خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل هلدینگ خلیج‌فارس در بیست و ششمین نمایشگاه نفت:

استعمارگران بنا داشتند ما در خام‌فروشی بمانیم/ هلدینگ خلیج‌فارس در ۳ میدان نفت و گاز کشور سرمایه‌گذاری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۱۱۶

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تازه با شرکت ملی نفت برای مطالعه توسعه مخزن مارون خامی و جمع‌آوری گازهای مشعل دارخوین و غرب کارون، اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاری در این عرصه به میدان آمدیم و می‌خواهیم در سه میدان نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنیم که مذاکرات آنها در حال انجام است و امروز یکی از آنها به نتیجه رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبدالعلی علی‌عسگری در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه نفت و در مراسم امضای پنج تفاهم‌نامه میان هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه نمایشگاه بین‌المللی نفت در تراز جهانی برگزار می‌شود، اظهار داشت: فرق این رویداد با دیگر نمایشگاه‌های کشورهای توسعه‌یافته این است که استعمارگران بنا داشتند ما در خام فروشی بمانیم و همه خدمات و تجهیزات را از این کشورها وارد کنیم و تولید کننده نشویم. 

وی با تأکید بر اینکه این نمایشگاه حلقه محاصره استعمارگران را می‌شکند، افزود: در این نمایشگاه شرکت‌هایی را دیدیم که حتی می‌توانند خط تولید کامل یک پژوهشگاه و پتروشیمی را راه‌اندازی کنند؛ شرکت‌های تولید کننده کاتالیست و دانش فنی زیادی فعال هستند که افتخار بزرگ و جهانی برای ما به شمار می‌آیند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه امسال ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول تولید می‌کنیم، تصریح کرد: ۱۱ میلیون تن از این مقدار محصول داخلی و بیش از ۹ میلیون ۵۰۰ هزار تن فروش خارجی است، به این ترتیب حدود ۵.۵ میلیارد دلار ارزش فروش محصولات خارجی و حدود ۷ میلیارد دلار ارزش فروش محصولات داخلی خواهد بود، همچنین مجموع فروش محصولات خلیج فارس در سال جاری به بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار خواهد بود. 

وی با اشاره به اولویت‌ها و سیاست‌های این مجموعه، بیان کرد: افزایش تولید از پلنت‌های موجود یکی از مهمترین برنامه‌های هلدینگ خلیج فارس است و امسال هم ۹ درصد رشد تولید را شاهد بوده‌ایم؛ همچنین اجرای هشت پروژه میان‌دست پتروشیمی نیز در دستور کار قرار دارد. 

علی‌عسگری صیانت از بورس را یکی از مهمترین برنامه های هلدینگ خلیج فارس برشمرد و گفت: ارزش سهام هلدینگ خلیج فارس در بورس ۱۶ میلیارد دلار است که با محاسبه شرکت‌های پتروشیمی زیرمجموعه به ۳۵ میلیارد دلار می رسد. 

وی افزود: تسریع در پیاده شدن ۲۱ طرح جاری هلدینگ خلیج فارس یکی از مهمترین برنامه‌هاست که از این میان ، ۱۴ طرح بزرگ و مگا پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار است که هم‌اکنون سرمایه‌گذاری فعال دارند. 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در بخش پایین‌دستی می‌تواند زمینه اشتغال و ارتباط مستقیم با بخش‌های دانش بنیان را فراهم کند، یادآور شد: مطالعه‌ای را روی پارک‌های فناوری کشورهای دیگر انجام داده‌ایم که بیش از چند ۱۰ میلیارد فروش دارند و تجربه‌های خوبی به دست آورده‌اند. 

وی یادآور شد: ما تلاش هستیم تا مقدمات راه‌اندازی چند پارک علم و فناوری پتروشیمی را فراهم کنیم؛ اکنون مقدمات و مذاکرتی برای پارک فناوری پتروشیمی در عسلویه با شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شده و تعدادی دیگر هم در حال مطالعه و بررسی هستند.  

وی در ادامه گفت: ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ یک پروژه بسیار با اهمیت برای خلق ثروت و کاهش آلودگی محیط زیست است که هم‌اکنون با قدرت تمام در حال انجام است و امیدواریم تا بهمن‌ماه ردیف پالایشی نخست آن راه‌اندازی شود.

وی درباره تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه میدان‌ها که هلدینگ خلیج فارس امروز با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد، ادامه داد: تاکنون روی میدان سخت مارون خامی مطالعه‌ای نشده است، این میدان نفتی به‌دلیل عمق حدود ۵ هزار متر میعانات گازی زیادی دارد و معدود کشورهای جهان فناوری توسعه این میدان‌ها را دارند که امروز مطالعه توسعه این میدان به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس افزود: هلدینگ خلیج فارس سعی می‌کند در مطالعه این میدان از توانمندی داخلی‌ها استفاده کند اما از آنجا که عمق این چاه زیاد است و مشابه آن در ایران انجام نشده است اگر مجبور شویم از فناوری‌های خارجی هم استفاده خواهیم کرد.

علی‌عسکری به کمبود تأمین خوراک پتروشیمی ایلام از پالایشگاه بالادست اشاره کرد و گفت: براساس بررسی‌ها از سوی هلدینگ خلیج فارس مشخص شد که با سرمایه‌گذاری در چاه‌های تنگ‌بیجار و استخراج گاز بیشتر، خوراک بیشتری برای پالایشگاه بالادست پتروشیمی ایلام تأمین می‌شود و سرانجام خوراک کافی به پتروشیمی ایلام برای فعالیت با ظرفیت کامل خواهد رسید.  

همچنین در ادامه تفاهم‌نامه‌های شرکت ملی نفت ایران با هلدینگ‌های پتروشیمی کشور به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار امضا شد.

بر اساس این پنج تفاهم‌نامه‌، هلدینگ خلیج فارس مسئولیت مطالعه توسعه مخزن مارون، مارون خامی و جمع‌آوری گازهای همراه میدان‌های دارخوین و غرب کارون را به‌عهده دارد، همچنین مشارکت گروه باختر، پترو فرهنگ و پارس پترو زاگرس وظیفه مطالعه توسعه میدان‌های گازی گردان، خارتنگ و پازن را به‌عهده خواهند داشت، ضمن آنکه مشارکت مجموعه‌های اهداف و مهندسی و ساختمان نفت وظیفه مطالعه توسعه مخزن گازی قلعه نار و میدان نفتی آذر را به‌عهده دارند و افزون بر این شرکت پالایش پارسیان سپهر وظیفه استحصال اتان از ۹ پالایش پارس جنوبی را عهده‌دار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز