خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

رکود در تولید فولاد کشور با استقرار دولت سیزدهم/ سو‌مدیریت صنعت فولاد را نابود می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۱۱۸

عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ تولید فولاد کشورنسبت به ۵۰ سال اخیر رو به رشد وصعودی بوده و به ۳۰ میلیون تن در سال رسیده بود ولی متأسفانه در سال ۱۴۰۰برای ۳۴ میلیون تن تولید برنامه‌ریزی کرده بودیم که این هدف در دولت سابق در مسیر خودش در حال رشد بود اما با استقرار دولت جدید با رکود مواجه شد و نتوانست حتی ۲۸ میلیون تن تولید داشته باشد.

رضا شهرستانی، عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد، در گفت‌وگو با ایلنا در مورد مشکلات  فعلی تولید کنندگان فولاد کشور گفت: مشکل اساسی در صنعت فولاد سوء مدیریت در وزارت صمت است و برخی از مسئولین در این حوزه حتی نمی‌توانند سرپرست یکی از بخش‌های کارخانه‌ها باشند، بنابراین سو‌مدیریت فولاد کشور را نابود می‌کند.

شهرستانی درباره اجرای سیاست‌های تضعیف کننده وزارت صمت در صنعت فولاد کشور گفت: اخذ تعرفه‌های سنگین، منع صادرات و عرضه بازار با تخفیف به روس‌ها در حالی که کشور در شرایط تحریم است و در شرایط بدی قرار دارد، بخشی از این سیاست‌هاست. قیمت مواد اولیه‌ ایمیدرو که خود سهامدار بزرگی است را به قدری افزایش می‌دهند که بخش‌هایی مثل ذوب و نورد آسیب می‌بیند؛ همچنین تعیین دستوری قیمت‌های بورس و قطعی برق و گاز صنایع فولاد هم این صنعت را بیش از پیش آسیب پذیر کرده است.  

شهرستانی با اشاره به مشکلات اساسی صنعت فولاد کشور ادامه داد: مشکلات صنعت فولاد کشور ناشی از سوءمدیریت است و تا مدیریت کلان متحول نشود از چالش‌ها و مشکلات این حوزه کاسته نخواهد شد. باید توجه داشت که وزیر فعلی وزارت صمت صلاحیت اداره این وزارتخانه را ندارد.  

وی  با بررسی میزان تولیدات فولاد در دولت قبل در مقایسه با دولت فعلی افزود: در سال ۱۳۹۹ تولید فولاد کشورنسبت به ۵۰ سال اخیر رو به رشد وصعودی بوده و به ۳۰ میلیون تن در سال رسیده بود ولی متأسفانه در سال ۱۴۰۰برای ۳۴ میلیون تن تولید برنامه‌ریزی کرده بودیم که این هدف در دولت سابق در مسیر خودش در حال رشد بود اما با استقرار دولت جدید با رکود مواجه شد و نتوانست حتی ۲۸ میلیون تن تولید داشته باشد.  

شهرستانی با تحلیل وضعیت آینده فولاد کشور گفت: در چشم انداز ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن پیش‌بینی شده که‌ امید نداریم حتی به ۳۸ میلیون تن هم برسد.

به گفته وی اشتباه دولت این بوده که کاربرد تکنولوژی القایی را برای توسعه در فولاد ممنوع کرده در حالی که همه دنیا برای تولید فولاد در این مسیر حرکت می‌کنند در حالیکه در کشور ما به بهانه‌هایی مانند مصرف برق و آلودگی زیست محیطی اجازه اجرا ندارد.  

وی ادامه می‌دهد: نابودی تکنولوژی برتر در صنعت فولاد نشان از عدم اطلاعات کافی در این حوزه است. چنانچه مقدار مصرف برق در روش القایی ۱۵ درصد کمتر از روش قوس است و آلودگی زیست محیطی کمتری دارد، پافشاری دولت در ممانعت از اجرای این روش نشان از وجود دست‌های پشت پرده دارد.  

عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد با انتقاد از روش عرضه فولاد در بورس می‌گوید: بورس خوب است، مشروط به مشخص بودن عرضه و تقاضا، ثبات قیمت‌ها داخلی و پایین‌تر بودن قیمت‌های داخلی نسبت به قیمت‌های صادراتی. با این کار نباید باعث بشویم که پای قاچاقچیان به قاچاق فولاد هم باز شود و در شرایط فعلی دلال‌های داخلی از این موضوع سوء استفاده می‌کنند و می‌توانند تولیدات را با قیمت بالاتری قاچاق کنند.  

وی با ارائه راهکار برای تنظیم بازار تولیدات فولاد گفت: در شرایطی که تقاضا در بورس زیر ۵۰ درصد است باید ۳ درصد قیمت را کاهش داد درچنین وضعیتی باید بازار را بالانس کرد یعنی دست تولید‌کننده در کل زنجیره باز بگذاریم تا بتواند تولیداتش را صادر و یا دربازار داخل عرضه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز