خبرگزاری کار ایران

ایران و پاکستان صورتجلسه همکاری تجاری و قرنطینه‌ای امضا کردند/ ازسرگیری صادرات رسمی سیب درختی ایران به پاکستان پس از ۱۶ سال وقفه

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۴۴۹

ایران و پاکستان صورتجلسه همکاری تجاری و قرنطینه‌ای برای مبادلات محصولات کشاورزی امضا کردند.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، این سند همکاری که صورت جلسه‌ای از توافق ایران و پاکستان است به امضای نماینده معاونت توسعه بازرگانی وزارتخانه، معاون سازمان حفظ نباتات کشور، مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارتخانه و همچنین سید وسیم‌الحسن کمیسیونر امنیت غذایی وزارت امنیت غذایی و تحقیقات ملی پاکستان و محمد سهیل شهزاد مدیر فنی دپارتمان حفظ نباتات این کشور رسید.

براساس این صورتجلسه همکاری، دو کشور در مورد رفع مشکلات قرنطینه‌ای برای توسعه تجارت محصولات کشاورزی توافق کردند.

بنابراین گزارش، بر اساس این صورتجلسه همکاری، صادرات رسمی سیب درختی ایران به پاکستان پس از ۱۶ سال وقفه رسما از سر گرفته می‌شود.

در چارچوب این صورتجلسه همکاری دو کشور همچنین توافق کردند سیب درختی، کیوی، خرما، کشمش، بادام و پسته ایران به پاکستان صادر و بر مبنای ارز حاصل از صادرات محصولات سیب، پرتقال و کیوی از کشور پاکستان نارنگی و انبه وارد شود ضمن آن که واردات برنج و ادویه از پاکستان به ایران نیز از سایر توافقات دوجانبه است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات که به نمایندگی از معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی پای این صورتجلسه همکاری را امضا کرده است، در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: ما با پاکستان مراودات تجاری محصولات کشاورزی داریم و در راستای افزایش سطح مبادلات تجاری میان دو کشور و ضرورت حل و فصل مشکلات قرنطینه‌ای، این صورتجلسه همکاری تهیه و منعقد شد.

محرم سلطانی با اشاره به این که طی سال‌های اخیر صادرات سیب درختی ایران به پاکستان دچار نوسان شده بود، اظهار داشت: برای رفع این مساله، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از وزارت امنیت غذایی و تحقیقات ملی آن کشور برای سفر به ایران و گفت‌و‌گو در این باره دعوت کرد و متعاقب آن، یک هیات پاکستانی از چند روز پیش وارد ایران شد و جلسات متعدد و فشرده‌ای میان نمایندگان دو کشور برای توسعه شرایط صادرات محصولات کشاورزی و رفع موانع قرنطینه‌ای و تجاری تشکیل و در نهایت منجر به توافق و امضای این صورتجلسه همکاری شد.

وی افزود: بر پایه این توافق، صادرات سیب درختی ایران به کشور پاکستان به طور رسمی از سر گرفته می‌شود و سایر محصولات نیز متقابلا بین دو کشور مبادله خواهد شد.

سلطانی در مورد واردات برنج پاکستان تصریح کرد: با توجه به ظرفیتی که در کارخانجات ایران برای تبدیل برنج قهوه‌ای به برنج سفید وجود دارد و در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی، در چارچوب این سند همکاری توافق شد برنج از پاکستان وارد ایران شود.

وی با بیان این که ظرف پنج سال اخیر تجارت میان ایران و پاکستان سیر صعودی داشته است، گفت: از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ حجم تجارت میان دو کشور از نظر ارزشی بیش از ۵۰ درصد و به لحاظ وزنی حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ با انعقاد این صورتجلسه همکاری تجاری و قرنطینه‌ای، مسیر مبادلات محصولات کشاورزی برای تجار دو کشور تسهیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز