خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

اختصاص یارانه به واردات، سیاستی ضد تولید ملی بوده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۰۳۲

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در تمام این سال ها و بر خلاف منطق و خواست جمیع کارشناسان، فعالان اقتصادی و کارآفرینان، مبنی بر اینکه مثل بسیاری از کشورهای مترقی؛ اگر قرار بر حمایت دولت از کسی است، این حمایت باید از کشاورزان و تولیدکنندگان واقعی باشد، ما با اختصاص یارانه به واردات، از کسانی حمایت می کردیم که سفره مردم را بیشتر و بیشتر، وابسته کرده بودند.

به گزارش ایلنا، سید احسان خاندوزی در جمع مدیران سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص تشریح فلسفه وجودی اجرای سیاست های مردمی سازی یارانه‌ها گفت: حقیقت آن است که طی دو سه سال گذشته، در حوزه سیاست های تحولی اقتصاد، ما به یک آستانه سخت و هسته مقاوم برخورده بودیم که موجب شده بود هیچ کدام از مسیر های اصلاح اقتصادی کشور، به شکلی که منجر به تحول چشمگیری بشود، پیش نرود.

وی ادامه داد: اقتصاد ما طی سال های اخیر بر اساس یک رویه مبتنی بر تغذیه نفتی و توزیع مواهب، امتیازات و رانت های اقتصادی به گروه های محدود پیش رفته است؛ گروه هایی که عملا هم تاکنون هیچ نقش ویژه ای در اقتصاد کشور ایفا نکرده‌اند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه این حال و هوا بیش از ۱۵ الی ۲۰ سال در کشور ما حاکم است، اظهار داشت: ما در سال ۱۳۹۱ به یک هزینه خیلی بزرگ اقتصادی و اجتماعی برخورد کردیم و آن، تحریم هایی بود که از اواخر سال ۱۳۹۰ بر اقتصاد کشور وارد شد و نشان داد، با وجود اینکه در ظاهر، دارای وضعیت قابل قبول در شاخص‌هایی نظیر رشد اقتصادی، کسب و کار و... هستیم، به اندازه کافی توان تاب آوری در مقابل فشارها و تنگناهای خارجی را نداریم.

خاندوزی با بیان اینکه ظرف چند ماه، تمام دستآوردهای مربوط به رشد اقتصادی کشور از بین رفت، تصریح کرد: ناگزیر، شاهد رشد منفی اقتصادی، کسادی بازارها، کاهش اشتغال، کاهش شدید صادرات نفتی و درآمدهای ارزی دولت و تازه آنجا متوجه شدیم که وابستگی‌هایی که پیش از این وجود داشت اما خیلی پیش چشم نبود، مثل وابستگی سفره مردم به واردات کالاهای اساسی، چقدر می تواند ما را در برابر تکانه های خارجی آسیب پذیر کند.

وی افزود: در مواجهه با این ضعف راهبردی و اساسی، رهبر معظم انقلاب به عنوان عالی ترین مرجع و مقام سیاستگذاری و دیده بان افق های بلند مدت نظام، در سال ۱۳۹۲ یک سیاست کلی را تحت عنوان سیاست های اقتصاد مقاومتی، اعلام و ابلاغ کردند.

به گفته وزیر اقتصاد، انتظار می رفت، بعد از ابلاغ این سیاست ها، به ویژه از سال ۱۳۹۴ به بعد، مشکلات تحریمی هم فروکش کرده بود، کشور تلاش کند تا خودش را در مقابل این آسیب پذیری جدی، مقاوم سازی کند اما این اتفاق رخ نداد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در دوره تعلیق تحریم ها و حتی از اردیبهشت ۱۳۹۷ به بعد و بازگشت مجدد تحریم ها، ما شاهد این نبودیم که به تناسب این هزینه های بالایی که پرداخته بودیم، خاطرنشان کرد: نظام سیاستگذاری کشور، تدابیر جدی برای حل این مسئله اتخاذ کند به شکلی که در سال های پایانی دولت قبل اینگونه احساس می شد که کشور به لحاظ سیاست های اقتصادی "رها" شده است.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: این احساس ناشی از نوعی ناتوانی ذینفعان اقتصادی در تغییر "نظام سیاست گذاری" بود به این معنا که گروه‌هایی که هسته های پیشبرد کار را در اقتصاد در اختیار داشتند، دیگر توانایی این را نداشتند که از یک خط مشخص جلوتر بروند و باری از دوش اقتصاد کشور بردارند.

خاندوزی با بیان اینکه اتفاقی که در دوره اخیر شروع شده و ما امیدواریم به برکت نیت و همت شخص رئیس‌جمهور و دست‌اندرکاران اجرایی کشور رخ دهد، این است که ذینفعان، دست از منفعت‌جویی از طریق واردات، سوداگری و دلالی دارایی هایی مثل ارز، زمین و سکه بردارند و رو به فعالیت‌های تولیدی شفاف بیاورند، ابراز داشت: دولت هم از طریق اتخاذ مالیات منصفانه از همین فعالیت ها ارتزاق کند به جای اینکه اتکای خودش را بر درآمدهای نفتی قرار دهد.

وی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم جامعه را به این آگاهی برسانیم که منافع بلند مدت این تحول و تغییر، چقدر زیاد است، آن وقت انتظار می رود ما در سال های آینده در اقتصاد ایران، دیگر شاهد چنین تکانه هایی در اثر فشار های خارجی نباشیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان کرد: در تمام این سال‌ها و برخلاف منطق و خواست جمیع کارشناسان، فعالان اقتصادی و کارآفرینان، مبنی بر اینکه مثل بسیاری از کشور های مترقی، اگر قرار بر حمایت دولت از کسی است، این حمایت باید از کشاورزان و تولیدکنندگان واقعی باشد، ما با اختصاص یارانه به واردات، از کسانی حمایت می کردیم که سفره مردم را بیشتر و بیشتر، وابسته کرده بودند.

به گفته خاندوزی، حتما آن جریاناتی که منافع شان در این تغییر و تحولات، دچار آسیب خواهد شد، اولا در مقابل به ثمر نشستن این سیاست ها، به هر شکل ممکن مقاومت خواهند کرد و ثانیا در وارونه جلوه دادن اصل این اتفاق در اذهان عامه مردم خواهند کوشید.

وی ادامه داد: این افراد سعی خواهند کرد اصولا خود این سیاست را غلط و شکست خورده نشان بدهند و این موضوع را هم داخل در سیاست جنگ رسانه ای خودشان بگنجانند که ای مردم شما با یک حاکمیت ناکارآمد ناسالم مواجه هستید و این هم یک مصداق آن است.

وزیر اقتصاد با اشاره به شناسایی و الحاق بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار مؤدی جدید مالیاتی (اشخاص حقیقی) به جمعیت چهار میلیون و اندی مالیات دهنده در ۳۰ سال اخیر یادآور شد: بدیهی است این جمعیت جدید که از طریق سوار شدن بر شبکه مراودات و جریان های مالی به وسیله ما شناسایی شده اند، حتما در مقابل بقیه تدابیر و سیاست های دولت نیز ساکت نخواهند نشست و ساز مخالف خواهند زد.

خاندوزی با اشاره به انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی در چند هفته اخیر، با بیان اینکه این تنها بخشی از ماجرا بود، عنوان کرد: بقیه دستگاه ها هم مثل ما درگیر این قصه هستند، یعنی بسیاری از شرکت های اقتصادی، زیر مجموعه وزارت نفت، صمت، رفاه، دفاع و... هستند که وقتی به سمت شفافیت بسیاری از این شرکت‌ها می‌رویم، تازه متوجه می‌شویم، شرکتی با چند میلیارد تومان گردش، در کل سال ۱۳۹۹ تنها دو میلیون تومان (یعنی حتی کمتر از کسبه کوچک بازار) سود شناسایی کرده است!

وی با بیان اینکه وقتی شما جریان درآمد های بادآورده ذینفعان این گونه شرکت ها را مسدود می کنید، طبیعتا باید منتظر تبعات آن به صورت جریان سازی ها روانی هم باشید،‌ گفت: در همین موضوع اخیر حذف یارانه واردکننده و پرداختن آن به مصرف کننده نهایی، فردی از حوزه واردات کالای اساسی به وزیر مربوطه گفته بود، مادامی که شما ارز ترجیحی ما را قطع کرده‌اید، مطمئنم از پس این کار بر نخواهید آمد!

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر مجموعه تدابیر ما برای عدم تشویق واردات ادامه پیدا کند، قطعا سال آینده، کشت بسیاری محصولات اساسی مثل کلزا افزایش خواهد داشت، اظهار داشت: منتهی تا زمان به بار نشستن این طرح، قطعا تشکیک ها نسبت به اصل اجرای این طرح و نقصان های اجرایی که البته منکر وجود آنها نیستیم، ادامه خواهد یافت.

خاندوزی اضافه کرد: طبیعتا ما اگر باید بتوانیم جامعه را نسبت به مزایا و چرایی اجرای این طرح، اقناع کنیم، که این مستلزم روشنگری و آگاهی دهی شما در سازمان تبلیغات اسلامی از طریق شبکه ها و حلقه ها و تریبون های در اختیار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز