خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی:

شرکت‌های دانش بنیان ایران در زنجیره جهانی اقتصاد قرار ندارند/ گمرک روی خوش نشان نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۲۵۴

رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایرن با اینکه متاسفانه به دلیل ارتباط با اکثر کشورها همکارهای اقتصادی ثابتی در دنیا نداریم، یاد آور شد: در واقع شرکت‌ها نمی‌توانند در زنجیره جهانی قرار بگیرند و محصولات خود را به شکل پایدار بازارهای مختلف صادر و عرضه کنند

رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه چندین سال رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را به نام و شرکت های دانش بنیان نام گذاری می کند،اذعان کرد:سرمایه گذاری و تمرکز بر تولید داخلی و شرکت های دانش بنیان روند بسیار خوب و مناسبی که می تواند بر رونق  اقتصاد کشور تاثیر به سزایی بگذارد

افشین کلاهی افزود: بالغ بر یک دهه است که سیاست‌های دولت و نظام بر مبنی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته و پیش بینی می‌شود قانون جهش تولید بتواند گامی جدید در این مسیر باشد .

وی با بیان اینکه مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در اکو سیستم نوآوری کشور نمی‌گنجد، اظهار کرد: به عقیده بنده زیست بوم شرکت های دانش بنیان و فناور کار خود را  به درستی انجام می‌دهد و چالشی در این حوزه وجود ندارد.

رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران  مشکل اصلی شرکت دانش بنیان را  در بیرون زیست بوم این شرکت‌ها دانست و تصریح کرد: در واقع زمانی که شرکت‌ها محصولات خود را بازار و فضای عمومی کشور عرضه می‌کنند با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند.

کلاهی گفت: محیط کسب وکار کشور آمادگی و پذیرای محصولات دانش بنیان برای به سازمان، صنایع و بخش‌های خصوصی نیست.

وی با بیان اینکه برخی مجوزها، قوانین و طرح های محدودکننده به سد راهی بر سر راه تولید کنندگان تبدیل شده،اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر ماهیت بازار  کشور رقابتی نبوده ودر واقع در اکثر حوزه ها با بازار های بسته و رقابتی مواجه هستیم.

این فعال اقتصادی افزود:بالغ بر 80درصد اقتصاد ماهیت دولتی و یا شبه دولتی دارد وتنها 20درصد اقتصادی خصوصی است که این امر تاثیر به سزایی سبب به وجود آمدن فضای انحصاری در جامعه می شود .

کلاهی با بیان اینکه امید وارن حمایت ها و دستور عمل های قانون جهش تولید بتواند برخی از مشکلات شرکت های دانش بنیان را حل کند،اذعان کرد:به دلیل آنکه ارتباط مناسبی با سایر کشور نداریم شرکت های دانش بنیان در ارتباط با بازار های خارجی با چالش های مختلفی دست وپنجه نرم  می کنند.

وی با اینکه متاسفانه به دلیل ارتباط با اکثر کشور ها همکار های اقتصادی ثابتی در دنیا نداریم،یاد آور شد:در واقع شرکت ها نمی توانند در زنجیره جهانی قرار بگیرند و محصولات خود را به شکل پایدار بازارهای مختلف صادر و عرضه کنند.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: همچنین در ایران از سرمایه گذاری و مشارکت های بین اللملی محروم هستیم ودر این راستا نمی توان به تبادل فناوری،تجربیات و مدیریت بپردازیم.

کلاهی ضمن اشاره به دلیل عدم استقبال صنایع بزرگ از  شرکت از محصولات شرکت های دانش بنیان ،اذعان کرد:در واقع اکثر صنایع بزرگ اهل ریسک نیستند اما در قانون جهش شرکت های دانش بنیان مشوق ها و حمایت هایی برای صنایع بزرگ در نظرگرفته شده است که از محصولات شرکت های دانش بنیان بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه آیین نامه ومقررات گمرک هماهنگ با محصولات شرکت های دانش بنیان نیست، ابراز کرد: برخی‌ها محصولات دارای بازده زمانی هستند و اگر خارج از تاریخ مشخص صادر شوند منقضی می‌شوند لذا لازم است قوانین و روال‌ها اصلاح شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز