خبرگزاری کار ایران

بررسی وعده‌های اقتصادی دولت سیزدهم؛

قوانین فضای مجازی برای اشتغال آفرینی بازدارنده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۰۲۴

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران گفت: دولت‌ها در همه کشورها حق نظارت بر فضای مجازی را برای خود قائل می‌شوند اما هدف از نظارت موضوع مناقشه است در ایران قوانین و مقررات و طرح‌ها برای فعالان اقتصادی و اشخاصی که ایده برای اشتغال آفرینی دارند محدود ایجاد می‌کند.

افشین کلاهی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که وعده ایجاد شغل در فضای مجازی همواره از سوی دولت‌ سیزدهم در ایران دنبال می‌شود آیا زیرساخت‌ها اشتغال آفرینی در این حوزه ایجاد شده است؟ گفت: ایجاد شغل درفضای مجازی در حد وعده نیست اما از سوی دیگر دولت‌ها در این حوزه برنامه‌ای ندارند که بتوان با استناد آن شغل ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه اشتغال آفرینی مشروط به فراهم کردن زیرساخت‌هاست، تصریح کرد: زیرساخت‌های ارتباطی و سخت افزاری این فضا ایجاد شده است از سوی دیگر فرهنگ بهره‌گیری از این فضا نیز به شدت رواج دارد و جوانان زیادی با ایده‌های جدید در حوزه دانش بنیان‌ها فعال شدند.

کلاهی با اشاره به افزایش اشتغال‌آفرینی در سال‌های اخیر در فضای مجازی، گفت: این روند می‌تواند شتاب بگیرد مشروط به اینکه حاکمیت طرح‌های بازدارنده‌ و دخالت‌های محدود کننده مانند طرح صیانت را دنبال نکند. هر قانون و مقرراتی که تاحدودی مانع فعالیت جوانان در این حوزه شود موجی از مهاجرت را به‌ همراه می‌آورد.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران ادامه داد: فروش‌های آنلاین، دیتا مارکت‌ها جزو مشاغلی هستند که می‌توان در این فضا آنها را دنبال کرد؛ البته ایجاد شغل در این فضا محدود به ارائه خدمات نیست و می‌توان در همه حوزه‌ها آن را تسری داد.

وی با بیان اینکه دولت‌ها در همه کشورها حق نظارت بر فضای مجازی را برای خود قائل می‌شوند، گفت: هدف از نظارت موضوع مناقشه است در کشورهای دیگر نظارت در راستای کنترل و محدودیت در انتشار موضوعات اخلاقی برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال است و یا نظارت بر برنامه‌هایی که خشونت را ترویج می‌کنند؛ این در حالیست که در ایران قوانین و مقررات و طرح‌ها برای فعالان اقتصادی و اشخاصی که ایده برای اشتغال آفرینی دارند محدود ایجاد می‌کند.

افزایش سرعت اینترنت الزام است

همچنین در این رابطه بابک عابدین نایب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و اقتصاد رسانه‌ای اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: فضای مجازی هر روز در حال توسعه است و روزانه امکانات گسترده‌تری برای اشتغال‌آفرینی و نوآوری و فعالیت‌های دانش بنیان در این فضا ایجاد می‌شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: حضور غیرواقعی در مکان‌ها (متاورس) باهدف خرید و حضور در فضاهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی امکان ایجاد اشتغال را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های تقویت سرعت اینترنت در کشور باید فراهم شود، افزود: موقعیت شغلی در کشور زیاد است اما به نظر می‌رسد در آینده نه چندان دور واحدهای تولیدی با مشکل نبود نیرو مواجه شوند چراکه در کشور بیشتر نیروهای کار به سمت مشاغل غیرمولد متمایل شده‌اند و واحدهای تولیدی در جذب نیروی انسانی متخصص ناتوان شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز