خبرگزاری کار ایران

ایجاد کارگروه مشترک، انتقال توان فنی و شناسایی ظرفیت‌های همکاری ایران و عراق

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۴۵۱

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ایجاد کارگروه مشترک ایران و عراق برای همکاری در میدان‌های مشترک، انتقال فناوری و تجهیزات از ایران با تکیه بر توان شرکت‌های خصوصی و اعزام گروه‌های فنی و تخصصی از دو کشور برای شناسایی ظرفیت‌های همکاری را اهم سرفصل مذاکرات هیئت‌های ایرانی و عراقی برشمرد.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، محسن خجسته‌مهر در تشریح مذاکرات طی نشست کارگروه مشترک همکاری‌های نفتی ایران و عراق گفت: مبتنی بر سیاست‌های تأکیدی جمهوری اسلامی ایران و تأکید مستمر وزیر نفت مبنی بر ارتقا و استحکام بخشی به همکاری‌های اقتصادی در زمینه نفت و گاز با عراق، امروز هیئتی بلندپایه به ریاست معاون وزیر نفت عراق متشکل از شرکت‌های حفاری و توسعه‌ای نفت و گاز این کشور با هیئتی متشکل از مدیران ارشد صنعت نفت ایران مذاکراه کردند و تبادل‌نظرهای مثبتی رد و بدل و تصمیم‌های سازنده‌ای اتخاذ شد.

وی از جمله مهم‌ترین محورهای همکاری ایران و عراق در این مذاکرات را در حوزه‌های اکتشاف، توسعه و تولید از میدان‌های مشترک دو کشور، جمع‌آوری گازهای همراه و گازهای مشعل میدان‌های نفتی عراق به‌ویژه میدان‌های نفتی در مجاورت مرزهای ایران اعلام کرد و افزود: در این نشست اعلام شد بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران این آمادگی دارد در زمینه همکاری‌های نفتی در حوزه‌های یادشده ورود کند، همچنین تصمیم‌ها و توافق‌هایی در زمینه مباحث آموزشی، انتقال فناوری انجام  و مقرر شد برای تدوین بسته‌های کاری در زمینه پرورش دانشجو و ارائه بورس تحصیلی از ظرفیت دانشگاه صنعت نفت استفاده کنیم و بر این اساس کل ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی وزارت نفت و دیگر بخش‌های خصوصی و پارک نوآوری و فناوری نفت در اختیار این تفاهم‌نامه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره حضور ایران در عراق برای کمک‌های فنی و تخصصی به صنعت نفت این کشور گفت: در زمینه احیای برخی چاه‌های نفتی عراق مذاکراتی انجام شد و اعلام آمادگی کردیم می‌توانیم مشکلات فنی و تولیدی برخی چاه‌ها را به‌واسطه تیم‌های فنی ایران برطرف کنیم، ‌همچنین درباره اجرای حفاری چاه‌های نفتی مقرر شد یک بسته حفاری پیشنهادی از سوی عراق به جمهوری اسلامی ارائه شود و طرف ایرانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای این هدف اقدام کند.

خجسته‌مهر افزود: در زمینه تولید مواد گل صنعت حفاری نیز صحبت و بنا شد کارخانه‌ای مشترک در یکی از مناطق آزاد با سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد شود و عراق بتواند از خدمات مربوط به آن استفاده کند.

وی با اشاره به دیگر توافق‌های دوجانبه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و تحقیقاتی، همچنین خواهرخواندگی بین شرکت نفت بصره و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از دیگر مسائل مورد توافق دو طرف بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ادامه مذاکرات طی امروز و فردا خبر داد و گفت: امیدواریم این دور از مذاکرات مناسبات راهبردی جدیدی را در زمینه مورد علاقه دو کشور در بر داشته باشد.

خجسته‌مهر به اشتراکات سیاسی، فرهنگی و تاریخی ایران و عراق اشاره کرد و گفت: زمینه ارتقای همکاری اقتصادی در حوزه‌های نفت و گاز، فرآورده، به‌ویژه در بخش اکتشاف، استخراج، توسعه و تولید فراهم است و به‌ نظر می‌رسد امروز زمان آن رسیده است تا بتوانیم گامی عملی در این زمینه برداریم.

وی درباره احتمال امضای توافق‌ و تفاهم‌نامه در این دور از مذاکرات گفت: مقرر شد صورت‌جلسه‌ای تنظیم و بر اساس آن تفاهم‌نامه و نقشه‌راه همکاری وزارتخانه‌های نفت ایران و عراق به امضای وزیران نفت دو کشور برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز