خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا:

سیستان و بلوچستان کنار دریا، تشنه است/ نگران افزایش حاشیه نشینی هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۱۱۳

عضو هیات نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت: روستاهایی داریم که 4 ماه از سال به صورت سیار آبرسانی می‌شوند و در حال خالی شدن از سکنه هستند.

اسماعیل حسین‌زهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت آب استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در شمال استان با وجود چاه نیمه‌ها و در جنوب علیرغم نزدیکی با عمان و در مرکز استان هم اکثر روستاها آب ندارند، مثلا 50 درصد شهر خاش فاقد آب است و 50 درصد مابقی نیز فاقد آب شرب بهداشتی هستند.

وی با بیان اینکه در کل سیستان و بلوچستان با تنش آبی مواجهیم، افزود: البته آبرسانی در حال انجام است اما با روند توسعه قطره چکانی ممکن است تامین آب سال‌ها طول بکشد. 

عضو هیات نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با ابراز امیدواری از اینکه وزارت نیرو به جد نسبت به تامین آب استان ورود کند، خاطرنشان کرد: روستاهایی داریم که 4 ماه از سال به صورت سیار آبرسانی می‌شوند و در حال خالی شدن از سکنه هستند.

وی تاکید کرد: امیدواریم قراردادهایی که بنا است طی 30 ماه به سرانجام برسند، زودار نهایی شود تا مردم بتوانند از نعمت آب برخوردار شوند.

حسین زهی در ادامه تصریح کرد: کشاورزان و دامداران استان به خاطر خشکسالی کشت و دامهایشان را از دست داده‌اند و  اکثرا به حاشیه نشینی کشانده می‌شوند، نیاز است که برای جلوگیری از حاشیه نشینی توجه کنیم که عوامل بازدارنده در روستاها ایجاد شود که روستاها به حاشیه کشانده نشوند تا با معضلات بزرگ تری مواجه نشویم.

وی با تاکید بر لزوم احقاق حق از هیرمند گفت: نیاز است وزارت خارجه و وزارت نیرو حقابه ایران را بدهند. چون تامین آب مرکز استان هم به حقابه بستگی دارد. باید به جد نسبت به تامین حقابه هیرمند اقدام کنیم، در غیر این صورت نصف استان خالی از سکنه می‌شود. 

این نماینده مجلس یادآور شد: اگر حقابه ایران از هیرمند داده شود حداقل تاثیر آن این است که مشکل آب آشامیدنی استان حل می شود و حتی ممکن است اراضی کشاورزی هم زیر کشت بروند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز