500 تومان به صورت تشویقی به کشاورزان پرداخت کند که هنوز این نرخ تشویقی را کشاورزان وصول نکردند و در هفته‌ آینده این مابه‌التفاوت را دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز