خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی نفت در پاسخ به ایلنا:

امضاء تفاهمنامه بزرگترین سرمایه‌گذاری در صنعت نفت با گس‌پروم روسیه/ همه می‌دانند نفت ایران حذف‌شدنی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۳۸۰

توسعه میدان کیش و پارس جنوبی و با سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در دستور کار است که براین اساس 100 میلیون متر مکعب تولید گاز خواهیم داشت که توسط گس پروم اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن خجسته مهر در مراسم امضای تفاهمنامه با شرکت روسیه گس پروم در جمع خبرنگاران اظهارداشت: همه می‌دانند رشد اقتصادی کشور بر مبنای برنامه های سرمایه گذاری جهت توسعه میادین نفت و گاز و با اولویت میادین مشترک است.

وی افزود: پیش بینی شده که طی مدت هشت سال تا 1408 صد و شصت میلیارد دلار سرمایه گذاری جهت تولید ظرفیت 5.7 میلیون بشکه نفت و 1.5 میلیارد مترمکعب گاز در روز برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه دولت با یک جهش با اهمیت و قابل مقایسه مواجه است، گفت: یکی از جهت گیری‌ها این است که با شرکت‌های صاحب نام بین المللی قرار داد امضا داشته باشیم و سبد سرمایه گذاری شرکت نفت بزرگتر شده که در این راستا شرکت گس پروم نقش ارزنده‌ای خواهد داشت.

وی افزود: سال گذشته با یک دیپلماسی انرژی فعال با کشور روسیه از جمله شرکت گس پروم مذاکرات فشرده‌ای داشتیم که علاوه بر قرارداد جدید تفاهمنامه‌های جدیدی نیز امضاء شد اواخر سال گذشته دو قرارداد جدید با دو شرکت روسی و 4 تفاهمنامه جهت نهایی سازی قراردادها امضاء شد. از پارسال تا امسال مذاکرات ادامه دارد. به طوری که طی 2 ماه گذشته ملاقات مهمی با میلر مدیرعامل گس پروم داشتیم و به تفاهمات مهمی رسیدیم.

توسعه میدان کیش و پارس‌جنوبی و با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری

خجسته مهر خاطرنشان کرد: توسعه میدان کیش و پارس جنوبی و با سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در دستور کار است که براین اساس 100 میلیون متر مکعب تولید گاز خواهیم داشت که توسط گس پروم اجرا خواهد  شد.

وی همچنین گفت: توسعه 6 میدان نفتی از جمله میدان منصوری، آب تیمور، کرنج، چنگوله و آذر از جمله آنها خواهد بود.

15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای فشارافزایی پارس‌جنوبی

وی با بیان اینکه بعد از امضاءتفاهمنامه مذاکرات آغاز می شود، افزود: برای فشار افزایی در پارس جنوبی جهت نگهداشت و افزایش تولید یک اقدام حیاتی اتفاق می افتد که ارزش سرمایه گذاری آن 15 میلیارد دلار خواهد بود. همچنین سوآپ گاز و فرآورده و سرمایه گذاری جهت تکمیل ایران ال ان جی از جمله تفاهماتی بوده که به امضاء‌ رسید.

وی تعریف بسته فناوری و انتقال تکنولوژی با مرکز تحقیقاتی و پژوهشی را از دیگر تفاهمات با شرکت روس عنوان کرد.

امضای بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت با یک غول نفتی

خجسته مهر با بیان اینکه بزرگترین میزان سرمایه گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت به وقوع خواهد پیوست گفت: این تفاهمنامه با یکی از بزرگترین غول های انرژی دنیا به امضاء رسید.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه دارای ذخایر گازی 70 تریلیون متر مکعب هستند که 30 درصد ذخایر گازی جهان را شامل می شود، افزود: این حجم گاز نقش مهمی در تامین و پایداری انرژی دنیا ایفا خواهد کرد. اتکاء دنیا به ثبات و پایداری انرژی است که توسط دو کشور ایران  و روسیه شکل می گیرد.

وی با ابراز امیدواری از این که با ادامه روند تحولی و انجام سرمایه گذاری و تولید حداکثری در میادین مشترک بتوانیم نقش بسزایی در ارتقاء حوزه انرژی کشور ایفا کنیم، خاطرنشان کرد: این تفاهمنامه در حد چند ده میلیارد دلار است و جزو بی سابقه ترین سرمایه گذاری است.

نگران تحریم احتمالی شرکت روس نیستیم

مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به سوال به ایلنا، درباره به سرانجام رساندن این سرمایه گذاری در صورت احتمال تحریم شرکت روس گفت: ما در حال حاضر و زمانی که هم تحریم بودیم موفق شدیم برای 7 میدان نفتی 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری قرارداد امضاء کنیم این روند ادامه دارد و هیچ نگرانی بابت سرمایه گذاری و تزریق این میزان سرمایه نداریم.

وی افزود: این قرارداد نفتی بستگی به حجم سرمایه گذاری ها طی 4 تا 7 سال به طول خواهد انجامید.

خجسته مهر همچنین گفت: این قراردادها در قالب ای پی سی، بیع متقابل و مدل ای پی سی خواهد بود.

جهان به نفت ایران نیاز دارد

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا، درباره اظهارات اخیر قائم مقام وزارت خارجه آمریکا درباره این که جهان به نفت ایران نیاز دارد، توضیح داد: ما قبلا هم در شرکت ملی نفت ایران اعلام کردیم جهان به نفت ایران نیاز دارد و سهم ایران حذف شدنی نیست. به عبارت دیگر ایران کشوری مطمئن و باثبات جهت تامین بخشی از انرژی جهان است و به دلیل موقعیت ژئوپولتیک و ذخایر سرشار بسیار اهمیت دارد.جامعه بین الملل می داند که میزان ذخایر هیدروکربن ایران رتبه اول را بر جهان داراست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز